کد خبر: ٢١٥٥٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/21-٠٩:٥٣

ابوالقاسم قاسم زاده

 

آبادان خبر _ سرانجام بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی کوتاهی درباره خروج نظامیان آمریکائی از افغانستان و آینده این کشور انجام داد! اگر چه او چند روز قبل در کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره شرایط بحرانی در افغانستان پرسیده بود، این گونه جواب داد: «ببین من دیگر نمی‌خواهم درباره افغانستان به پرسشی پاسخ دهم! ما از افغانستان خارج شده‌ایم، تمام!» گویا فشار افکار عمومی و رسانه‌ها در کشورهای غربی، درباره خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان از سوی دولت واشنگتن و هدایت این کشور به سوی جنگ داخلی دیگر و کشتار افغان‌ها، بایدن را واداشت تا در یک سخنرانی کوتاه، اهم دیدگاه‌‌های رسمی دولت‌ خود درباره ترک نظامی افغانستان و آینده این کشور را بیان کند؛ اگر چه این سخنرانی تکرار موضع کاخ سفید از زمان «ترامپ» تاکنون در ریاست جمهوری «بایدن» است و چندان انعکاس موج آفرین خبری ‌ـ رسانی نداشته است.
جملات کلیدی سخنان بایدن چنین است:

۱ـ اهدافی را در افغانستان محقق کردیم و اکنون افغانستانی‌ها خود باید سرنوشت خود و نحوه اداره کشورشان را انتخاب کنند. رهبران افغانستان باید برای آینده کشورشان به اجماع برسند و ما از آنها در این راستا حمایت خواهیم کرد.

۲ـ ادامه حضور ما در افغانستان به معنای تلفات بیشتر نظامیان ما و هزینه‌های افزونتر می‌شد. بیست سال تجربه به ما ثابت کرده است که ادامه جنگ دیگر راه حل بحران افغانستان نیست.

۳ـ تصمیم ما برای خروج از افغانستان، دلیل اصلی توقف حملات طالبان علیه نیروهایمان بود. اکنون تهدید تروریسم در خارج از افغانستان است و نمی‌توانیم به همان سیاست پاسخ به حمله در بیست سال پیش ادامه دهیم. نسل دیگری از شهروندان آمریکا را برای جنگ در افغانستان اعزام نخواهم کرد.

۴ـ تهدیدی که از جنوب آسیا و خاورمیانه علیه ما وجود دارد، بزرگتر از تهدید در افغانستان است. تسلط طالبان بر سراسر افغانستان قطعی نیست و دولت افغانستان مانند هرکشور دیگری ارتش دارد.

***

خط اصلی سخنان بایدن اطمینان به خانواده‌های آمریکایی بود که سربازان آمریکایی به خانه باز گشته‌اند و آمریکا از لحاظ نظامی به طور کامل افغانستان را ترک کرده است و دیگر به آن باز نمی‌گردد. بایدن به جای این که ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان را نقد «تحلیل و محتوا» کند، با چند جمله کوتاه به زبان ساده اعلام کرد که آمریکا بعد از دو دهه از این کشور در رفت و فرار را بر قرار ترجیح داد! او همچنین با رسمیت بخشیدن دوباره به طالبان در سخنان خود، راه حل بحران افغانستان را در مذاکره دو طرف درگیر، دولت مستقر در کابل و گروه طالبان خواند. از زمان‌«ترامپ» تا امروز دوران «بایدن» هر دو رئیس جمهوری انگشت بر هزینه‌های میلیاردها دلاری آمریکا در افغانستان گذاشتند و سران هر دو حزب حاکم در کنگره آمریکا از کاخ سفید خواستند که هرچه زودتر از افغانستان خارج شوند تا ادامه هزینه‌های چندین میلیارد دلاری حضور نظامی در این کشور را پایان دهند!

سخنان بایدن برخلاف شیوه سخنرانی «ترامپ» که به صورت عیان و بی‌پرده از زیان میلیاردها دلاری آمریکا در افغانستان می‌گفت و نشان می‌داد که برای دولت آمریکا و رئیس جمهوری آن، اصل محاسبه سود و زیان دلاری است و نه جایگاه انسان و انسایت و آبادسازی و یا ویرانگری یک کشور! بایدن با تزئین کلمات همان بیان لخت و بی‌پرده ترامپ را تکرار کرد. او به مردم آمریکا گفت:«نسل دیگری از آمریکا را برای جنگ به افغانستان اعزام نخواهم کرد. تسلط طالبان بر افغانستان قطعی نیست و دولت کابل ارتش دارد!» بایدن انگشت تهدید برای آمریکا را به سوی جنوب آسیا و خاورمیانه نشانه گرفت و گفت:«تهدیدی که از جنوب آسیا و خاورمیانه علیه ما وجود دارد، بزرگتر از تهدید در افغانستان است!»

چین و روسیه سخنان رئیس جمهوری آمریکا را از مصدر قدرتنمایی ارزیابی نمی‌کنند بلکه آن را نشانه ضعف و شکست یک تجربه دیگر از نظامی‌گری آمریکا و برباد دادن سرمایه‌های آن، می‌خوانند. اکنون مسکو و پکن در آینده افغانستان بسیار تعیین کننده‌تر از واشنگتن، لندن، پاریس و... شده‌اند! به عبارت دیگر تجربه ۲۰ سال نظامی‌گری آمریکا در افغانستان، به جای تنگ‌تر کردن میدان برای مسکو و پکن، دست آنها را برای مانور در آینده افغانستان بازتر کرده است. به طوری که در مذاکرات دوطرف (طالبان و دولت مستقر در کابل) در تهران، نماینده پوتین (وزارت خارجه روسیه) نه تنها حضور داشت بلکه بسیار فعال‌ بود و اکنون در ادامه همین روال مذاکره در «ریاض» عربستان سعودی نیز ادامه دارد.

برخی پیش‌بینی تجزیه سرزمینی افغانستان را می‌کنند که طالبان بر بخشی از جغرافیای مذهبی و زبان و فرهنگ «پشتون» بساط حکومت خود را باز خواهد کرد و بخش دیگر افغانستان در اختیار فارسی‌زبانان با ادامه اتصال فرهنگ بزرگ تاریخی به آن خواهد بود! با زبان، آداب و رسوم خاص خود و تفاوت باورهای مذهبی! انجام چنین پیش‌بینی از تجزیه در افغانستان اگرچه بسیار ضعیف است، اما «بالقوه» استعداد اجرا دارد. بخصوص که صهیونیست‌ها بسیار علاقمند به تجزیه کشورهای یکپارچه اسلامی به جغرافیای محدودتر و جمعیت‌‌های کوچکتر و در عین حال همواره آبستن جنگ و خون ریزی‌های نژادی، مذهبی و .... هستند. با فرار آمریکا از افغانستان تمامی مشکلات کهنه این کشور و مردم آن بار دیگر زنده و صحنه آرای بحران فراگیرتر شده است!

نشست تهران دست‌‌کم این موفقیت را داشت که هر دو طرف درگیر در جنگ و گریز این روزها در افغانستان رسماً‌ اعلام کردند: «دو هیات افغانستانی حاضر در نشست تهران تاکید و توافق دارند که جنگ راه‌حل مساله افغانستان نیست و تمامی تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه‌حل سیاسی باشد.» دراین مسیر از همگون‌سازی ارزیابی و مواضع تهران ـ ریاض برای آینده افغانستان و توقف جنگ و مذاکره برای مصالحه در تشکیل دولتی متمرکز و مستقر برای افغانستان متحد و یکپارچه، باید استقبال کرد. تردید نداشته باشید که رژیم صهیونیستی در پی تجزیه افغانستان است و از آن سود خواهد برد.

 

رئیس جمهور آمریکا،جو بایدن،ترامپ،افغانستان،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: