کد خبر: ٦١٥٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/04/20-١٢:٥٤

معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان: اکنون بیشتر این تصور وجود دارد که سدهای مارد و بهمنشیر مانند سدهای شهید عباسپور یا سد کرخه هستند.

 

معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان گفت: اکنون بیشتر این تصور وجود دارد که سدهای مارد و بهمنشیر مانند سدهای شهید عباسپور یا سد کرخه هستند اما باید گفت که سدهای پایین‌دست بهمنشیر و مارد در حقیقت سد و قفل کشتیرانی هستند و برای نخستین بار است که در کشور قفل کشتیرانی احداث می‌شود.

به گزارش آبادان نیوز،نورالدین بازگیر در آیین آغاز عملیات اجرایی سد و قفل کشتیرانی مارد و سد بهمنشیر و افتتاح شبکه‌های آبیاری و زهکش نخیلات اروندکنار، شلمچه و چوئبده که شامگاه گذشته، 19 تیرماه در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: از سال 41 تا 54 اولین فاز طرح منطقه آبادان و خرمشهر توسط شرکت سوئکو انجام شد و پس از آن شرکت سوئکو به همراه یک شرکت، مطالعاتی با موضوع شوری آب پیشنهاد داد که با توجه به شرایط زیست‌محیطی، آب کارون به صورت کامل انتقال یابد و به جای ورود به دریا برای شرب و کشاورزی قابل استفاده شود.


وی ادامه داد: این دو شرکت، ‌پیشنهادات و راهکارهایی نظیر احداث سه سد، کانال انحرافی در منطقه مارد، دو ایستگاه پمپاژ و همچنین سیستم آبیاری و زهکشی را ارائه دادند که در حال حاضر برخی از این موارد انجام شده یا در حال انجام است.


بازگیر بیان کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی سد و قفل کشتیرانی بالادست بهمنشیر حدود 96 درصد است. امروز نیز عملیات اجرایی سد و قفل کشتیرانی مارد و بهمنشیر انجام شد و اعتبارات این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.


وی با بیان این‌که مبلغ قرارداد سد و قفل کشتیرانی مارد 273 میلیارد ریال و مبلغ قرارداد سد و قفل کشتیرانی بهمنشیر 218 میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: همچنین در این دو سد با احداث قفل کشتیرانی بحث تردد کشتی‌ها به این صورت انجام می‌شود که با باز شدن یک دریچه و ورود کشتی به محدوده میان دو دریچه، برای مدتی کشتی توقف می‌کند تا موازنه سطح آب انجام شود و سپس گیت بعدی جهت خروج کشتی از این محدوده باز خواهد شد.


معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان گفت: طول سد مارد 173 متر، ارتفاع فاصله اوج تا کف فونداسیون 21 متر، مجموع طول سازه در عرض رودخانه 279 متر و دارای هشت دستگاه دریچه‌ سرریز است.


بازگیر عنوان کرد: همچنین سد و ققل کشتیرانی پایین‌دست بهمنشیر که در 40 کیلومتری جنوب شرق آبادان واقع است، دارای طول 70 متر و ارتفاع فاصله اوج تا کف فونداسیون 23 متر و دارای شش دریچه سرریز است که بزرگترین دریچه‌های دنیا در این سد احداث می‌شود.


 همچنین در این آیین حمیدرضا خدابخشی، معاون طراحی و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، اظهار کرد: تاکنون این سازمان احداث 5600 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی آبادان را انجام داده و امروز نیز پروژه آبیاری و زهکشی 3600 هکتار دیگر در این منطقه مورد بهره‌بردای قرار می‌گیرد. مابقی کار این شبکه‌ها نیز بر اساس توافق‌های صورت گرفته، به مؤسسه جهاد نصر واگذار شده است.


وی تصریح کرد: همچنین در شهر خرمشهر تاکنون 2400 هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و امروز نیز شبکه‌های آبیاری و زهکشی 2000 هکتار دیگر در شلمچه افتتاح می‌شوند؛ همچنین احداث 5 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی نیز در این منطقه به مؤسسه جهاد نصر واگذار شده است.


خدابخشی بیان کرد: هزینه‌های طرح‌های آبیاری و زهکشی که امروز در آبادان و خرمشهر افتتاح شد، بیش از 100 میلیارد تومان است.


وی خاطرنشان کرد: از وزیر نیرو درخواست دارم که در راستای حل مشکلات و مسائل این منطقه، اعتبار شبکه‌های ابیاری زهکشی چپ و راست بهمنشیر که حدود 120 میلبیارد تومان است را از محل صندوق توسعه ملی پیگیری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان،نورالدین بازگیر 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: