کد خبر: ٥٦٦٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1395/10/29-٠٩:٥٣

با حضور معاون وزیر نفت و جمعی از مسئولان کشوری، استانی و محلی نخستین موزه صنعت نفت ایران با نام «موزه بنزین خانه آبادان» افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش آبادان نیوز ، مدیر طرح موزه های صنعت نفت  با بیان اینکه بنزین خانه آبادان در سال ۱۳۰۶ خورشیدی برای تامین سوخت مورد نیاز مردم (نفت سفید ) در مرحله نخست و سپس تامین و عرضه بنزین مورد نیاز خودروهای وارده به شهر توسط انگلیسی ها احداث و راه اندازی شد، گفت: در پی تصمیم وزارت نفت بر ایجاد موزه های نفت در شهرهای آبادان، مسجد سلیمان و تهران، از سال ۹۲ فعالیتهای موزه ای با بهره گیری از مشاوران آغاز و در پایان سال ۹۳ مشاوران شهرهای آبادان و مسجد سلیمان طرحهای خود را تحویل دادند.

اکبر نعمت الهی افزود: از دی ماه سال ۱۳۹۴ کار تعمیر و بازسازی این بنزین خانه به عنوان نخستین بنزین خانه و موزه صنعت نفت کشور توسط کارشناسان موزه های صنعت نفت آغاز شد تا این بنزین خانه با توجه به قدمت و تاریخ مستند آن، به عنوان یک موزه پخش مورد استفاده عموم قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاشهای انجام شده برای بازگشت این بنزین خانه به شکل ۸۸ سال پیش اش اظهار کرد: تمام تجهیزات مکانیکی آن زمان پس از شناسایی، مرمت و بازسازی در موزه قرار داده شده ضمن آنکه سیر تکاملی پمپ های بنزین، کیل ها، کوپن ها، اسکناسهای منقش به نقش پالایشگاه و سایر تاسیسات نفتی، روزنامه ها و مکتوبات مربوط به صنعت نفت، عکسها، تصاویر و اسناد قدیمی، وسائل روشنایی قدیمی همچون فانوس و گردسوز، وسائل گرمایشی مانند والر و علاءالدین، چراغهای خوراک پزی اعم از سه فتیله و غیره، خودروهای قدیمی سوخت رسان، لیلاندهای قدیمی نیز در بخش جنبی این موزه به معرض نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: محوطه بیرونی نیز با کف فرش آجری قدیمی محوطه سازی شد و مکانی تفریحی نیز برای خانواده ها و کودکان شان در نظر گرفته شد تا بازدید کنندگان ضمن بازدید از موزه بتوانند اوقات خوشی را داشته باشند. 

مدیر طرح موزه های صنعت نفت گفت: در بنزین خانه آبادان، ابتدا فرآروده های نفتی در حلب های ۲۰ لیتری توزیع می شد و با گذشت سه سال از آغاز به کار این جایگاه، یک دستگاه پمپ بنزین پدالی گردان در آن نصب و مورد استفاده قرار گرفت، این پمپ دو و نیم متر ارتفاع داشت و دارای یک محفظه شیشه ای مدرج بود که میزان سوخت را مشخص و سپس به باک خودرو تلمبه می کرد.

نعمت الهی، هزینه صرف شده برای احیای این بنزین خانه را تاکنون  ۵۰۰ میلیون تومان خواند و افزود: این بنزین خانه شامل یک ساختمان قدیمی، سه سالن مجزا در کنار، فضای باز با ارائه تصویری از ۹۰ سال تاکنون به شکل نمایش تجهیزات و ادوات مرتبط با سوخت رسانی و توزیع سوخت در میان مردم است.

به گفته وی در مسیر یافتن تجهیزات قدیمی نوعی از چراغ خوراک پزی مربوط به زمانهای بسیار دور که به نوعی زیر خاکی محسوب می شود، نیز یافت شده که در این موزه به نمایش درآمده است، علاوه بر این اتاقی نیز برای فروش هدایای موزه ای اعم از وسایل مصرفی، عکسها و قابهای مختلف تاریخی جهت بازدید و خرید پیش بینی شده و مردم ضمن بازدید از بخشهای مختلف این موزه می توانند به کافه نفت جنب این موزه که هم اینک از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی در مرحله مزایده قرار دارد، سری بزنند و استراحتی داشته باشند.

مدیر طرح موزه های صنعت نفت اظهار کرد: طبق برنامه ریزیهای انجام شده این موزه از روز ۲۹ دی ماه آماده پذیرایی از مردم است، بازدید از این موزه برای آبادانی ها رایگان است.

آبادان نیوز ،اخبار آبادان ،خبر آبادان ،خبرهای آبادان ،

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: