کد خبر: ٦٣٣٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/05/23-١١:٠٦

شمار متکدیان حرفه ای در آبادان طی ماههای اخیر افزایش یافته به طوریکه حضور پر تعداد آنان در محافل عمومی از جمله مغازه ها ، خیابانها و پارکها برای مردم و افراد دردسر ساز شده است.

 

 شمار متکدیان حرفه ای در آبادان طی ماههای اخیر افزایش یافته به طوریکه حضور پر تعداد آنان در محافل عمومی از جمله مغازه ها ، خیابانها و پارکها برای مردم و افراد دردسر ساز شده است.

به گزارش آبادان نیوز،پشت چراغ قرمز در هوای 50 درجه آبادان منتظر سبز شدن چراغ هستی که نگاه های ملتمسانه متکدی نظرت را جلب می کند؛ لنگ لنگان قدمی برمی دارد، به همه رانندگان التماس می کند تا شاید از فرصت چراغ قرمز بتواند به قول خودش برای خود و خانواده اش پولی جمع کند.
حضور متکدیان در شهر آبادان مساله تازه ای نیست و مردم آن سال هاست با این معضل دست به گریبان است و هر بار نیز برای جمع آوری آنان اقدامی می شود که اجرای صحیح طرح جمع آوری متکدیان به دلیل برخی ناهماهنگی ها و همکاری نکردن دستگاه های مسئول، ناقص و ناکارآمد مانده است. 
اگر این روزها بخواهید به خیابان های شهر برای خرید و یا به بازارهای هفتگی بروید نخستین چیزی که توجهتان را جلب می کند وجود متکدیان بخصوص در چهارها و پشت چراغ قرمز است که بدنبال شهروندان می دوند و از آنان پول طلب می کنند.
در ماه های اخیر شمار متکدیان حرفه ای در آبادان افزایش یافته و این افراد در پمپ بنزین، داروخانه ها، بیمارستان، آرامستان، مقابل عابر بانک ها، مطب های پزشکان، چهارراه ها ، رستورانها و مراکز درمانی اقدام به تکدی گری می کنند.
ماده 712 قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم شده و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست آورده است مصادره خواهد شد.
یکی از شهروندان آبادانی در خصوص حضور متکدیان در این شهر گفت:اکثر متکدیان آبادان افراد غیر بومی بوده که از سوی باندها و افراد سودجو ساماندهی شده و در بازه زمانی خاصی برای تکدی گری فرستاده می شوند.
محمود سالمی زاده افزود:حضور این متکدیان چهره شهر آبادان را زشت و ناپسند کرده و مسئولان نیز برای جمع آوری انها تاکنون برنامه ای نداشته اند.
وی اظهار داشت:البته برخی افراد سودجو با اجیر کردن زنان و کودکان درآمدهای بسیاری کسب می کنند، این افراد در اماکن مختلف توسط این افراد ساماندهی شده و چهره شهر را نازیبا می کنند. 
دیگر شهروند آبادانی نیز می گوید:متکدیان در همه جای شهر حضور دارند و برخی از آنها دوره گردی می کنند و درب منازل می روند و وقت و بی وقت از مردم پول طلب می کنند.
مریم عیدانی اظهار داشت:متاسفانه تکدی گری مشکلات زیادی را به دنبال دارد و این افراد تلاش دارند تا از احساسات مردم سوء استفاده کرده و پولی را از شهروندان دریافت کنند.
دیگر شهروند آبادانی گفت:میادین اصلی شهر آبادان شاهد حضور تعداد زیادی از متکدیان است که صحنه های نامناسبی را در شهر پدید آورده و برخوردی نیز با آنان صورت نمی پذیرد. 
علیرضا زنگنه اظهار داشت:برخی از این گداها مکان مخصوصی را برای تکدی گری داشته و اجازه نمی دهند افراد دیگری نیز در حوزه آنها وارد شود و این موضوع، نشان می دهد که برخی گدایان به صورت سازمان یافته در شهر حضور دارند. 
رئیس اداره بهزیستی آبادان گفت:جمع آوری متکدیان باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد زیرا این ارگان مسئول جمع آوری متکدیان است.
سعید ایثاری اظهار داشت: البته شهرداری پس از جمع آوری متکدیان می تواند آنها را برای طرح ساماندهی در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد.
وی افزود: باید به شهروندان و مردم آگاهی لازم و کافی را داد که به جای کمک به برخی گدایان سازمان یافته، کمک های خود را به نهادهای خیریه و امدادی نظیر کمیته امداد و بهزیستی تحویل دهند تا آنها با شناسایی افراد مستحق در راستای رفع نیاز آنان قدم بردارند.
شهردار آبادان از جمع‌آوری متکدیان سطح شهر به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی مجموعهی مدیریت شهری خبر داد و گفت:هماهنگی با نیروی انتظامی و بهزیستی آبادان برای جمع آوری متدکدیان سطح شهر در حال اجرا است.
محمد حویزاوی افزود:با هماهنگی اداره بهزیستی محلی را برای نگهداری متکدیان بخصوص کودکانی که به اجبار مجبور به این کار می شوند در حال پیش بینی است که پس از جمع آوری کودکان در آن نگهداری شوند.
وی اظهار داشت: تنها راه مبارزه با متکدیان فرهنگ سازی و عدم کمک مردم به این متکدیان است که این حرفه را به عنوان شغل اصلی دنبال کرده و به شیوه های مختلف و با مظلوم نمایی و سواستفاده از کودکان مبالغ هنگفتی را جمع آوری می کنند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان نیوز،متکدی،متکدیان در آبادان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: