کد خبر: ٥٧٥٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/11/30-١٠:٣٨

امام جمعه آبادان گفت: دولت در صورت عدم تحقق وعده هایش پایگاه خود را در خوزستان و آبادان از دست می دهد.

 

 

 

 

 

 


به گزارش آبادان نیوز ، حجت الاسلام علی ابراهیمی پور در جلسه کمیسیون اشتغال، فرهنگی اجتماعی و رفاهی اجتماعی استان خوزستان که در محل سرسرای اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، ضمن اشاره به غفلت از ظرفیت وجودی شهر آبادان و مردمان بسیار توانمندش افزود: توجه به ظرفیت های مادی، معنوی و انسانی موجود در آبادان الزامی است.

وی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد اروند یکی از ظرفیتهای بزرگی است که در سالهای اخیر برای آبادان به وجود آمده است، اظهار کرد: عدم استقرار گمرک در گیت های خروجی منطقه آزاد اروند یکی از تهدیدهای جدی ای است که جلو فعالیت جدی سازمان منطقه آزاد را گرفته به نحوی که بخش اعظمی از مردم و بازاریان هنوز نتوانسته اند به نحو خوبی از مزیت های این منطقه استفاده کنند که از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستیم تا دولت تکلیف خود را در این باره مشخص کند, یا گمرک مستقر شود یا دولت ضمن اعتراف به اشتباه در موضوع منطقه آزاد اروند، هزینه های کلانی را که مردم متقبل شده اند را پرداخت کرده و مسائل و فعالیتهای گمرکی را به حالت اول برگرداند.

امام جمعه آبادان گفت: طرح موضوع جمعیت ۵۰۰ هزار نفری منطقه آزاد اروند معنایی ندارد، مگر قرار است هر ۵۰۰ هزار نفر در یک روز از منطقه خارج شوند، سازمان منطقه آزاد اروند در ۶ مسیر خروجی در شهرهای آبادان و خرمشهر گیت تعریف کرده است. همچنین در رابطه با موضوع کالای همراه مسافر، مردم زجرهایی را از بابت هشت سال جنگ تحمیلی متحمل شده اند و لذا بایستی بتوانند از یکسری مزایا برای رونق کسب و کارشان بهره مند باشند.

حجت الاسلام ابراهیمی پورعنوان کرد: موضوع استقرار گمرک در گیت های خروجی منطقه آزاد به طور مستقیم مربوط به دولت است نه سایر قوا و به طور قطع اگر دولت این مساله را حل نکند و همچنین موضوع به کارگیری نیروها در فاز دو پالایشگاه به سال بعد بیفتد مردم این حرکت دولت را یک حرکت تبلیغاتی دانسته و لذا معتقدم دولت به کارگیری نیرو در فاز دو پالایشگاه (با اولویت نیروهای بومی) و شروع رسمی این فاز (نه نمادین و تشریفاتی) و استقرار گمرک در گیت ها را به سرانجام برساند و گرنه پایگاه خود را در آبادان و خوزستان از دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه چهار سال پیش در نخستین سفر دولت به خوزستان وضعیت  شهرکهای صنعتی را شرح دادم، تصریح کرد: هنوز آمار ۷۰ درصدی بیکاری در شهر آبادان پا برجاست و آماری که ارائه می شود خلاف واقعیات است. چنانچه به معنای واقعی خواهان ایجاد اشتغال هستیم بایستی آسیبهای اجتماعی کاهش یابد، زیرا طبق گزارش ها قالب آسیبهای اجتماعی اعم از طلاق، اعتیاد، سرفت و یا ناامنی به موضوع بیکاری برمی گردد.

امام جمعه آبادان ادامه داد: اگر به طور واقعی و جدی به موضوع نخلستانهای آبادان توجه شود عده زیادی از باغداران حاشیه شهر به سر باغهایشان می روند و به این ترتیب هم باغها آباد و هم شغل ایجاد می شود، پیش از جنگ تحمیلی در بسیاری از این باغها کشت میانه کاری انجام می شد و باغداران به غیر از مصرف داخلی در امر صادرات این صیفی جات (میانه کاری) مبادرت می کردند اما این مسئله سالهاست که از رونق افتاده است.

حجت الاسلام ابراهیمی پور بیان کرد: در بحث نخلستانها، به رغم حدود ۲۵ سال کار کرد بر روی آنها تنها ۵۰ درصد رشد داشته و از حدود ۲۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه ، طی سه سال تنها دو هزار و ۲۰۰ هکتار آن احیا شده، حال ببینید برای آبادی کل اراضی آبادان چندین سال دیگر باید وقت صرف شود. هرچند که دولت در بحث بهداشت خدمات قابل قبولی را ارائه کرده و منطقه آزاد اروند نیز در بخش آموزش و پرورش و برخی دیگر از ساختارها اقدامات خوبی را به انجام رسانده است اما به نظر می رسد اقدام در جهت انجام برخی کارها در آبادان از رشد خوبی برخوردار نیست. موضوع فاضلاب آبادان مسئله ای بحرانی است تا چه زمان بایستی این وضعیت بحرانی بر شهر مستولی باشد؟

وی اظهار کرد: نکته مهم در مورد آبادان آن است که این شهر از دو بخش تشکیل شده یکی بخشی که نفت متولی آن است (بریم و بوارده) و آب و برقش قطع نمی شود و فضای سبزش نیز همیشه برقرار است و بخش های دیگری همچون ذوالفقاری با جمعیت بالا، دهکده بریم، فیه، علوانیه، شطیط، بهمن ها، طیب ها، سده، سلیچ و غیره که می توان کمبودها و تفاوتها را در آنها به خوبی دید که اگر بخواهیم جهش دولتها (نه فقط دولت فعلی) را ببینید بایستی مسائل را در این قضایا دنبال کنیم. 

امام جمعه آبادان با تاکید بر اینکه مسئله آب در استان به خوبی مدیریت نشد، تصریح کرد: از سرشاخه ها آب را برای کشاورزی می برند و لذا در پائین دست کارون آبادانی ها هم خودشان و هم نخلهایشان بایستی از آب شور استفاده کنند. آب شور سبب از بین رفتن نخیلات می شود. به تعبیری خشکیده شدن سرشاخه های کارون و انتقال آب به سایر شهرها سبب شده تا آبادانی ها و خوزستانی ها هم زیر خاک باشند، هم از آب شور استفاده کنند و هم مزارعشان را از دست بدهند.

،اخبار آبادان ،خبر آبادان ،آبادان نیوز

منبع : مهر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: