کد خبر: ٦١٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/04/20-١٥:٠٥

نخستین نشست شورای تخصصی خبرگان برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد.

 

نخستین نشست شورای تخصصی خبرگان برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد.

به گزارش آبادان نیوز،نشست توجیهی اعضای شورای تخصصی خبرگان برنامه‌ریزی و توسعه استان روز گذشته، 20 تیرماه با حضور اعضای شورا و رئیس، معاونین و مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در محل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در ابتدای این نشست گفت: در استان خوزستان خلاء مجموعه اندیشمندی که فارغ از بحث‌های سیاسی و گرایشی با اهدافی مشخص گردهم آیند و در ارتباط با مسائل و مشکلات استان و کشور با همفکری یکدیگر تصمیم‌سازی‌های قوی انجام دهند، احساس می‌شد.

وی ادامه داد: عمده تشکل‌های این‌چنینی در دستگاه‌های اجرایی مختلف با اهداف سیاسی اداره می‌شود که برخلاف آن‌ها ما در این مجموعه به دنبال این نیستیم که تفکر و یا هدف سیاسی خاصی را دنبال کنیم؛ بلکه می‌خواهیم تمام کسانی که در ارتباط با مباحث توسعه و برنامه‌ریزی در استان خوزستان صاحب‌نظر هستند به ارائه نظرات خود بپردازند که اسم آن را مجموعه نخبگان و یا خبرگان گذاشتیم.

حاجتی افزود: فارغ از هرگونه تفکر سیاسی، هر شخصی که در حوزه تخصصی خود صاحبنظر است، برای تصمیم‌گیری صحیح‌تر در آن زمینه از نظرات وی استفاده شود تا بتوان با برنامه‌ریزی مناسب‌تری چه در استان و چه در سطح ملی از آن ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان این مطلب که از محاسن اصلی تشکیل این مجموعه، شکل‌گیری آن بر اساس نیاز استان است، عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری این مجموعه این است که در بخش دولتی درگیر مباحث روزمره شده‌ایم و علی‌رغم وجود اساتید ارزشمند در دانشگاه که سوابق درخشانی دارند، به دلیل فاصله موجود بین مجموعه اجرایی و دانشگاه در استان نتوانستیم هماهنگی لازم جهت بکارگیری دانش و اندیشه این افراد برای حل چالش‌ها و مسائل اصلی استان انجام دهیم.

وی گفت: دلیل دیگر این است که اگر شخصی مدیر است الزاما تصمیم‌گیر نهایی نیست. همیشه شایسته‌ترین افراد سکان هدایت موضوعی را به دست نمی‌گیرند و لازم است از اتاق فکر خبرگانی که بهترین‌های استان و کشور هستند بهره برد.

حاجتی بیان کرد: تمام تلاش ما بر این بوده است که اعضای شورای نخبگان استان بر اساس شناخت موجود شناسایی شوند و طبیعتا افراد بسیار تاثیرگذاری وجود دارد که در این جمع حضور ندارند و در هر زمانی می‌توانند به این سیستم اضافه شوند و یا افرادی در این جمع باشند که علی‌رغم شایستگی‌های خود در سازوکاری که پیش بینی شده حضورشان کاربردی نباشد که تمامی خروجی و میزان کیفیت این مجموعه بر عهده اعضای آن است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به این‌که افراد انتخاب شده از دستگاه‌های اجرایی، فعالان بخش خصوصی و دانشگاهیان بوده‌اند، یادآور شد: فضاسازی برای بهترین تصمیم‌سازی‌ها به واسطه برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در حوزه مباحث توسعه استان و کشور انجام شده است.

حاجتی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های توسعه این است که وقتی در مورد منافع ملی صحبت می‌کنیم باید آن را با گرایش‌های گوناگون بپذیریم و تحمل کنیم تا بتوانیم ایده‌های خوب یکدیگر را با تلفیق بهترین‌ها به مقصد برسانیم.

وی با تاکید بر این‌که هدف ما از تشکیل این شورا و کارگروه‌ها بهترین تصمیم‌سازی‌ها است، توضیح داد: ضمانت اجرایی برای مباحث مطرح‌شده وجود ندارد چراکه تصمیم‌گیرنده نهایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است که تنها در صورت تایید توسط آن شورا به اجرا گذاشته می‌شود.

حاجتی ادامه داد: برای این‌که عقبه‌ای قوی در تصمیم‌گیری‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه‌های تخصصی شکل گیرد از این ظرفیت استفاده می‌کنیم و موضوعاتی که در شورای برنامه‌ریزی دنبال می‌شود و نیز مباحثی که خود اعضای کارگروه‌های شورای نخبگان مطرح می‌کنند را در شورای نخبگان استان ارائه می‌دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تاکید بر این‌که تحت هیچ شرایطی وارد مباحث و اختلاف‌نظرهای سیاسی نشویم و صرفا به تصمیم‌سازی‌های صحیح بپردازیم، با اشاره به قابل ارائه بودن خروجی‌های کارگروه‌های تخصصی خبرگان برنامه‌ریزی و توسعه استان، یادآور شد: ما به دنبال پژوهش نیستیم بلکه هدف‌مان این است که بر اساس مشکلات و نیز تجارب موجود، در برخورد با مشکلات، دانش و پژوهش‌هایی که انجام شده، به تصمیم‌سازی بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در بخشی به خلاء پژوهشی برسیم که می‌توان با کنار هم قراردادن پژوهش‌های انجام شده، دانش موجود در دانشگاه و تجارب موجود در صاحب‌نظران دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با مسائل و مشکلاتی که بخش خصوصی ارائه می‌دهد، راهکار ارائه دهیم.

حاجتی با اشاره به این‌که تاکنون تعداد 10 کارگروه پیش‌بینی شده است که سعی کردیم مشابه ساختار کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه باشند و خروجی‌ها راحت‌تر در آن ارائه شود، خاطرنشان کرد: این کارگروه‌ها شامل کارگروه استانداردسازی و ارتقاء کیفیت، امور اجتماعی و فرهنگی و خانواده، بهره‌وری، تحول اداری و دولت الکترونیک، توسعه روستایی و عشایری، سلامت و امنیت غذایی، میراث فرهنگی و گردشگری، امور اقتصادی، اشتغال و تجهیز منابع انسانی، امور زیربنایی و شهرسازی، محیط زیست و توسعه پایدار و کارگروه آموزش و پژوهش می‌شوند.

وی در پایان گفت: هر کارگروه به موضوعات مختلفی در سطح استان و کشور می‌پردازد که اداره این مجموعه کاملا بر عهده خود آن‌ها قرار داده شده است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،امید حاجتی،رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: