کد خبر: ٤٧٧٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/04/20-١١:١٢

توریسم نوستالژیک، گردشگری یاد ها و روزهای خاطره انگیز است و براساس زنده شدن خاطرات گردشگران شکل می گیرد و خوزستان نیز با داشتن جاذبه های گردشگری جنگ، سهم مهمی در رونق گردشگری ایفا می کند.

 

آبادان نیوز _ گردشگری جنگ در تعریف کلی خود از نظر هندرسون و سیتون دو نظریه پرداز گردشگری، زیر مجموعه گردشگری سیاه قرار می گیرد و به عنوان یکی از شاخه های پرجاذبه صنعت گردشگری در جهان طرفدار دارد. 

بیشترین جاذبه های گردشگری جنگ در دنیا شامل جبهه ها و مناطق نبرد، موزه های جنگ و صلح، یادمان های جنگ و قربانیان آن و قبرستان های قربانیان جنگ می شود. 

سایت آشووتز بورکِتناو (اردوگاه اسرای جنگی در هلند، طی جنگ جهانی دوم که توسط نازی ها به وجود آمد) در سال 2007 حدود 1.2 میلیون بازدیدکننده داشت، در حالی که سایت گراند زیرو (مکان مرکز تجارت جهانی در نیویورک قبل از آنکه در 11 سپتامبر 2001 از بین برود)، تنها سه میلیون بازدیدکننده را جذب کرد ولی در حال حاضر یکی از 10 جاذبه گردشگری شهر است. 

کشور فرانسه به عنوان مقصد درجه یک گردشگری جهان مطرح است و با رسیدن به شرایطی که از شهرت آن به عنوان مقصدی تجاری کاسته شده، درتلاش است تا از گنجینه های خود در سایت های جنگی و خاطرات و بقایای به جا مانده از جنگ های جهانی مانند موزه جنگ و گورستان های جنگی به عنوان جاذبه های کلیدی در جذب توریست استفاده کند. به گزارش گاردین بیش از ٢٠ میلیون توریست سالانه از کشور فرانسه دیدن می کنند که هدف آن مشخصاً بازدید از سایت های جنگی تاریخ دراین کشور است. 

این میزان در سال ٢٠١٤ میلادی که برابر با هفتادمین سالگرد این جنگ ها و آغاز دور جدیدی از تورهای تازه با موضوعات مرتبط است، رشد چشم گیری یافت. 

در شرایطی که کارشناسان تاریخ به توسعه توریسم جنگ در سال های اخیر به عنوان فرصت برای آموزش عواقب و مخاطرات جنگ و ستیز نگاه می کنند و بر اهمیت گردآوری و حفظ یادگارهای تاریخی جنگ ها تاکید دارد، دولت فرانسه در تلاش است تا نوعی تابو را که حول فعالیت برخی آژانس های توریستی برای کسب درآمد از طریق تورهای جنگی ایجاد شده است را از بین ببرد. 

در این کشور همچنین، موزه جدید با عنوان موزه جنگ فرانسه افتتاح شد و مسئولان فرانسوی امیدوارند که بتوانند توریست ها را از مراکز تفریحی مانند «دیزنی لند» به خود جلب کنند تا به نسلی که تنها جنگ و خشونت را از طریق بازی های ویدئویی می شناسد، حقیقت جنگی را که به مرگ ٢٢ میلیون نفر طی یک نسل انجامید، بشناسانند. 

سرژ بارسلینی مدیر آرشیو در وزارت دفاع فرانسه در این خصوص گفته بود که این نوع از صنعت توریسم به همراه توریسم مذهبی و توریسم بزرگداشت و یادمان ها می تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند. 

توریسم جنگ در مقیاس وسیع تر و خارج از فرانسه نیز به گونه ای سریع در سال های اخیر رشد داشته است و تورهای شخصی خاطرات جنگ در کشورهای مختلف اروپایی برگزار می شود. 

براساس آمارهای کارشناسی، علاقه به این نوع توریسم به طور دائم از سال ١٩٩٦ که تلاش های گسترده ای دراین زمینه آغاز شد، روبه افزایش بوده است. 

نکته جالب تر آن که میانگین سنی علاقه مندان به توریسم جنگ و بازدیدکنندگان از این گونه موزه ها و یادمان ها عمدتاً از ٤٠ تا ٥٠ سال است. تقریبا پس از جنگ جهانی دوم، زمزمه های گردشگری جنگ بر زبان ها افتاد و در ابتدا نیز هدفی جز رونق دوباره مناطق جنگ زده و بهبود وضعیت اقتصادی این مناطق نداشت. 

پس از مدتی وجهه تاریخی این ایده قوت گرفت و با بهبود وضعیت مناطق جنگ زده، به حاشیه دنیای گردشگری رانده شد. 

اگرچه در نگاه نخست، خاک، خرابه، آوار به عنوان هدیه گردشگری جنگ به بازدید کنندگان معرفی می شود تا با تماشای فجایع انسانی، عواطف بشردوستانه و جنگ ستیزی و کمک به همنوع را در بازدید کنندگان بیدار کند. 

این شاخه توریسم وقتی به مرزهای ایران می رسد، رنگ و بوی دیگری گرفته و با تاریخ، معنویت و حماسه همراه می شود. 

استان خوزستان ایلام و کرمانشاه به همراه کردستان و آذربایجان غربی در دوران جنگ تحمیلی به طور جدی درگیر جنگ شد و آسیب های زیادی به این مناطق وارد آمد. 

این موضوع، مهمترین بهانه رونق گردشگری جنگ در سال های اخیر بود که منسجم ترین فعالیت مربوط به آن در چارچوب حرکت عظیم مردمی راهیان نور تعریف می شود.

بیمارستان صحرایی امام علی(ع) آبادان به عنوان یکی از مجهزترین و مهم ترین بیمارستان های صحرایی سال های حماسه و دفاع مقدس، درفاصله 15 کیلومتری شمال شرقی شهر آبادان و بین جاده آبادان- ماهشهر و آبادان- اهواز واقع شده است.

در راه‌اندازی بیمارستان صحرایی باید به راهبرد کلی جنگ توجه داشت، به‌نظر می‌ رسد ساخت و تجهیز و گسترش بیمارستان ‌های صحرایی به‌ویژه در سال های نیمه دوم جنگ در منطقه جنوب شاخصی مهم در شناسایی اهداف واقعی ایران از تداوم دفاع مقدس به‌ شمار می ‌رود. به گفته کارشناسان دفاعی، بیمارستان صحرایی امام علی(ع) تا خاتمه جنگ کاملا فعال بود و از نظر مهندسی از بتن های قوی ساخته شده و برای استحکام در برابر حملات هوایی، بر روی آن حجم زیادی خاک ریخته شده است. بیمارستان صحرایی امام علی (ع) آبادان، سال 1365 به منظور پشتیبانی و خدمات رسانی عملیات کربلای 4 تاسیس شده و فعالیت خود را پیش از این عملیات آغاز کرد، این بیمارستان صحرایی که از مجهزترین و مهم ترین بیمارستان های صحرایی در سال های دفاع مقدس محسوب می شد از سوی مهندسی قرارگاه خاتم الانبیا احداث و به دست بهداری رزمی قرارگاه کربلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شد.

بیشترین فعالیت بیمارستان صحرایی امام علی (ع) در عملیات های کربلای 4 و 5 و 8 و بیت المقدس 7 و عملیات های پس از قبول قطعنامه 598 بود. مساحت این بیمارستان چهار و هزار 600 متر مربع بوده و این محل دارای هشت اتاق عمل، ریکاوری، بخش جراحی اورژانس، رادیولوژی، آی سی یو و اورژانس شیمیایی می باشد.این بیمارستان صحرایی هم اکنون به عنوان محل اسکان و بازدید زائران راهیان نور استفاده می شود و با شماره ثبت 122 در ردیف آثار ملی دفاع مقدس کشور قرارگرفته است.

باگذشت 31 سال از ساخت این بیمارستان سوله های پذیرش مصدومان شیمیایی تقریبا از بین رفته است، وارد که می شوی انتهای راهرو به یک دو راهی می رسی، در این راهرو مصدوم را معاینه می کردند، اگر امیدی به احیا بود به سمت راست هدایت می شد تا لباس هایش را دربیاورند و با آب و مواد شوینده ی خاص شست و شو دهند ولی اگر پزشک تشخیص می داد کاری از دستش بر نمی آید به سمت چپ هدایت می شد و...راهروی سمت چپ سه سکو داشت، شبیه به سکوهایی که در غسالخانه هستند، پیکر نیمه جان رزمنده شیمیایی را آن جا قرار می دادند تا در تن خود آماده پرواز بشود.با گذشت سال ها از جنگ تحمیلی، هنوز هم پزشک ها، پرستارها، مجروح ها و خانواده های شهدایی هستند که به نوعی با این بیمارستان ارتباطی داشته اند و حالا می آیند تا دوباره آن روزها را زنده کنند./ اخبار راهیان نور

کانون بسیج رسانه شهرستان آبادان 

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: