کد خبر: ٢٠٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1394/03/23-١٨:١٩

با دستور وزیر نفت، کار ایجاد «موزه نفت آبادان» از امروز در این شهر کلی خورد

 

 

آبادان نیوز : رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان  با اشاره به نقش بی‌بدیل آبادان در تحولات مهم تاریخی، صنعتی، فرهنگی و سیاسی معاصر ایران، اظهار کرد: موزه نفت آبادان طی پنج مرحله ایجاد و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش آبادان نیوز :فرشید خاییز افزود: در مرحله نخست که کارهای آن نیز آغاز شده، بخش‌هایی همچون نیروگاه شماره یک، کارگاه‌های ریخته گری، مخازن قدیمی، بخش قدیمی و پرچی پالایشگاه، اسکله پالایشگاه(1 تا 21)، جرثقیل اکوان، جرثقیل گوگرد، مرکز آموزشکارآموزان صنعت نفت(تکنیکال اسکول)، خانه شماره سه و خانه‌های مجاور معروف به منازل «منظریه»، مجتمع فرهنگی نفت(انکس)، منازل تاریخی مدیران ارشد کشور و نفت در دوره پهلوی و نخستین جایگاه پمپ بنزین ایران در آبادان از سوی کارشناسان برای تبدیل به موزه شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: فعالیت مرکز آموزش کارآموزان صنعت نفت (تکنیکال اسکول) در سال 1312 آغاز شد و این مرکز جزو نخستین مراکز آموزش حرفه‌ای صنعت نفت در خاورمیانه است که صدها نفر از ان فارغ التحصیل و در این صنعت مشغول به کار شدند.

*تاکید وزیر نفت مبنی بر ایجاد موزه‌ای جذاب، دیدنی و اثرگذار

خاییز با اشاره به تاکید وزیر نفت مبنی بر ایجاد موزه‌ای جذاب، دیدنی و اثرگذار به عنوان یک اصل اساسی برای حفظ آثار تحولات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی صنعت نفت در آبادان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از روند تخریب بافت فرسوده و قدیمی پالایشگاه آبادان از دست اندرکاران موزه و اسناد صنعت نفت خواسته شده تا در جهت ترمیم و بازسازی آن در کمترین زمان ممکن و با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود اقدام شود تا این یادگارهای قدیمی برای آیندگان حفظ شود.

وی یادآور شد: با دستور مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان اقدامات اولیه در جهت جمع آوری اسناد و اشیاء قدیمی، عکس و فیلم‌های تاریخی در حال انجام است.

*شناسایی افراد قدیمی شاغل در پالایشگاه

رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان گفت: موضوع شناسایی افراد قدیمی شاغل در پالایشگاه با هدف مستندسازی خاطرات این افراد از تاریخ شفاهی صنعت نفت در آبادان نیز انجام می‌شود.

خاییز افزود: موزه نفت آبادان به تنهایی قادر خواهد بود تا به ویترین عظیمی از تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی در دوره‌های مختلف تحولات کشور باشد ضمن آنکه این پالایشگاه در میان سایر دولت‌های خارجی نیز زمانی خود را صاحب این تاسیسات می‌دانستند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: صنعت نفت در دوره‌های مختلف توانست رسالت خود را در قبال ملت ایران به خوبی ایفا کند که تحولات دوره ملی شدن صنعت نفت تا پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ نفتکش‌ها و اداره اقتصاد جنگ در دوران دفاع مقدس با خدمات ارائه شده، از جمله وظایف ایفا شده است.

رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان تصریح کرد: صنعت نفت همچنین مهندسی جنگ از ساخت پل شناور تا سنگرهای بتنی در منطقه آبادان را به انجام رساند و لذا می‌تواند در صنعت گردشگری نقش اساسی داشته و به اقتصاد شهری نیز کمک کند.

*اجرایی شدن طرح موزه‌های صنعت نفت ایران و موزه نفت آبادان

خاییز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرایی شدن طرح موزه‌های صنعت نفت ایران و موزه نفت آبادان یادآور شد: از تمام مدیران شرکت پالایش نفت آبادان خواسته شده تا تمام اسناد، اشیاء، اجناس، قطعات و ماشین آلات قدیمی و یا از رده خارج در پالایشگاه، ادارات و انبارهای داخلی و بیرونی را که ماهیت موزه‌ای دارند و گویای تاریخ روشن تلاش کارگران، کارمندان و متخصصان صنعت نفت و بیانگر سیر تاریخی تحول مدنیت در آبادان و به تبع آن کشور بوده اند را حفظ و حراست کنند و از فروش آن جدا خودداری شود.

وی با بیان اینکه تحقق این امر مهم به جز با همکاری، تعامل و همدلی تمامی همکاران و دوست داران تاریخ ایران و آبادان میسر نخواهد شد گفت: از تمام همشهریان و هموطنان می‌خواهیم تا به منظور استفاده از اسناد، خاطرات، مطالب، اشیاء و مکان‌های تاریخی با این شرکت همکاری کرده و مطالب خود را در قالب عکس، فیلم و یا سند در اختیار این روابط عمومی قرار داده تا به نام خودشان به عنوان اهدا کننده در تاریخ موزه نفت آبادان ثبت شود.

 

 

 

 

منبع : فارس


مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان ، شرکت پالایش نفت آبادان ،موزه نفت آبادان ،نفت ،صنعت نفت ،پالایشگاه آبادان ،شرکت نفت آبادان ،آبادان نیوز ،نیوز آبادان ،خبرهای آبادان  

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: