پست الکترونیک سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
اخبار > در گفتگو با ناصر ندیمی مطرح شد


  چاپ        ارسال به دوست

آبادان نیوز
آبادان نیوز

در گفتگو با ناصر ندیمی مطرح شد

شعر خوزستان شعر برجسته ای در کشور است

آبادان نیوز  : ناصر ندیمی از شاعران خوزستانی در خصوص شعر پست مدرن و تاثیر آن بر شعر جنوب گفت: باید نخست ويژگی های پست مدرنیسم را

بدانیم  و بعد این سوال را مطرح کنیم که شعر پست(غزل پست مدرن) در ایران دارای چه ویژگی هایی است و بعد از آن و پس از بررسی این ویژگی ها تاثیر

آن بر شعر خوزستان را  متوجه شویم.

وی ادامه داد: آنچه که در مورد پست مدرنیسم مشخص و بارز است ،این است که جریان پست مدرن نیازی به شکستن ساختارهای مدرن برای رسیدن به

ساختاری  خودخواهانه تر نیست، پست مدرنیسم اصطلاحی ست برای رسیدن به پیشرفت ها و تغییرات در ادبیات،هنر،موسیقی و معماری که از دهه چهل

و پنجاه میلادی در اروپا و آمریکا بوجود آمد.

این شاعر ادامه داد: اگر بطور خلاصه و تیتر وار بخواهم عرض کنم ویژگی های پست مدرنیسم می تواند: توجه به گذشته بدون مجذوب شدن به آن

باشد.بهره گیری های فراوان از عناصر فرهنگ محلی و بومی و عامیانه برای رسیدن به خصوصیات چند وجهی ست.تمایل ویژه به غیر سنتی بودن از دیگر

ویژگی های پست مدرنیسم است و در آخر باید به توجه و طرفداری به تدوین تصادفی آثار اشاره کرد.

وی گفت: اما پست مدرنیسم اصولی نیز دارد که از آن جمله می توان به : بی اعتباری مدرنیسم،نفی حقیقت و واقعیت،بی معنایی و شک اشاره نمود.

ندیمی اضافه کرد: اما آنچه به عنوان شعر پست مدرن یا بهتر است بگوییم غزل پست مدرن در شعر و ادبیات ایران نمود پیدا کرده است،چند ویژگی خاص و

برجسته دارد: آنچه در گذشته بر غزل حکمفرما بود نوعی ساختار روایی و خطی بود که در غزل پست مدرن توجه ویژه به شکست روایت احساس می

شود.بطور ساده باید گفت این شعر ساختار گرا نیست و توجه به ترکیب چند فرم داشته و دارد.

همچنین مورد دیگری که غزل پست مدرن را برجسته می کند اتفاقاتی است که در زبان رخ می دهد.حرکت های زبانی در سطح اتفاق نمی افتند برای

شکستن ساختار کاربرد دارند.

وی گفت: تصرف های بسیاری را در زبان نیز مشاهده می کنیم و ضمنا توجه خاصی به فرم شعری می شود.نه به یک شکل منضبط بلکه در فرمی نامنضبط و

آشفته اما منطقی؛ چند صدایی دیگر ویژگی غزل پست مدرن مورد توجه در ایران است.طنز خاص و دیگرگونه نیز بسیار در غزل ها کاربرد دارد.کلمه های

تخصصی با ارجاعات برون متنی نیز بسیار برجسته است و در آخر به مرگ مولف می توان اشاره کرد.

حال با توجه به موارد ذکر شده و تطابق آن با شعر جاری در خوزستان باید ببینیم تاثیری برآن داشته است یا خیر؟

ندیمی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: شعر خوزستان شعر برجسته ای در کشور است.شعر تاثیرگذاری بوده است بخصوص در شعر سپید که

میتوان به جرات گفت کل کشور را تغذیه کرده است، شعر خوزستان به چند بخش تقسیم می شود.شعر مربوط به مسجد سلیمان و شهرهای بالاتر با

شاعران تاثیر گذاری چون سید علی صالحی،هوشنگ چالنگی و هرمز علیپور.شعر موج ناب که تاثیر بسیاری بر شعر کشور داشته است.

این شاعر خوزستانی گفت: شعر محدود به مرکز با شاعران خوبی مثل بهمن ساکی ,علیرضا شکر ریز ،بهزاد خواجات و خیلی از عزیزان دیگر.که شعر سپید

آنها متاثر از جریانات موج ناب و جریانات خاص دهه هفتاد بوده و هست.در غزل نیز رویکردی کلاسیک دارند.هر چند با حضور شاعرانی چون مرحوم قیصر امین

پور به سمت نوکلاسیک گرایش پیدا کرده اند و هنور هم شعری فراتر از آن نمی بینیم.

وی ادامه داد: بخش بعدی شعر شهرهای جنوبی تر مثل آبادان است که با توجه به جوان تر بودن شعر و شاعرانش و همچنین زیست بوم آنها گرایش

بسیاری به شعر مدرن و بعدترها به پست مدرن پیدا کرده اند.پالایشگاه ،راه آهن و کشتیرانی و برخورد با دیگر فرهنگ ها باعث شده که شعر آبادان از دیرباز

گرایش به مدرن بودن داشته باشد  و در دهه اخیر سوق پیدا کردن به سمت  پست مدرن چه در غزل و چه شعر سپید دیده می شود.شاعرانی که به این

سمت و سو آمده اند هم اکنون از بهترین های کشور نیز هستند.نه اینکه خودم آبادانی باشم و این حرف را بزنم بلکه می توان از آثار سروده شده در این

حوزه این برداشت را داشت.

ندیمی تصریح کرد: بهمن ماه 1390 همایش آسیب شناسی و تبارشناسی غزل پست مدرن در آبادان برگزار شد که مشخصا فقط حمایت شاعران آبادان و

چند شاعر از نقاط مختلف استان را در پی داشت و با توجه به پیشینه شعر خوزستان و قدرتمند بودنش این عدم حمایت بسیار طبیعی بود.اما آنچه بسیار

جالب به نظر می رسید حمایت شاعری چون جناب هرمز علیپور از این جریان بود که خود از تاثیرگذاران شعر موج ناب کشور است، پس در واقع نمی توان

تاثیربسیار زیادی را در شعر خوزستان از این منظر مشاهده کرد به غیر از آبادان که همانطور که قبل تر هم گفتم علاقه به مدرنیته و پست مدرن از دیرباز در

این شهر وجود داشته و این علاقه به شعر نیز تزریق شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور جوانان در عرصه فرهنگ و هنر و شعر در خوزستان فکر می کنید آیا می توان شاهد تولد شاعران

نامی در استان باشیم و لازمه این مهم چیست گفت:  خوشبختانه ما شاهد شاعران نامی از خوزستان در کشور هستیم.البته نه در این جریان بلکه در

جریانات مختلف شعری، شعر خوزستان شعری با پتانسیل بالاست.در گذشته تاثیر خود را گذاشته هرچند امروز آن تاثیرگذشته را ندارد که دلایل مختلفی

دارد.هیچکدام از برزگان تاثیرگذار در این استان ساکن نیستند و هر کدام بنا به دلایلی از خوزستان رفته اند و در شهرهای دیگر مورد احترام بسیار هستند ؛

موردی که در خوزستان کمتر به چشم میخورد نمونه بارز آن استاد هرمز علیپور، شرایط ایشان تا زمانی که در اهواز ساکن بودند و شرایط ایشان در حال حاضر

و پس از ساکن شدن در شهر کرج.

ندیمی ادامه داد: متاسفانه شعر خوزستان و بهتر است بگویم شعر متفاوت خوزستان اجازه نفس کشیدن ندارد، چون کسانی که در راس  و متولی امور

شعر استان هستند علاقه ای به جریاناتی مثل غزل پست مدرن ندارند و اصولا این جریان را به عنوان جریانی مستقل و تاثیرگذار قبول ندارند که نتیجه آن

همایش ها و جشنواره های فرمایشی با حضور شاعرانی به شدت کلاسیک گراست، داوری تمامی جشنواره ها با همین چند نفر متولی ست و قطعا برنده

ها نیز شاعرانی با ذائقه ایشان.

این شاعر در پایان گفت: در چند سال اخیر شاعران تاثیرگذار و متفاوت هیچ حضوری در شعر استان نداشته اند و ترجیح داده اند در شهرهایی مثل تهران کار

خود را ارائه دهند، اما آنچه یقین داریم این است که همیشه جریانات متفاوت با نگاه تازه موفق بوده اند.شاید در کوتاه مدت اتفاق نیفتد اما اتفاق می افتد.

 

 

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز


٠٩:١٩ - 1397/08/20    /    شماره : ٨٤٥٥    /    تعداد نمایش : ١٨١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج