کد خبر: ٢٥٦٩٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/05-٠٩:٥٩

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو به ۳۴ نفر افزایش یافته است.

 

آبادان نیوز _رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود. جگر و سایر امعاء و احشاء دام نیز پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شوند.

بهزاد امیری گفت: تا ظهر روز شنبه (۴تیرماه) تعداد ۳۴ مورد مثبت مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند. از این تعداد ۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند. این درحالی است که طی کل سال ۱۴۰۰ تنها ۱۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو و دو مرگ ناشی از آن در سامانه‌ها به ثبت رسیده است.

امیری افزود: شرایطی مهیا شده است تا آمار این بیماری در کشور افزایش یابد. مباحثی مانند عدم کنترل موارد بهداشتی هم مطرح است. در حال حاضر نامه‌ای به امضای وزیر بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا مراقبت‌های خود را افزایش دهند و از تبادل دام به‌ویژه در مناطق مرزی جلوگیری شود.

راه‌های انتقال تب کریمه کنگو
وی راه‌های انتقال این بیماری را به سه روش اعلام کرد:

اول از طریق گزش نیش کنه است که یا ممکن است خود کنه انسان را نیش بزند. یا اینکه کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را لِه کند.

دوم از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که این در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق میفتد. البته اگر فرد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کند هم احتمال ابتلایش به بیماری وجود دارد.

راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان‌ها است.

به گفته امیری بهتر است، دام از میادین عرضه مجاز دام خرید شود. چراکه این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی هستند. ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها انجام شود، چون در تمامی کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند.

برخی از انواع بیماری در دام‌ها نظیر CCHF علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.

عید قربان نزدیک است، توصیه‌ها را جدی بگیرید
رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: به هیچ عنوان مردم نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کنند. چون خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منقله از دام به انسان شود.

برای اعیاد اسلامی و یا سایر مناسبت‌های مذهبی توصیه می‌کنیم ذبح دام را به کشتارگاه‌ها واگذار شود. افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.
منبع:تجارت نیوز

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: