کانون صنفی هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه وضعیت محیط زیست خوزستان به غلامرضا شریعتی استاندار، نامه سرگشاده ای نوشتند.

 

 کانون صنفی هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه وضعیت محیط زیست خوزستان به غلامرضا شریعتی استاندار، نامه سرگشاده ای نوشتند.

به گزارش آبادان نیوز،در این نامه خطاب به استاندار خوزستان آمده است: وضعیت محیط زیست و آلودگی های آن در خوزستان، به گونه ی هشدار دهنده ای رسیده و گزارش های ملی و بین المللی، چگونگی محیط زیست خوزستان و شهر اهواز را به ویژه در زمینه ی بهره مندی از هوای سالم در موقعیت نامطلوبی نشان می دهد. 
این نامه می افزاید:این وضعیت، ناشی از عوامل متعددی از جمله بهره برداری نادرست از سوخت های فسیلی، سوزاندن زباله های شهری، سوختن گازهای هیدروکربنی نفت و گاز ،گازهای متصاعد از پالایشگاه ها و پساب های صنعتی، اثرات ناشی از سوزاندن برگ و ساقه مزارع کشت و صنعت نیشکر که 6 مجتمع آن در اطراف شهر اهواز است می باشد.
همچنین عواملی مانند زهاب های ناشی از زهکشی مزارع نیشکر و اثر آن بر اکوسیستم و شوری آب و خاک، استقرار صنایع آلاینده در شهرها و مجاورت شهرهای خوزستان، توجه نکردن به گسترش وسایل حمل و نقل عمومی و مسامحه در کیفیت خودورها، وسایل نقلیه و کیفیت بنزین در خوزستان، توجه نکردن به گسترش فضای سبز و زیرپا نهادن استانداردهای زیست محیطی در استخراج منابع فسیلی وفعالیت های صنعتی ، هوای اهواز وشهرهای استان را در انتهای فهرست کیفیت هوای کشور قرار داده است.
در این نامه افزوده شده است: در کنار عوامل طبیعی و جغرافیایی، نظیر کمبود بارندگی، تغییرات اقلیمی و تاثیر پذیری بیشتر خوزستان از تخریب های زیست محیطی کشورهای همسایه، همراه با سوء مدیریت سالیان گذشته در مقابله با تخریب محیط زیست، نارضایتی شدیدی را درمیان مردم این استان ایجاد کرده به گونه ای که موفقیت یا شکست هر دولت و مقام عالی رتبه ی خوزستان، وابسته به میزان کامیابی وی در مقابله با مسایل زیست محیطی است.
در این نامه همچنین آمده است: تداوم این وضعیت نه تنها موجب مهاجرت نخبگان از خوزستان بلکه سبب بروز بیماری ها و اثرات دیرپایی خواهد شد که هزینه ی آنها به مراتب از درآمد ناشی از فعالیت های صنعتی این استان بیشتر خواهد بود.
اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران در این نامه نوشته اند: برای مقابله ی عاجل با این عوامل در کنار دیپلماسی بین المللی و اقدامات ملی ( اعم از اقدامات تقنینی، اجرایی و نظارتی) انتظار مردم خوزستان این است که مقامات عالی استان نیز نقشی فعال تر در مقابله با عوامل تخریب محیط زیست داشته باشند. 
در ادامه نامه آمده است: در سطح ملی انتظار می رود که نیازهای قانونی و بودجه ای برای مقابله با عوامل تخریب محیط زیست از سوی مقامات خوزستان به قانونگذاران و مقامات عالی قوه ی مجریه، گوشزد شود و مورد پیگیری جدی قرار گیرد.
در این نامه اضافه شده است: در این راستا تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصان، مقامات اجرایی و نمایندگان خوزستان برای بررسی این نیازها و حتی استان های همجوار، ضروری است تا بتواند سیاست های اجرایی و تقنینی را به صورت منسجمی تحت تاثیر قرار دهد و برنامه های مدونی برای مقابله با این بحران ارایه کند؛کانون صنفی استادان دانشگاه شهید چمران نیز آمادگی خود را برای ارایه ی خدمات علمی و مشاوره ای در این خصوص، ابراز می کند.
این نامه می افزاید:ازسویی، با وجود نقش عوامل فرا منطقه ای در بروز نابه سامانی های زیست محیطی خوزستان، نباید از نقش عوامل محلی و توان مدیران استان در مقابله با آنها غافل شد و در مقابله با صنایع آلاینده، مصلحت های اقتصادی را بر حق برخورداری محیط زیست سالم ترجیح داد.
در این نامه همچنین آمده است: بنابراین، استاندار به عنوان نماینده ی عالیه دولت و ناظر بر ادارات خوزستان در سطح محلی، ضروری است که نظارت های قانونی بر صنایع این استان، ارزیابی و پایش دقیق زیست محیطی بر صنایع و اخذ جریمه ها و عوارض آلایندگی و مصرف آن را برای بهسازی محیط زیست، به صورت جدی تر و منسجم تری پیگیری کند. 
این نامه می افزاید: از سوی دیگر، نقش شرکت های مختلف نفتی، پتروشیمی، پالایشگاه ها و صنایع بزرگی نظیر صنایع فولاد در تخریب محیط زیست خوزستان را نمی توان انکار کرد و برای کاهش اثرات مخرب فعالیت های این صنایع، قوانین پنج ساله و قوانین و مقررات زیست محیطی، الزامات متعددی را برای استقرار، ارزیابی و پایش زیست محیطی این صنایع پیش بینی کرده اند.
در بخش دیگری از نامه آمده است: در همین راستا، از استاندار محترم انتظار داریم که نه تنها از ادارات مربوطه از جمله اداره کل محیط زیست خوزستان، ادارات منابع طبیعی و استاندارد، گزارش عملکرد فعالیت های نظارتی خود را مطالبه کند بلکه به منظور تقویت سازمان های مردم نهاد و متخصصان در اعمال نظارت های عمومی و قضایی بر صنایع، زمینه ی انتشار گزارش های ارزیابی و پایش زیست محیطی صنایع خوزستان، نتیجه نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلودگی و تخریب های زیست محیطی صنایع و نتایج خوداظهاری آنها را به سازمان حفاظت محیط زیست، فراهم سازد.
در این نامه اضافه شده است: همچنین ضمن الزام صنایع به نصب و راه اندازی سامانه ی پایش لحظه ای و مداوم، امکان دسترسی متخصصان دانشگاهی و روزنامه نگاران به سامانه (سیستم) پایش لحظه‌ای و مداوم صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی و صنایع بزرگ را تامین کنند‌.
در ادامه نامه آمده است: علاوه بر این، دسترسی به اسناد مرتبط با نحوه ی محاسبه، توزیع و مصرف عوارض آلایندگی صنایع آلاینده، پتروشیمی و پالایشگاه ها ( موضوع تبصره ی ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده ) بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به صورت برخط می تواند زمینه ی نظارت عمومی بر وضعیت محیط زیست را در پی داشته باشد. 
این نامه می افزاید: حفاظت از محیط زیست، نیازمند مساعی مشترک دولت و مردم است و برای نقش آفرینی مردم باید زمینه ی کسب اطلاع و اقدام آنها فراهم شود؛ لذا تقاضا داریم با دعوت از گروه های حامی محیط زیست، نسبت به تهیه فهرست سازمان های مردم نهاد زیست محیطی، مطابق تبصره 3 ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری و ارایه ی آن زمینه ی مشارکت جدی مردم در امر به معروف و نهی از منکر را در مسایل زیست محیطی خوزستان، فراهم شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،دانشگاه چمران اهواز،استاندار خوزستان،غلامرضا شریعتی

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: