کد خبر: ٦٤٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/06/10-١١:٤٧

در اولین جلسه نقد و بررسی بیست ‎ و‏نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان نمایش ‎ های اجرا شده در روز اول، توسط کارشناسان تئاتر استان مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت .

 

  

 

به گزارش آبادان نیوز،در اولین جلسه نقد و بررسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان سه نمایش «امپرسیون جیغ بنفش»، «درخت سیب گناهکار نیست» و «دی و بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخت» بامداد امروز (پنج‎شنبه، 8 شهریور 96) مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت. 
  
در بخش اول، نمایش «امپرسیون جیغ بنفش» به کارگردانی حمزه حمید از شهرستان امیدیه توسط سعید آلبوعبادی و سیاوش طیب‎طاهر مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت. 
  
در این بخش سعید آلبوعبادی مدیر جلسات نقد و بررسی در خصوص دلایل انتخاب متن و دغدغه‎های کارگردان در خصوص ضرورت انتخاب این متن باتوجه به عدم تطابق فضای نمایشنامه با بوم و فضای خوزستان و امیدیه نکاتی را مطرح کرد و گفت: بهتر بود کارگردان اثر با توجه به دغدغه‎ها و مسایل پیرامون و بوم خود اثری را انتخاب می کرد تا ارتباط مخاطب خوزستانی با اثر بسیار بیشتر و بهتر انجام می‎گرفت. 
  
در ادامه جلسه دکتر سیاوش طیب‌طاهر نیز بیان کرد: باتوجه به انتخاب این نمایشنامه و همچنین انتخاب شیوه اجرایی اثر توسط کارگردان، جنس بازی بازیگران با جنس طراحی و کارگردانی اثر همخوانی نداشت. 
  
در بخش دوم، نمایش «درخت سیب گناهکار نیست» به کارگردانی امیر زبیدی از بندرامام خمینی (ره مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت. 
  
در این بخش سعید آلبوعبادی در مورد بازی بازیگران گفت: با توجه به فضای پلاتوی اجرا، بازی بازیگران شامل حس، بیان و حرکات به اندازه و متناسب با فضای پلاتو بود. اما در مورد نمایشنامه و وجود دغدغه متن که جنگ و زندگی افراد آن دوران است، این موضوع با دوران کنونی و مخاطب جوان امروزی مناسبتی ندارد. 
  
امیر زبیدی کارگردان اثر نیز عنوان کرد: ما همیشه درگیر جنگ بوده و هستیم و این نمایشنامه یکسری وجوه که برای یک شخص اتفاق افتاده را روایت می کند. ما در متن مونولوگ‎های زیادی داشتیم که آن‎ها را تبدیل به دیالوگ کردیم تا از یکنواختی و سکون خارج کنیم. 
  
در بخش سوم نمایش «دی‎وبهمن شصت‎هزار و پنج به روایت باد سخت» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش عالی‎پور از شهرستان اهواز توسط سعید آلبوعبادی و عبدالرضا سواعدی مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفت. 
  
در ایتدای این بخش سعید آلبوعبادی از نویسنده اثر خواست که خط داستان را به صورت خلاصه شرح دهد که عالیپور گفت: نمایشنامه خوانشی دارد بر زندگی چند سرباز زمان گذشته. 
  
در ادامه عبدالرضا سواعدی در خصوص نمایشنامه گفت: نمایشنامه یک ایده بسیار خوب را در خود دارد ولی به نظرم هنوز برخی نکات را کم دارد که با چند بازنویسی می‎تواند به فرم بسیار خوبی دست پیدا کند. 
  
سعید آلوعبادی نیز تصریح کرد: در نمایشنامه اجزا و کلیت درست در کنار هم قرار نمی گیرند. در این نمایشنامه و در دیالوگ‎نویسی بازی با الفاظ و واژه‎سازی بسیار زیاد است و در متن بسیار زیادگویی داریم که می‎شد این موارد را بسیار کم کرد. 
  
سیاوش عالیپور در ادامه گفت: دغدغه‎های داستان‎نویسی که من از قبل دارم و دغدغه‎های حال حاضرم در نمایشنامه‎نویسی و در حقیقت سفر از داستان‎نویسی به نمایشنامه‎نویسی مرا مجبور به این شیوه از پردازش و شیوه نگارش کرده است و به نظر من، درام در حقیقت شبیه یک لکه خون است که بر روی یک پارچه سفید افتاده است و هر چه بخواهیم تمیزش کنیم این لکه بزرگ و بزرگ‎تر می‎شود. 
  
نویسنده و کارگردان این اثر افزود: فکر کردم که نگاه به جنگ این هزاره بسیار عوض شده است و ایده‎های متن در این شرایط به سراغ من آمدند. 
  
عبدالرضا سواعدی نیز در پایان اظهار کرد: سیاوش عالیپور در این اثر به هیچ‎وجه نمی‎خواهد قصه تعریف کند و انسان‎های نمایش خود را را از زمانه‎های مختلف بسیار خوب در کنار هم قرار می‎دهد. 
  
جلسات نقد و بررسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به مدیریت سعید آلبوعبادی هر شب ساعت 23 در محل اسکان گروه‎های نمایشی ویژه سه نمایش اجرا شده در همان روز برگزار می‎شود. 
  
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خوزستان از تاریخ 8 الی 11 شهریورماه 1396 به دبیری ناصر چنانی در شهرستان اهواز در حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،جشنواره تئاتر خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: