کد خبر: ١٦١١٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/23-١١:٥٠

آبادان خبر

رسالت بزرگ شاعر

چرا از میان تما انسان ها، در تمان اعصار و ادوار، رسالتی، چنین بزرگ بر عهده شاعر گذاشته شده است؟

 

آبادان خبر _ چرا او باید از میان تمام افراد بشری برگزیده شود تا آسمان و زمین را در قفس قالب اندازد؟اصولا او چگونه موجودیست که هم خصوصیات جادوگران را دارد و هم پیامبران و هم خدا را؟ و راستی او کیست که دست دخالت در آفرینش کائنات می برد و در واقع چیزهایی بوجود می آورد که قبلا عملا وجود داشته اند. راستی سر بازآفرینی در چیست؟

((استیون اسپندر)) شاعر معاصر انگلیسی هنگامیکه در باب چگونگی آفرینش شعر صحبت می کند می گوید:((در همه چیز انسان با انسانی سروکار دارد، جز شعر که در آن انسان با خدایی پنجه در پنجه می افکند.))

طبیعت عینی و قابل لمس و ابدی در کمین انسان فرد نشسته است. انسان فرد و تنها در برابر این جاودانگی تحرک و واقعیت ، خود را بشکل ذره ای ناچیز و بی مقدار می تواند دید. انسان در برابر کائنات ذره ای بیش نیست ، اما ذره ایست که با ذرات دیگر فرق دارد.

انسان می فهمد و همین فهم وقوف بذره بودن را بوجود می آورد و بدنبال آن : یا تسلیم شش دانگ پیش می آیدکه دست به کاری نزدن است و در انتظار مرگ نشستن؛ یا برزخی ایجاد می شود از تسلیم و عصیان که زائیده ایمان و بی ایمانی است و در واقع در جهانی از اضطراب ها و دلهره ها ول بودن ؛ و سومی عصیان است روشن و شفاف با تمام مقدورات انسانی، در مقابل تقدیری طبیعی.

عصیانی ((قابیلی)) ، ((پرومته ای)) و یا ((کاموئی)) ؛ یعنی امتناع از پذیرفتن سرنوشت و طبیعت بشکلی که هستند و قبول این حرف (( کامو )) که((انسان کسی است که میخواه د علیه سرنوشت خویش قیام کند.))

شاعر در ردیف سوم این طبقه بندی نسبتاَ خشن و خشک قرار دارد. اگر طبیغت را نپسندد و یا در واقع پایانی شوم برای زندگی خود در چارچوبه طبیعت ببیند ، علیه آن خودآگاهانه و یا ناخودآگاهانه اقدام می کند و اگر در محیط و یا اجتماعی خود را مقید و محدود و ارزش های همیشگی انسان را رو به زوال ببیند، بضد آنها بپا می خیزد و اگر در انسان شرارتی سراغ کند که منبعی غیر انسانی داشته باشد ، با آن ستیز می کند و اساس بازآفرینی در همین حد جدال و ستیز است و در همین اشتیاق به فرجام دادن طرحی نو:از نظر طبیعی ایجاد طبیعتی بهتر، از نظر اجتماعی ایجاد اجتماعی بهتر، و از نظر انسانی ایجاد انسانی برتر،؛ و تنها وسیله ای که شاعر برای انجام چنین مهمی در اختیار دارد ، واژه است و واژه هم وسیله ای شعری است و هم هدف شعر.

شعر،شاعر،کامو،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: