کد خبر: ٦١٨٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/04/24-١٠:٣٦

نماینده مردم دزفول:بناهای ارزشمند تاریخی دزفول مورد غفلت قرار گرفته اند.

 

 نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی از بی توجهی میراث فرهنگی استان خوزستان نسبت به آثار باستانی این شهرستان انتقاد کرد و گفت: بناهای ارزشمند تاریخی دزفول مورد غفلت قرار گرفته اند.

به گزارش آبادان نیوز،عباس پاپی زاده افزود:از آنجا که دزفول از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است و نخستین شهر دانشگاهی جهان در شهر باستانی جندی شاپور دزفول واقع شده لذا باید توجه ویژه ای نسبت به حفظ و مرمت آثار و بناهای تاریخی این شهرستان صورت گیرد.
وی آسیابهای آبی را یکی از ظرفیت های ویژه رودخانه دز در دوران گذشته عنوان کرد و افزود:بیش از 17 قرن از ساخت پل ساسانی بر روی رودخانه دز می گذرد که از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است و تا 2 دهه پیش تردد خودرو از روی آن میسر بود ولی سیل و عوامل دیگر آسیب های جدی به آن وارد کرد .
پاپی زاده با بیان اینکه میراث فرهنگی تاکنون به علت کمبود اعتبار اقدام شایسته ای در خصوص حفظ میراث تاریخی دزفول انجام نداده است گفت:میراث فرهنگی استان خوزستان در فضایی کاملا راکد و بدون احساس مسئولیت نسبت به این موضوع بسر می برد .
پاپی زاده ادامه داد:خانه های تاریخی و ظرفیت های تاریخی بسیاری در دزفول در حال تخریب است و میراث فرهنگی استان عملا انگیزه ای برای مرمت و حفظ این بناهای تاریخی ندارد.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:برای حل مشکلات موجود در حوزه میراث فرهنگی پیگیری فراوانی از طریق میراث فرهنگی کشور صورت گرفت و نشست های مختلفی با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار و مقرر شد بازدیدی توسط مسئولان کشوری از آثار تاریخی دزفول صورت گیرد که امیدواریم این بازدیدها نتیجه بخش باشد.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول با تخصیص یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی ،‌مرمت پل باستانی دزفول از هفته گذشته آغاز شده است.
شهر باستانی گندی شاپور با بیش از 800 هکتار وسعت در 10 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت شهر اسلام آباد واقع شده است .
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده است تاسیس شد .
دانشگاه گندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن باقی مانده نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی ،فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد .
به گزارش آبادان نیوز،آثار بر جامانده شهر جندی شاپور در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
پل قدیم دزفول به عنوان یک راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال 263 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به کمک اسرای رومی بر روی رودخانه دز ساخته شد.
شهر باستانی جندی شاپور، بافت آجری، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول به شمار می رود. 
در محوطه های باستانی دزفول آثاری از دوره های مختلف تاریخ مشاهده شده است. 
بیش از 200 هکتار بافت قدیم دزفول با وجود تک بناهای منحصربفرد آجری از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است.
دزفول در فاصله 25 کیلومتری شهر باستانی شوش و 140 کیلومتری اهواز مرکز خوزستان واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،نماینده مردم دزفول،عباس پاپی زاده 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: