کد خبر: ٢٨٦٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/06/21-٠٩:٥١

پیش از پیروزی انقلاب از آبادان به عنوان شهر سینماها یاد می کردند، قلب نفتی ایران آن سال ها پس از تهران بیشترین تعداد سینماها را داشت،

 

آبادان نیوز : پیش از پیروزی انقلاب از آبادان به عنوان شهر سینماها یاد می کردند، قلب نفتی ایران آن سال ها پس از تهران بیشترین تعداد سینماها را داشت، ولی این روزها با وجود فراهم شدن زیرساخت ها و امکانات ساخت و نمایش و اشتیاق مردم به دیدن فیلم در سینما، این شهر فاقد سینمای فعال است.

به گزارش آبادان نیوز : هنر سینما ،استقبال از آن، فروش فیلم ها بالاخص ایرانی، تعداد سینما چه در بخش شهری و چه در شرکتی، تهیه فیلم های ایرانی با حضور بازیگران و اکیپ های فیلمبرداری در آبادان قبل از انقلاب و پس از آن شهروندان آبادانی را با این هنر پیوند زده است. 
عمر سینما در آبادان برابری می کند با عمر بلند پالایشگاه نفت این شهر، انگلیسی ها در سال های نخست ورود خود به آبادان یک دستگاه آپارات برای نمایش فیلم با خود آوردند و یک سینمای روباز بسیار کوچک برای خود در محله بریم ساختند. 
بر اساس آمارها، تاکنون بیش از 213 فیلم در آبادان تهیه شده است.
سینماهایی نظیر نفت(تاج)، سینما شیرین، سینما ایران، سینما آبادان، سینما پیروز، سینمای تابستانی بریم و سینمای تابستانی باشگاه آبادان که سال های نه چندان دور شاهد حضور علاقمندان به هنر هفتم بود. 
سینما شیرین آبادان سال ۱۳۱۰ با ظرفیت ۷۰۰ نفربه عنوان نخستین سینمای مجهز آبادان از سوی یک تاجر هندی در دو طبقه سرپوشیده و یک سالن نمایش تابستانی ساخته شد که در دوره پهلوی اول به عنوان تنها سینمای غیر دولتی ایران به حساب می آمد.
این سینما نخستین سینمای سه طبقه در خاورمیانه به شمار می رفت.
سینما شیرین نیز با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ تعطیل شد و سپس هیچ گاه بازگشایی نشد و در اثر جنگ خسارت های بسیاری به آن وارد شد این سینما در ۱۷ خرداد ماه ۱۳۸۵ با شماره ۱۵۶۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد.
سینما شیرین در مرکز آبادان در خیابان شهید منتظری(شاپور سابق )قرار دارد و از جمله جاذبه های دیدنی این سینما وجود درخت نخلی در آن با ارتفاع بیش از ۲۰ متر می باشد.
سینما رکس آبادان نیز ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ از سوی عمال رژیم پهلوی به آتش کشیده شد و بیش از ۴۰۰ تماشاچی آن در آتش سوختند و از آن جز تلی از خاکستر بر جای نماند.
در گذر از خیابان امیرکبیر آبادان که به امیری مشهور است، ساختمان این سینما جای خود را به مغازه های فروش لباس، نوشت افزار و فتوکپی، اغذیه فروشی و واحد فروش لوازم کامپیوتر داده است.
هنگامی که از مغازه داران اطراف این ساختمان درباره سینما رکس پرسیده شود، بیشتر آنان پاسخ می دهند «اطلاع دقیقی ندارم».
تنها یادگار آتش سوزی شهروندان در سینما رکس آبادان، یادمانی در خیابان امیری است، یادمان شهدای سینما رکس آبادان نیز در گلزار شهدای این شهر به چشم می خورد.
این گونه، ساختمانی که نماد مقاومت یک شهر و عامل موثر در پیروزی انقلاب بود، به ساندویچ فروشی و واحدهای عرضه مواد غذایی تبدیل می شود.
انگار کم کم این واقعه دارد از خاطره شهر آبادان پاک می شود، حتی سالروز این واقعه از تقویم کشور حذف شده و برای قربانیان این حادثه نیز یک کوچه یا خیابان در شهر آبادان نامگذاری نشده است.
سینما رکس که سوخت، بقیه سینماهای آبادان نیز کم کم تعطیل شد. دیگر نه مردم مانند گذشته به سینما می رفتند و نه شهر، تاب سینما داشت
سینما نفت نیز با یکهزار و ۱۷۸ نفر گنجایش، تا مدت های طولانی تنها در انحصار رؤسا و کارکنان شرکت نفت قرار داشت که با گسترش پالایشگاه، برای کارمندان و کارگران ایرانی و هندی شرکت نیز چند سالن سینما تأسیس شد.
عمر این سینما تقریباً برابر با عمر پالایشگاه عظیم نفت آبادان (۱۲۸۷) است با پایان یافتن کارهای ساختمانی پالایشگاه و نزدیک شدن زمان بهره برداری، انگلیسی ها در کنار سایر امکانات و تسهیلات رفاهی نظیر خانه های مجلل و مشجر، بیمارستان ها، فروشگاه های بزرگ، باشگاه های قایقرانی، اسبدوانی، گلف و استخر، در نزدیکی محله بوارده جنوبی، سینمای مجللی نیز با آجر نسوز قرمز رنگ، موسوم به آجر لندنی ساختند که سال ۱۳۲۳ با نام سینما تاج افتتاح شد و محل اجرای نمایش و کنسرت های بزرگ نیز بود.
تا چند ماه گذشته تنها سینمای فعال شهر سینما نفت بود که به بهانه تعمیر و تجهیز تعطیل است و دوستداران سینما در آبادان علی رغم سابقه زیاد از داشتن سینما محروم هستند.
«سینما نفت» آبادان یا همان «سینما تاج» سابق، حالا دیگر حدود یک سال می شود که رنگ فیلم جدیدی را به خود ندیده است.
این سینمای قدیمی و باستانی که هم به لحاظ هیات و هیبت و هم به لحاظ اسم و رسم، در میان مردم استان خوزستان و مردم ایران زمین بی همتاست، به محل برگزاری همایش ها و نشست ها تبدیل شده است.
همین روزهایی که فیلم محمد رسول الله (ص) در بیشتر سینماهای کشور در حال اکران است، مردم آبادان از خود می پرسند چرا چراغ سینما در شهری که به شهر سینماها شهرت داشت، خاموش شده است.
حالا دیگر یک سالی می شود که در تابلوی معرفی فیلم امشب سینما نفت دیگر هیچ فیلم جدیدی خودنمایی نمی کند.
البته مسئولان پالایشگاه آبادان و اداره ارشاد شهرستان از انجام مقدمات خرید سیستم دیجیتال برای این سینما سخن می گویند و اینکه سیستم قدیمی سینما که آنالوگ بوده و امکان پخش فیلم های جدید را ندارد و به زودی با سیستم دیجیتال جایگزین می شود.
سینما آبادان دیگر سینمای فعال در شهر بود که در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع است و این روزها تعطیل است.
متروپل، نیاگارا، شهناز، ساحل، کیهان، سهیلا، شعله، پیروز، تابستانی بریم، تابستانی خورشید(شرین) دیگر سینماهای آبادان بودند.
سینماهای آبادان همیشه مملو از جمعیت بود تابستان ها هر ماهه بیش از ۷۵ هزار بلیت در سینماهای شرکت نفت و ۷۰ هزار بلیت در سینماهای شهر به فروش می رسید.
اینک سینمای آبادان با تاریخچه ای به قدمت نفت سرنوشتی اینچنین پیدا کرده اند، سینما تابستانی بهمنشیر نیز به زباله دانی، سینما رکس به ساندویچی، سینما کیهان به مکانی که دیگر از نسل جوان فردی از آن چیزی نمی داند و سینما متروپل نیز به پارکینگ خودرو تبدیل شده است.
روز بیست و یکم شهریورماه در تقویم کشور به عنوان روز ملی سینما نامگذاری شده است.  

 

 

 آبادان نیوز ،سینما، پالایشگاه نفت،سینما نفت آبادان،سینما شیرین آبادان،سینما رکس،شرکت نفت،خبرهای آبادان  

 

منبع : ایرنا 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: