کد خبر: ٢٨٧٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/06/22-٠٨:٥٦

سخنران آیین بزرگداشت روز ملی سینما در آبادان گفت:سینما ،هنری است که هموراه بیشتر از زمان خود ماندگاری داشته است برای داشتن سینما و هنر سینما نیاز به هنرمند است نه مسئولان هنری.

 

آبادان نیوز: سخنران آیین بزرگداشت روز ملی سینما در آبادان گفت:سینما ،هنری است که هموراه بیشتر از زمان خود ماندگاری داشته است برای داشتن سینما و هنر سینما نیاز به هنرمند است نه مسئولان هنری.

آبادان نیوز: به مناسب 21 شهریورماه روز ملی سینما، آیینی شامگاه شنبه با حضور هنرمندان بومی تئاتر و سینمای شهرستان آبادان در سالن همایش های هتل کاروانسرای این شهر برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این آیین دیالوگ های معروف فیلم های خارجی و ایرانی که در سینماهای قدیم آبادان به روی پرده سینمای آبادان رفته بود، یادآوری شد و دو تئاتر نیز در این آیین اجرا شد.
یکی از تئاتر ها پرفرمنس بود و تئاتر دیگری که از سوی مهدی پرویش طراحی واجرا شد، نمادی از آیین های سنتی بختیاری را نشان می داد که با لباس های محلی برگزار گردید.
تیزرهایی با موسیقی سنتی و محلی جنوب، تصاویرآبادان را به روی پرده نمایش دادند.
این آیین به همت سازمان منطقه آزاد اروند، انجمن سینمای جوان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان، کانون تبلیغات اروند سبز و شهرداری آبادان بدون حضور مسئولان شهری برگزار شد.
این آیین را می توان در نوع خود آیینی نام نهاد که هنرمندان عرصه تئاتر، فیلم، شعر و ادب و خبرنگاران مراسمی را برگزار کردند که بدون کم و کاست برگزار شد.
طی این مراسم هر یک از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون، جمله ای در خصوص روز سینما بیان کردند.
«کورش سنایی»، استاد عکس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان گفت:بحث رسانه ی تصویری جزء موارد تاثیر گذار است و این شهر سند افتخارات بسیاری از عکاسان کشور است و مردم این شهر عکاسان بنامی داشته است.
کورش کرمپور مدیر مسئول روزنامه یادگاری گفت:همه جا سینما دارد، آبادان سی و یک نما دارد و سی و یکمین آن نما همین امروز است .
عارف دورقی مسئول خبرگزاری فارس استان خوزستان گفت:جای سینما در شهر خالی است.
مهدی گازری بازیگر فیلم مختار نامه گفت:اگر می خواهی محصول یکساله برداشت کنی گندم بکار ولی اگر می خواهی محصول صد ساله برداشت کنی سینمای کار کن، ما در شهری زندگی می کنیم که سال های نه چند ان دور 20 سینمای فعال داشتیم و امرو نداریم.
برای هر هنری بستر آن لازم است برای تئاتر سالن تئاتر می خواهد برای موسیقس مکان موسیقی و برای سینما سالن سینما.
کورش کرمپور تنها سخنران این مراسم در پایان این مراسم گفت:هنر قبل از اینکه نیاز به مسئول هنری داشته باشد نیاز به هنرمند دارد.
وی اضافه کرد:دهه 70 مسئول هنری نداشتیم ولی هنرمندان با همت آثار هنری بسیاری را عرضه کردند و باید برای خلق فضا های هنری هنرمندان تولید کننده و فیلم سازها حضور داشته باشند.
این آیین با حضور حدود 150 هنرمند، سینماگر، فعال تئاتر، هنرمند تلویزیونی، خبرنگار و خانواده آنان برگزار شد.
می گویند عمر سینما در آبادان به اندازه عمر پالایشگاه نفت (1287) است.
در این شهر پیش از ساخت سالن سینما، در سالن های متفرقه با قراردادن پروژکتور برای مردم فیلم پخش می شد.
آبادان در سال های دور با داشتن 28 سینما (سینماهای شرکت نفت، سینماهای عمومی و همچنین سینماهای ارامنه، هندی ها و دیگر اقوام) پس از تهران (با داشتن 39 سینما) و بالاتر از شیراز و اصفهان بیشترین تعداد سینما را در ایران داشت. 
پس از جنگ تحمیلی و ویرانی بخش هایی از شهر بسیاری از سینماها از بین رفتند و امروز تنها یک سینما، سینما «نفت» (تاج سابق) در آبادان فعال است، شهری که زمانی به «شهر سینماها» معروف بود، امروز سینما ندارد.  

 

 

 

سینما ،اداره ارشاد آبادان،سازمان منطقه آزاد اروند،شهرداری آبادان،دانشگاه آزاد آبادان ،آبادان نیوز ،خبرهای آبادان  

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: