کد خبر: ٦١٦٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/04/21-١٢:٠٦

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه از کانون های ریزگرد واقع در محور اهواز- ماهشهر و اهواز - آبادان دیدن کرد.

 

 محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه از کانون های ریزگرد واقع در محور اهواز- ماهشهر و اهواز - آبادان دیدن کرد.

به گزارش آبادان نیوز،محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح پنجشنبه به همراه مدیرعامل جهاد نصر، استاندار خوزستان، مدیرکل جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی و جمعی از مسئولان محلی از کانون های ریزگرد واقع در محور اهواز - ماهشهر و اهواز - آبادان دیدن کرد.
وزیر جهاد کشاورزی پیش از این نیز چند بار برای بررسی آخرین وضعیت پیشرفت نهال کاری در کانون های ریزگرد به خوزستان سفرکرده است.
پیش از این عبدالرضا دانایی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان با اشاره به اتمام مرحله نخست طرح نهالکاری در کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز گفته بود که عملیات تولید 3٫5 میلیون اصله نهال برای مرحله دوم این طرح، آغاز شده است.
وی همچنین در این مرحله که از بهمن 95 تا پایان فروردین 96 انجام شده به نهال کاری پنج هزار هکتار از کانون های گرد و غبار خوزستان در مدت 45 روز کاری اشاره کرده بود و این حرکت را در نوع خود یک کار بزرگ در کشور برشمرد.
بنا براین گزارش دراین مرحله از نهال کاری کانون ریزگردها در خوزستان،یک میلیون و 300 هزار اصله نهال کشت شد که بیشتر آنها کهور پاکستانی، گز، آکالیپتوس و آتریپلکس است که این گیاهان با شرایط منطقه و خشکی و گرما و وضعیت خاک منطقه سازگار است.
برای مرحله دوم نهال کاری در کانون های گرد و غبار در خوزستان در پائیز امسال، 3٫5 میلیون نهال پیش بینی شده و 20 نهالستان در خوزستان عملیات تولید نهال را آغاز کرده اند.
خوزستان بیش از 15 سال است که درگیر ریزگردهاست اما توفان بهمن 93 و بهمن 95 که باعث قطع آب و برق در تعدادی از شهرهای خوزستان شد، مساله گرد و غبار را وارد مرحله جدیدی کرد.
در پی این حادثه، هیات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان را شامل نهال کاری و آبرسانی به کانون های بحرانی مصوب و اجرایی کرد.
بر اساس مطالعات، مساحت کانون های فرسایش بادی و ماسه های روان در خوزستان 280 هزار هکتار و وسعت کانون های رُسی 350 هزار هکتار است. که کانون های رسی، بحرانی معرفی شده اند. حدود 40 هزار هکتار از این کانون ها در جنوب و شرق اهواز کانون های فوق بحرانی هستند که در اولویت طرح مقابله با ریزگرد قرار دارد و از بهمن پارسال عملیات مهار کانون ها در آنها آغاز شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،وزیر جهاد کشاورزی،محمود حجتی 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: