کد خبر: ١٣١٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1393/11/27-١١:٣٥

اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و محمود کلاری در پنجاه‌و‌دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «اروند» نشست تخصصی در حوزه فیلمبرداری، فیلم و سینمای تجربی برگزار می‌کنند.

 

 

به گزارش آبادان نیوز :اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و محمود کلاری در پنجاه‌و‌دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «اروند» نشست تخصصی در حوزه فیلمبرداری، فیلم و سینمای تجربی برگزار می‌کنند. این سفر می‌تواند پایانی بر هجمه‌هایی باشد که در چند‌ماه گذشته توسط برخی جریان‌های تندرو به کیا‌رستمی شده بود. حمید فرخ‌نژاد نیز به‌عنوان دبیر افتخاری جشنواره اروند مسوولیت دعوت از این سه‌سینما‌گر را عهده‌دار بوده است. تابستان گذشته فیلمی از عباس کیارستمی در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا اکران شد که در آن او به‌صرف بودجه‌های کلان برای ساخت فیلم‌های جنگی اشاره ونقدی را در این خصوص مطرح کرده بود.

این فیلم که بخشی گزینشی از حرف‌های کیارستمی بود با واکنش‌های شدیدی از سوی برخی جریانات سیاسی همراه شد. انتخاب گزینشی این گفت‌وگو به‌غلط برای برخی به عناد کیارستمی با حماسه دفاع‌مقدس تعبیر شده بود. کیارستمی طی گفت‌وگویی تصریح کرد از هیچ‌جنگی دفاع نمی‌کند اما بحث دفاع را موضوعی جدا می‌داند و بر‌همین‌اساس، خود را مدیون جوانانی می‌داند که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از جان خود برای دفاع از میهن گذشتند.

او همچنین از سفری به جنوب کشور و مناطق جنگ‌زده سخن گفت. اتفاقی که ظاهرا به‌واسطه برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اروند تحقق پیدا کرده است. هر‌چند حمید فرخ‌نژاد می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این سفر ربطی به موضوع مطرح‌شده در ماه‌های قبل داشته باشد... .»فرخ‌نژاد در پاسخ به این پرسش که دلیل انتخاب این سه‌سینماگر چه بود و قرار است در مورد چه مباحثی در این کارگاه‌های تخصصی صحبت شود؟ گفت: «حقیقتا آقایان کیارستمی، فرهادی و کلاری قبول زحمت کردند و دعوت من را پذیرفتند. شاید خودم هم فکر نمی‌کردم این دوستان دعوت به این سفر و برگزاری نشست را بپذیرند که خوشبختانه اتفاق افتاد.»‌

او ادامه داد: «روز اول ‌اسفند‌ماه کارگاه تخصصی آقای کلاری برگزاری می‌شود و به‌ترتیب در روزهای دوم و سوم اسفند نشست‌های تخصصی آقای کیارستمی و آقای فرهادی خواهد بود و طبعا در مورد تخصصشان با جوان‌هایی که در این نشست‌ها شرکت خواهند کرد صحبت می‌کنند و حقیقتا با آغوش باز این دعوت را پذیرفتند و امیدوارم سفر به‌یاد‌ماندنی‌ای برای این بزرگواران و کسانی که در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند، باشد.»‌ حبیب ایل‌بیگی، رییس هیات‌مدیره انجمن سینمای جوان، در نشستی که روز گذشته با اصحاب رسانه به‌بهانه برگزاری این جشنواره داشت، گفت: «١١استان میزبان جشنواره منطقه اروند هستند و سعی کردیم در بخش داوری بهترین‌های سینمای ایران را انتخاب کنیم. داوری در بخش فیلم به‌عهده محمدعلی باشه‌آهنگر، آیدا پناهنده، مهدی نادری، حمیدرضا اردلان و مهدی جعفری بوده است. در بخش فیلمنامه نیز رضا مقصودی، فرهاد توحیدی و مهدی شاه‌حسینی آثار را مورد‌ارزیابی قرار داده‌اند. هیات انتخاب ٨٧فیلم را از بین آثار ارسال انتخاب‌شده، برگزیدند که داوری‌ها از میان مجموع این تعداد آثار، انجام شد. در حوزه فیلمنامه ٢۵٨اثر رسید که ١٣۶فیلمنامه مورد‌ارزیابی قرار گرفت.»‌

در مراسم اختتامیه جشنواره اروند از محمدعلی باشه‌آهنگر، عبدالحسن برزیده، جاسم غضبانپور، دانش اقباشاوی و خانواده شهید ‌نوجوان بهنام محمودی، تجلیل می‌شود. همچنین عباس کیارستمی وعده‌ داده دو‌تا از فیلم‌های کوتاهی را که تازه ساخته است در این جشنواره نمایش می‌دهد. ایل‌بیگی این سفر را «راهیان نور» در سینمای ایران توصیف کرد و گفت: «این سفر بیش‌ از هر‌چیز به‌منظور آشنایی سینماگران با مناطق جنگی صورت می‌گیرد و قرار است در مناطق مرزی شلمچه و فاو حضور پیدا کنیم و پیش‌بینی‌شده اگر هوا خوب باشد، مجموع نشست‌های تخصصی را در لوکیشن فیلم «سرزمین خورشید»، ساخته احمدرضا درویش برگزار کنیم.»‌. برنامه‌های جشنواره اروند در سینما نفت خرمشهر و تالار مهر همدان برگزار می‌شود و نمایشگاه عکس نیز در موزه هنرهای معاصر آبادان برپا خواهد بود.

البته یکی از بحث‌های مطرح‌شده درباره این جشنواره بازسازی مجدد سینما رکس آبادان و بازسازی سینماها و بناهای فرهنگی در شهر نفت ایران است که به دلیل مشکلات زیادی که در این شهر وجود دارد این اتفاق سال‌هاست رخ نداده است.


خبر آبادان ،اخبار آبادان ،خبر هنرمندان ،خبرهای آبادان 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: