کد خبر: ٥٥٧٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/10/09-١٢:٠٥

جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» در محل نمایشگاه دائمی بین المللی سازمان منطقه آزاد اروند واقع در منطقه دیری فارم برپا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش آبادان نیوز ، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در آئین شروع به کار این جشنواره با بیان اینکه غذا یکی از ضرورتهای بقا و ارکان اصلی سفر به شمار می رود، گفت: غذا از جهات مختلفی در حوزه گردشگری حائز اهمیت است. بر پایه این دیدگاه های موجود، غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با گردشگران می شود.

وی افزود: بخش مهمی از ادراک گردشگران درباره کیفیت یک مقصد به تجربه آنها از غذا بر می گردد و غذا در کنار اقامت از مهمترین نیازهای گردشگران در مراجعه به مقاصد گردشگری شمرده می شود.

نعمت زاده با بیان اینکه غذاهای محلی یکی از اصلی ترین مولفه ها و مشخصه های فرهنگی کشورها است، اظهار کرد: مردم هر منطقه با بهره گیری از فرهنگ رایج در آن حوزه و اقلیم منطقه انواع گوناگونی از خوراک را تهیه و در طول قرنهای متمادی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی پرورانده اند. این ویژگی در مناسبتهای ملی و مذهبی اهمیت بیشتری پیدا می کند. غذا همواره از مهمترین مولفه های هویت بخش تمدنها به شمار می رود.

وی با اشاره به تصمیم معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری در سال جاری تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان نماینده استان خوزستان متولی برگزاری این جشنواره با همراهی استانهای بوشهر، هرمزگان، جزایر خلیج فارس (کیش و قشم ) در قالب منطقه ۸است.

به گفته نعمت زاده، این جشنواره در قالب ۱۰۰ غرفه از امروز هشتم تا دهم دی ماه جاری در محل سالن نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد اروند برپا است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: جشنواره غذا، آئینی همگانی برای نمایش غذاهای بومی، محصولات غذایی و برندهای مطرح صنایع وابسته و انجام بحث های علمی و تخصصی در این زمینه است. سری جشنواره های «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» به صورت منطقه ای و ملی برگزار می شود و نتایج حاصل از جشنواره منطقه ای در یک جشنواره ملی ارزیابی می شود.

نعمت زاده افزود: موضوع برگزاری کارگاههای آموزشی و تخصصی و اجرای برنامه های آئینی همچون رقص شمشیر توسط گروه عربی میسان، برپایی چادر زنان قشقایی و شوشتری، اجرای آئین ماندستان از استان بوشهر و موسیقی آئینی استان هرمزگان، برپایی نمایشگاه صنایع دستی مرتبط، استفاده از انواع خوراکی های سنتی همچون عرقیات و دمنوشهای سنتی، ترشی ها، نان و شیرینی های محلی، پیش غذاها و دسرهای سنتی در کنار غذاها در بخش عرضه و مسابقه جشنواره از جمله برنامه های جنبی این جشنواره به شمار می رود .

وی اظهار کرد: در برپایی این جشنواره موضوع غرفه آرایی با استفاده از نمادهای بومی و سنتی منطقه و پوشش محلی برای اقوام مختلف هر استان  مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

نعمت زاده با اشاره به برگزاری مسابقه آشپزی در دو بخش اصلی و مردمی و شرح اینکه در بخش مسابقه برای انتخاب بهترین آشپز، بهترین غذا و بهترین مکان عرضه غذا معیارهای داوری مشخص و دو داور خوزستانی و سه داور ملی این داوری را بر عهده دارند، تصریح کرد: در بخش اصلی هر منطقه سه مرکز برتر خود برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب و هر منطقه پیش غذا، غذا، دسر و نوشیدنی شاخص خود را تهیه و داوران بر اساس معیارهای دست به انتخاب می زنند.

وی یادآور شد: در بخش مردمی نیز بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز می توانند در مسابقه آشپزی شرکت کرده که برای آن پس از ثبت نام، یک غذای سنتی در منزل تهیه کرده و همراه خود به جشنواره بیاورند تا مورد داوری قرار گیرد. 

 جشنواره منطقه ای «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» از هشتم تا ۱۰ دی ماه در محل نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد اروند در منطقه دیری فارم برگزار می شود.

 

اخبار آبادان ،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: