کد خبر: ٢١٦٧٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/27-٠٩:٥٢

ویژگی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

آبادان خبر - ✍️ محمود تیلا
 شاید کمتر کسی باشد که بداند همزمان با شیوع ویروس کرونا، تامین نیازهای ۹۰ شرکت تولیدی مواد ضدعفونی و بهداشتی در کشور، توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان صورت گرفته و این شرکت با تولید الکل موردنیاز نقشی اساسی در مبارزه با بیماری کرونا داشته و می‌توان گفت این شرکت، یکی از ارکان اصلی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا در کشور است.
«شرکت خمیر مایه و الکل رازی» وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده الکل در کشور است که ۸۰ درصد الکل طبی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند. در حال حاضر روزانه حدود ۱۱۰ هزار لیتر اتانول طبی در این شرکت تولید می‌شود و در سال جاری نیز تلاش شده تا تولید ۳۶ میلیون لیتر الکل سالانه محقق شود. اتانول طبی این شرکت ۹۶ درصد خالص می‌باشد.
این شرکت و تمام ذخایرش که از نخستین روزهای مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمدند و نقشی محوری را ایفا کرده‌اند در ۲۵ کیلومتری اتوبان اهواز - آبادان قرار گرفته است.
اتانول را برای مصارف دارویی، غذایی و صنعتی تولید می کند و بزرگترین تولید کننده بیو اتانول و خمیرمایه در ایران است. مشتریان داخلی و خارجی دارد و سرویس و کیفیت بی‌همتایی به آنها ارایه می‌دهد.
از همان اوایل شیوع ویروس بسیار هوشمند «کووید ۱۹» وقتی پاندمی (همه‌گیری جهانی) شد و هیچ کشوری برای روبه‌رویی با این بحران آماده نبود، در همه‌ی دنیا مردم برای استفاده از مواد ضدعفونی کننده هجوم آوردند و از آنجایی که کاربردی‌ترین ماده‌ی ضدعفونی کننده برای کروناویروس الکل طبی و یا همان اتانول است، این ماده در اغلب کشورهای دنیا کمیاب شد. این ماده خواص ضدعفونی کننده دارد و از آن در تولید الکل‌های طبی، ژل‌های ضدعفونی کننده دست و دستمال‌های آنتی باکتریال استفاده می‌شود.
در کشور ما نیز کارخانه‌های تولیدکننده الکل که برای صنایع بهداشتی تولید می‌کردند و ظرفیت اضافه‌ی تولید الکل را نداشتند به این فکر افتادند تا با توجه به نیاز عمومی جدید، اقدام به تولید الکل و مواد ضدعفونی کنند.
در همین راستا و به منظور تسهیل امور، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد تا اطلاع ثانوی تولید الکل در کشور نیاز به هیچگونه مجوزی از طرف این وزارتخانه ندارد و واحدهای تولیدی می‌توانند تنها بر اساس حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها اقدام به تولید مواد ضدعفونی کننده نمایند.
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، از جمله شرکت‌هایی بود که با راه‌اندازی خط تولید الکل طبی با کیفیت و خلوص بالا در کارخانه الکل‌سازی خود، تولید روزانه الکل را به ۱۵هزار لیتر رساند. در فاز نخست روزانه ۱۵ هزار لیتر که این ظرفیت در فاز دوم تا ۴۰ هزار لیتر در روز قابل افزایش است. محصول الکل تولیدی در کارخانه الکل‌سازی‌ هفت تپه با خلوص ۹۶درصد برای مصارف پزشکی و بیمارستانی و با خلوص ۷۰ درصد برای مصارف خانگی به‌منظور ضدعفونی، تولید و عرضه می‌شود.
بهرحال در دوران شیوع کرونا یکی از سبک‌های تغییر یافته زندگی مردم همین روی آوردن شهروندان عادی به استفاده ثابت از شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌های الکلی بوده است که در همان اوایل شیوع بیماری، کمبود آن مشهود و ملموس بود اما شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با هدف کمک به جامعه ایرانی و در راستای رفع نیازهای بهداشتی عموم هموطنان به تولید بی‌وقفه الکل در شرکت‌های تحت پوشش خود ادامه داده و می‌دهد. این شرکت از همان آغازین روزهای بحران کرونا علی‌رغم اینکه الکل طبی تولیدی در کارخانه الکل رازی به دلیل برخورداری از استانداردهای جهانی قابلیت صادرات را داشت اما با هدف تامین نیاز داخلی کشور، صادرات را متوقف نمود تا جهت عرضه داخلی در اختیار سازمان‌های متولی قرار داد.
امروز که الکل و مشتقاتش با قیمتی مناسب برای خود در سبد بهداشتی و دارویی خانوار‌ها صاحب جایگاه شده و بطری‌های کوچک حاوی ژل‌های ضدعفونی‌کننده و شوینده‌های الکلی به طور مدام توسط شهروندان خریده می‌شوند شاید کمتر کسی باشد که به خاطر بیاورد این اقدام جهادی کارکنان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در اوج بحران کرونا بود که با تولید بی‌وقفه و شبانه‌روزی باعث شدند این کالای حیاتی برای سلامتی شهروندان مشمول احتکار و گران‌فروشی‌های مرسوم نشود و امروز به سهولت در سبد خانوار همه‌ی اقشار جامعه حتی اقشار آسیب‌پذیر نیز قرار بگیرد و نقشی موثر و کلیدی در پیشگیری از بیماری کووید۱۹ داشته باشد.
این ویژگی را باید خدمت صادقانه و خالصانه کارکنان شریف شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به مردم ایران در دوران سخت کرونایی به حساب آورد که شاید در هیاهوی روزمره‌گی‌ها کمرنگ شده اما هرگز از اذهان فراموش نخواهد شد.

 

ویروس کرونا،شرکت های تولیدی،شرکت توسعه نیشکر،الکل،مواد ضدعفونی،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: