کد خبر: ٦٣٨٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1396/05/30-١٢:٢٥

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه:کول فرح،ارگ اتابکی (تاق طویله)، شهسوار اشکفت سلمان و خونگ اژدر همه به عنوان چشم‌انداز تاریخی فرهنگی در یونسکو در سال 2007 ثبت مقدماتی شده‌اند.

 

 

 

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: کول فرح، ارگ اتابکی (تاق طویله)، شهسوار اشکفت سلمان و خونگ اژدر همه به عنوان چشم‌انداز تاریخی فرهنگی در یونسکو در سال 2007 ثبت مقدماتی شده‌اند و اکنون باید پرونده ثبتی آنها برای ثبت جهانی توسط ایران تکمیل و به یونسکو فرستاده شود تا در مجمع عمومی این سازمان به تصویب برسد.  

به گزارش آبادان نیوز،فرامز خوشاب درباره وضعیت فعلی خونگ اژدر اظهار کرد: هیچ ‌گونه رسیدگی جهت مرمت و حفظ این بنای تاریخی صورت نمی‌گیرد و بدون سایه‌بان و حفاظی رها شده است. همچنین مسیر رسیدن به این بنا که راهی دشوار است و مردمی بومی به سختی توانایی رفتن به پای بنا را دارند. ضمن این که کسی برای راهنمایی گردشگران داخلی و خارجی در کنار خنگ اژدر حضور ندارد.  

وی ادامه داد: دوربین‌های مداربسته اشکفت سلمان که برای ضبط تصاویر و فیلم هستند رها شده‌اند و هیچ رسیدگی به آنها نمی‌شود. همچنین کول فرح در حال تخریب است و ظاهرا اقدامی برای مرمت و احیای این بنای تاریخی صورت نمی‌گیرد.  

به گفته دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه: ارگ اتابکی (تاق طویله) که به دوره ایلخانیان مربوط است به دلیل اوضاع نابسامان موجود در میراث فرهنگی در حال فرو ریختن است.  

خوشاب در مورد کوشک نورآباد هم گفت: این بنا نیز در حال تخریب است و ما این موضوع را چندین بار مطرح کرده‌ایم ولی متأسفانه توجهی به این موضوع نشده است. علت اصلی در تخریب این بنا مرمت غلط آن بوده است.  

این دوستدار میراث فرهنگی با بیان این که  قبرستان تاریخی شهسوار  منحصر به فردترین محوطه باستانی تاریخی در ایذه است تاکید کرد: در اطراف قبرستان تاریخی شهسوار بیش از 150 شیر سنگی از دوره صفوی وجود دارد ولی کسی نیست که از سرقت آنها جلوگیری کند.  

همچنین به گفته خوشاب: به دلیل نامعلومی نگهبان معبد باستانی شمی اخراج و این معبد باستانی پاتوق قاچاقیان شده است.

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،ایذه،خبرایذه،اخبارایذه،میراث فرهنگی ایذه،دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه،فرامز خوشاب

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: