کد خبر: ٢٦٨٠١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/06/05-١٢:٤٣

اخبار گردشگری

ییلاق های مازندران

ییلاق های مازندران از بهترین مناطق طبیعی کشور ما برای گذراندن روزهای گرم سال هستند. ییلاقات مازندران شامل روستاها، دشت‌ها و جنگل‌های سبز و انبوه می‌شوند.

 

آبادان نیوز : ییلاقات مازندران از زیباترین مناظر طبیعی در شمال کشور ما هستند. ییلاق های مازندران بخش‌های مختلفی از استان مازندران از کرانه دریای خزر گرفته تا روستاهای جنگلی و کوهپایه‌ای را شامل می‌شوند. در طول سال مسافران زیادی برای گذراندن تعطیلات و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای شمال ایران به ییلاق‌های این استان سفر می‌کنند.

ییلاق های مازندران در طول تابستان شلوغ‌ترین فصل گردشگری خود را سپری می‌کنند و از زیباترین جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌روند. دسترسی جاده‌های چالوس، هراز و فیروزکوه از دو جهت غرب و شرق استان مازندران، شرایط را برای تردد از مناطق مختلف کشور به این استان مهیا می‌کنند. اگر به طبیعت گردی و تماشای زیباترین مناظر طبیعی علاقه دارید، در این مقاله با ما همراه شوید تا شما را بهترین ییلاق های مازندران آشنا کنیم.

بهترین ییلاقات مازندران

ییلاق گرسماسر

گل های بنفش در دشت گرسماسر میان خانه های روستایی

منبع عکس نامشخص

ییلاق گرسماسر منطقه‌ای روستایی در نزدیکی شهر رامسر در مازندران است که به‌دلیل دسترسی به کوهستان‌های سرسبز و زیبا شهرت زیادی دارد. روستای گرسماسر در فاصله ۶۰ کیلومتری از جنوب غربی رامسر قرار دارد و بین روستاهای «بزشی محله»، «رستم سر» و قله‌های رشته کوه البرز محصور شده است.

نام روستا و ییلاق گرسماسر را از قلعه «گرزمان» به معنی مکانی بالای بهشت گرفته‌اند. این قلعه تاریخی در گذشته در این منطقه قرار داشته و در حال حاضر خرابه‌هایی از آن باقی مانده است. قله سماسوس از معروف‌ترین مسیرهای کوهنوردی نزدیک این ییلاق به شمار می‌رود و در طول سال از گروه‌های مختلف کوهنوردی میزبانی می‌کند.

دشت گرسماسر پوشده از مه

منبع عکس: مجله میزبون، عکاس نامشخص

کوه‌های اطراف ییلاق گرسماسر چشم‌انداز زیبایی از رامسر، تنکابن و جنگل های هیرکانی این منطقه دارند. دشت‌های سرسبز، چشمه‌های گوارا و جنگل‌های انبوه از دیگر ویژگی‌های این ییلاق زیبا هستند و از جاذبه‌های معروف اطراف آن نیز می‌توان به فولاد چشمه، مسجد آبجی و روستاهای ییلاقی مرتفع اطراف آن اشاره کرد.

  • آدرس ییلاق گرسماسر: رامسر، بعد از جنگل‌های دالخانی، روستای گرسماسر (مشاهده روی نقشه)

ییلاق لپاسر

دریاچه فصلی در ارتفاعات ییلاق لپاسر

منبع عکس: سایت وب نیوز، عکاس نامشخص

ییلاق لپاسر یکی از سرسبزترین ییلاقات مازندران است که گردشگران کمتر نام آن را شنیده‌اند. این ییلاق گستره وسیعی از دشت‌ها و سبزه‌زارهای شمال ایران را در بر می‌گیرد و خود به ییلاق‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. این منطقه زیبا در نزدیکی شهر رامسر قرار دارد و مرتفع‌ترین ییلاق در این منطقه است.

کوهستان‌های ییلاق لپاسر در طول تابستان نیز پوشیده از برف هستند و کوه سمامس که بلندترین قله کوهستان سماسوس در رامسر به شمار می‌رود، در این ییلاق قرار دارد. آب معدنی «آب سیاه» در ییلاق لپاسر خاصیت معدنی بالایی دارد و گردشگران زیادی برای درمان بیماری‌های کلیوی آب این چشمه را می‌نوشند.

دشت سرسبز لپاسر زیر آسمان پر ابر در جوار کوهستان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

بهترین زمان برای سفر به ییلاق لپاسر از آخرین روزهای فصل بهار آغاز می‌شود و تا نخستین روزهای فصل پاییز ادامه دارد. برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا می‌توانید به یکی از ییلاق‌های نمک دره یا جواهر ده بروید و ادامه مسیر را با پای پیاده به‌سمت ییلاق لپاسر طی کنید؛ اما به خاطر داشته باشید در این راه باید از راهنماهای محلی آشنا به مسیر کمک بگیرید.

ییلاق برنت

روستای مه گرفته برنت از پنجره ماشین

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

ییلاق برنت در نزدیکی سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و گردشگران و طبیعت دوستان این منطقه را با چشمه‌های قدیمی و پر آب آن می‌شناسند. این ییلاق دیدنی به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا نسبت به روستاهای اطراف در زمان‌های زیادی از سال پوشیده از ابر و مه می‌شود.

دره‌های اطراف روستای برنت پوشیده از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی هستند

مناطق اطراف ییلاق برنت از تاریخی‌ترین نقاط استان مازندران هستند و جاذبه‌های طبیعی برجسته‌ای نیز دارند. با اقامت در روستای برنت امکان بازدید از قلعه‌های تاریخی و عمارت‌های باستانی مانند کوشک اردشیر بابکان را خواهید داشت. دره‌های اطراف این منطقه یخچال‌های طبیعی زیادی را در خود جا داده‌اند و آب معدنی این روستا شهرت زیادی دارد.

روستای برنت و ییلاق‌های اطراف آن از اواخر فصل بهار تا میانه فصل پاییز میزبان گردشگران زیادی هستند. برای رسیدن به این ییلاق زیبا باید خود را به شهرستان سوادکوه و سپس روستای برنت برسانید. این منطقه در فاصله تقریبی ۱۰۰ کیلومتری جنوب ساری قرار دارد.

ییلاق مازیچال

خانه روستایی در ارتفاعات روستای مازیچال زیر آسمان پر ابر

منبع عکس نامشخص

ییلاق مازیچال از بکرترین ییلاق‌های شمال ایران است که طبیعت‌گردان حرفه‌ای طرفدار آن هستند. دسترسی به ییلاق مازیچال ساده نیست و برای رسیدن به آن تا حدی نیاز به آمادگی بدنی دارید؛ البته با استفاده از ماشین‌های آفرود نیز می‌توانید به بخش‌های مختلف این ییلاق سفر کنید.

در نقاط مرتفع ییلاق مازیچال می‌توانید زیباترین چشم‌انداز از جنگل‌ عباس آباد را ببینید؛ اما ابتدا باید خود را برای جنگل نوردی آماده کنید. دشت‌های این ییلاق مراتعی مناسب برای دامداران هستند و اگر در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، با گله‌های دام در دشت‌ها مواجه می‌شوید. ییلاق مازیچال پوشیده از دشت‌های سرسبز و جنگل‌های کوهستانی است.

کلبه روستایی در ارتفاعات ییلاق مازیچال رو به جنگل انبوه

منبع عکس: سایت تاریخ ما، عکاس نامشخص

برای رسیدن به روستای مازیچال باید فاصله‌ای یک ساعته را از کلاردشت میان جنگل‌هایی پوشیده از بلوط و شاه بلوط طی کنید. ارتفاع ییلاق مازیچال به ۲۶۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد و سراسر آن را گل‌های رنگارنگ پوشانده‌اند. هر ساله جشنواره گل در روستا و ییلاق مازیچال برگزار می‌شود که گردشگران زیادی را به این منطقه جلب می‌کند. بهترین زمان برای سفر به ییلاق مازیچال از اواسط فصل بهار تا اواخر فصل تابستان است.

  • آدرس ییلاق مازیچال: کلاردشت، جاده عباس آباد، ییلاق مازیچال (مشاهده روی نقشه)

جنگل دالخانی

جاده مه گرفته میان درختان انبوه جنگل دالخانی

منبع عکس:باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

جنگل دالخانی از ییلاق‌های پرطرفدار در مسیر دسترسی به رامسر و روستای جواهرده است که به‌دلیل جاده مناسب آن در طول سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند. بخش‌های زیادی از این جنگل وسیع کاملا بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند و به همین دلیل امکانات خاصی در این جنگل وجود ندارد.

اگر برای بازدید از جنگل دالخانی ساعت‌های نخست روز را انتخاب کنید می‌توانید میان جنگل‌های ابری مه گرفته قدم بزنید. ارتفاعات اطراف این جنگل را دشت‌های سرسبز پوشانده‌اند که در طول زمستان دسترسی به آن‌ها ممکن نیست. این جنگل در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد و از بهترین گزینه‌های سفر در فصل‌های بهار و تابستان است.

جاده جنگل دالخانی میان درختان سبز و انبوه

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

جنگل دالخانی در حدود ۶۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد و دسترسی به بسیاری از ییلاق‌های زیبای مازندران مانند روستای گرسماسر از این جنگل میسر است. در این جنگل وسیع جاذبه‌های بکر طبیعی نیز وجود دارند که در سفر به این منطقه با کمک راهنماهای محلی می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. دریاچه سد میجران، پارک جنگلی دالخانی، روستای جنت رودبار، آبشار سیاسرت، روستای اربکله و قلعه مارکوه از معروف‌ترین جاذبه‌های این جنگل هستند. این جنگل فاصله کوتاهی نیز تا جنگل های دوهزار و سه هزار دارد.

  • آدرس جنگل دالخانی: رامسر، جاده روستای جنت رودبار، جنگل دالخانی (مشاهده روی نقشه)

ییلاق آلاشت

دشت سرسبز در جوار درختان انبوه در ییلاق آلاشت

منبع عکس: سایت wisgoon، عکاس نامشخص

ییلاق آلاشت از زیباترین و قدیمی‌ترین مناطق در استان مازندران است که در نزدیکی شهرستان سوادکوه قرار دارد. این ییلاق نیز در نیمی از سال با ابر و مه پوشیده می‌شود و با قدم زدن در آن می‌توانید از تماشای زیباترین مناظر طبیعی لذت ببرید.

در ییلاق آلاشت امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران و گردشگران تعبیه کرده‌اند و به همین دلیل در طول سال طبیعت دوستان زیادی برای سفر به ییلاق‌های شمال این منطقه را انتخاب می‌کنند. ییلاق آلاشت از با ارزش‌ترین ذخایر طبیعی کشور ما به شمار می‌رود و نام آن در فهرست میراث ملی ایران به چشم می‌خورد.

جاده جنگلی میان درختان پاییزی در ییلاق آلاشت

منبع عکس: سایت ایران هتل، عکاس نامشخص

پل ورسک که از زیباترین جاذبه‌های تاریخی در شهرستان سوادکوه و استان مازندران است، در مسیر دسترسی به ییلاق آلاشت قرار دارد. در سراسر ییلاق آلاشت کلبه‌های جنگلی دیده می‌شوند که می‌توانید برای اقامت شبانه آن‌ها را انتخاب کنید. در سفر به آلاشت می‌توانید از جاذبه‌ای تاریخی و طبیعی در شهرستان سوادکوه نیز دیدن کنید که از میان آن‌ها می‌توان موزه مردم شناسی، رصدخانه آلاشت و معبد دختر پاک را نام برد.

  • آدرس ییلاق آلاشت: جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه، سه راهی آزادمهر، ییلاق آلاشت (مشاهده روی نقشه)

ییلاق هزار جریب

جاده جنگلی میان دشت و جنگل انبوه در ییلاق هزار جریب

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

ییلاق هزار جریب از دیگر ییلاق‌های کوهستانی و سرسبز در استان مازندران است که طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد دارد. این منطقه خوش آب و هوا در نزدیکی شهرستان نکا قرار گرفته است.

ییلاق هزار جریب از ارزشمندترین مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران است که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کنند

در اطراف ییلاق هزار جریب نیز دیدنی‌های تاریخی و طبیعی متنوعی قرار گرفته‌ا‌ند و در سفر به این منطقه می‌تواند زمانی را به بازدید از این جاذبه‌ها اختصاص دهید. این ییلاق خوش آب و هوا در دسته مناطق حفاظت‌شده ایران قرار می‌گیرد و گونه‌های ارزشمند حیات وحش در آن زندگی می‌کنند. این منطقه نیز بسیار بکر و دست‌نخورده است و امکانات زیادی ندارد.

سراسر ییلاق هزار جریب پوشیده از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران هستند و چشمه‌های آب معدنی در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورند. از مهم‌ترین روستاهای ییلاقی در منطقه هزار جریب می‌توان به «کچپ»، «ارم»، «سیکا» و «آکرد» اشاره کرد. منطقه ییلاقی «ملاخیل» نیز در این ناحیه قرار دارد. در این روستاها و جنگل‌های اطراف آن‌ها زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران دیده می‌شوند که مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان قرار دارند.

  • آدرس ییلاق هزار جریب: جنوب شرقی شهرستان نکا، منطقه هزار جیب (مشاهده روی نقشه)

ییلاق سلیمان تنگه

دریاچه سد سلیمان میان کوه های سرسبز در ییلاق تنگه سلیمان

منبع عکس: تاپ توریست، عکاس نامشخص

ییلاق سلیمان تنگه منطقه‌ای زیبا در نزدیکی شهرستان ساری است که دریاچه‌ای زیبا و سد شهید رجایی در آن قرار دارند. این منطقه نیز جایگاه ویژه‌ای بین گردشگران علاقه‌مند به طبیعت دارد که از آن با نام دهکده آرامش یاد می‌کنند.

در ییلاق سلیمان تنگه به‌دلیل وجود رودخانه تجن و دریاچه سد امکان لذت بردن از تفریحات آبی وجود دارد. قایق سواری، اسکی روی آب، گردش با اتوبوس دریایی و قایق‌های پدالی از پرطرفدارترین تفریح‌های آبی در این منطقه هستند.

دریاچه سد سلیمان زیر آسمان آبی در ییلاق تنگه سلیمان

منبع عکس نامشخص

اطراف سلیمان تنگه پوشیده از جنگل‌های انبوه و شالیزارهای سرسبز است و پیاده روزی میان این مناظر طبیعی زیبا توجه طبیعت دوستان را به خود جلب می‌کند. این منطقه زیبا از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در طبیعت سرسبز شمال ایران است.

  • آدرس ییلاق سلیمان تنگه: جنوب غربی شهرستان ساری، منطقه دودانگه، روستای افرا چال، ییلاق و سد سلیمان تنگه (مشاهده روی نقشه)

ییلاق داکو

کلبه های چوبی روی دامنه های سرسبز ییلاق داکو

منبع عکس: مجله میزبون، عکاس نامشخص

ییلاق داکو-گولاسر از بکرترین مناطق ییلاقی در استان مازندران به شمار می‌رود که اطراف آن را کوهستان‌های سرسبز، دشت‌های زیبا و جنگل‌های انبوه پوشانده‌اند. در بخش شمالی این ییلاق جنگل میان بند نشتا و در جنوب آن کوه‌های طالقان قرار گرفته‌اند. ییلاق داکو از شرق به کوه‌های کلاردشت و از غرب به کوهستان‌های جنگل سه هزار می‌رسد.

سراسر ییلاق داکو در فصل تابستان پوشیده از میوه‌های وحشی جنگلی می‌شود

جنگل‌های ییلاقی داکو در فصل تابستان مملو از میوه‌های جنگلی می‌شوند و بانوان روستایی انواع مربا و غذاهای محلی را با این میوه‌ها طبخ می‌کنند. در اطراف این ییلاق زیبا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی وجود دارند که در سفر به این منطقه می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از این جاذبه‌ها اختصاص دهید.

برای بازدید از منطقه ییلاقی داکو باید ابتدا به‌سمت تنکابن بروید. در این منطقه امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و می‌توانید با اقامت در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی اطراف تنکابن، به دیدن این ییلاق سرسبز بروید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل‌های بهار و تابستان هستند.

روستاهای بکر مازندران

روستای یوش

دشت های سرسبز و کوهستان های اطراف روستای یوش

منبع عکس: اقتصاد آنلاین، عکاس نامشخص

روستای یوش یکی از ییلاقی‌ترین مناطق استان مازندران است که در شهرستان نور و غرب روستای بلده قرار دارد. این روستای زیبا و دیدنی در طول فصل‌های بهار و تابستان از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. روستای یوش در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و به همین دلیل ارتفاع زیاد و آب و هوای دلپذیری دارد.

در بازدید از روستای یوش می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از دهستان بلده اختصاص دهید. دشت‌های اطراف این دو روستا در مسیر دسترسی آن‌ها به یکدیگر در بهار و تابستان پوشیده از گل‌های رنگارنگ می‌شوند و بازدید از این منطقه در این زمان برای علاقه‌مندان به طبیعت بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

روستای یوش میان کوهستان های سبز و دشت های پر درخت

منبع عکس: سایت توریستگاه، عکاس نامشخص

روستای یوش زادگاه شاعر برجسته شعر نوی ایران، نیما یوشیج است و بسیاری از گردشگران در سفر به این روستا از خانه این شاعر برجسته نیز دیدن می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های دیدنی در این منطقه می‌توان به گنبد کیا داوود و مقبره‌های سید امین و سید جلال اشاره کرد. رود اوز در جنوب این روستا سبب سرسبزی بیشتر این منطقه می‌شود و اطرف آن محل‌هایی مناسب برای اتراق وجود دارند.

  • آدرس روستای یوش: شهرستان نوشهر، بخش کجور، جاده یوش-بلده، روستای یوش (مشاهده روی نقشه)

روستای فیلبند

غروب خورشید میان اقیانوس ابر در روستای فیلبند

منبع عکس نامشخص

در طول سالیان اخیر روستای فیلبند جای خود را به‌خوبی میان طبیعت گردان باز کرده است. این روستای زیبا و رویایی در ارتفاعات مازندران قرار دارد و به‌دلیل احاطه شدن در کوهستان‌های بلند از آن با عنوان ییلاقی بر فراز ابرها یاد می‌کنند. در سفر به این منطقه می‌توانید روی دشت‌های سرسبز، میان اقیانوس ابر راه بروید و خاطراتی فراموش‌نشدنی بسازید.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند از اواسط بهار آغاز می‌شود و تا نخستین روزهای پاییز ادامه دارد. در سفر به این منطقه سحرخیز باشید تا از زیبایی‌های طبیعت این روستا در نخستین ساعت‌های روز لذت بیشتری ببرید. آب و هوای روستای فیلبند در طول یک روز تنوع بالایی دارد و دربعضی روزها پدیده‌های مختلفی مانند باران، تگرگ، تابش شدید آفتاب و رنگین کمان در فواصل کوتاه اتفاق می‌افتند.

تپه های سرسبز روستای فیلبند میان اقیانوس ابر

منبع عکس نامشخص

روستای فیلبند در نزدیکی شهرستان بابل قرار دارد و جاده کوهستانی این روستا بسیار پرپیچ‌وخم است. بسیاری از گردشگران برای بازدید از این ییلاق تماشایی با تورهای دسته‌جمعی همراه می‌شوند یا جاده کوهستانی این روستا را با وسایل نقلیه مردم روستا طی می‌کنند. روستای فیلبند فاصله کوتاهی تا شهر تهران دارد و به همین دلیل در فصل‌های بهار و تابستان مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

  • آدرس روستای فیلبند: جنوب شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند (مشاهده روی نقشه)

روستای دلیر

خانه های روستایی و کندوهای زنبور عسل در روستای دلیر

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

روستای دلیر در مسیر جاده چالوس و در نزدیکی شهر مرزن آباد قرار دارد. این روستا یکی از بکرترین ییلاق‌های استان مازندران است که مانند فرشی سرسبز و زیبا با گل‌های رنگارنگ در دامنه‌های کوهستان البرز خودنمایی می‌کند. این آبادی نیز در بسیاری از روزهای سال پوشیده از مه و ابر می‌شود.

روستای دلیر و طبیعت اطراف آن آب و هوای بسیار دلپذیری دارند و کوهستان‌های اطراف این منطقه زیستگاه جانوران متنوع حیات وحش هستند. روستای الیت در همسایگی روستای دلیر نیز از دیگر ییلاق‌های تماشایی این منطقه به شمار می‌رود. آبادی‌های این بخش بین جنگل‌ و کوهستان محصور هستند و به همین دلیل آب و هوایی بسیار عالی دارند.

کوهنوردان در جوار رودخانه و کوهستان های اطراف روستای دلیر

عکاس: احسان ناجی

در سفر به روستای دلیر می‌توانید از مناظر طبیعی زیبایی مانند مه غلیظ صبحگاهی، آبشارهای بین کوه، چمنزارها و دشت‌های سرسبز و دامنه‌های پوشیده از گیاهان معطر کوهی لذت ببرید. در این روستا چشمه آبگرم نیز وجود دارد و اهالی روستای دلیر احترام زیادی برای این چشمه قائل هستند. بهترین زمان برای سفر به این روستا از واپسین روزهای فصل بهار آغاز می‌شود و تا پایان فصل تابستان ادامه دارد. در این روستا و آبادی‌های اطراف آن، خانه‌های محلی و ویلایی برای اجاره به مسافران وجود دارند.

  • آدرس روستای دلیر: جاده چالوس، حدفاصل سیاه بیشه تا مرزن آباد، جاده روستای دلیر، روستای دلیر (مشاهده روی نقشه)

روستای جواهرده

خانه های روستایی جواهرده در جوار کوهستان های سرسبز و مه گرفته

منبع عکس: سایت میهمان شو، عکاس نامشخص

روستای جواهرده یکی از ییلاق‌های نزدیک به رامسر، عروس شهرهای ایران است و در دهستان «سخت سر» قرار دارد. این روستای زیبا به ۱۲ محله کوچک تقسیم می‌شود که هرکدام زیباترین مناظر طبیعی را در خود جا داده‌اند. اطراف جواهرده را جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های زلال و دشت‌های پرگل پوشانده‌اند.

در طول فصل تابستان جنگل‌های اطراف جواهرده پر ازتمشک‌های وحشی می‌شوند. این روستا نیز مانند بسیاری از دهستان‌های مازندران قدمت زیادی دارد و بافت روستایی این منطقه را در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت کرده‌اند. روستای جواهرده بین کوهستان‌های بلند قرار دارد و به همین دلیل آبشارهای زیبایی گرداگرد این منطقه به چشم می‌خورند.

آسمان پر ابر بر فراز خانه های روستایی جواهرده کنار درختان سرسبز

منبع عکس: پول نیوز، عکاس نامشخص

در روستای جواهرده و مناطق اطراف آن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. از معروف‌ترین جاذبه‌های این منطقه می‌توان مسجد آدینه، مقبره شاه یحیی، گورهای تاریخی گبری، پارک جنگلی جواهرده، دریاچه قو و آبشارهای فصلی و دائمی در کوهستان‌های اطراف این روستا را نام برد.

  • آدرس روستای جواهرده: جنوب شهرستان رامسر، بلوار امام خمینی، لات محله، روستای جواهرده (مشاهده روی نقشه)

روستای نیالا

خانه های روستای روی دامنه کوه در روستای نیالا

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

روستای نیالا در بخش مرکزی شهرستان گلوگاه قرار دارد و در جوار طبیعت زیبا و بی‌نظیر آن، گورستانی تاریخی نیز به چشم می‌خورد. نام گورستان نیالا را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. این روستا در مسیر دسترسی به ییلاق هزار جریب واقع شده است و به‌دلیل احاطه شدن میان کوهستان‌های پردرخت آب و هوایی معتدل و طبیعتی سرسبز دارد.

چشمه و رودخانه نکا در نزدیکی روستای نیالا، کشاورزی در این منطقه را پررونق کرده‌ است. این روستا نخستین آبادی در مسیر جاده هزار جریب است و در سفر به این روستای زیبا می‌توانید زمانی را با بازدید از این ییلاق و اتراق در طبیعت زیبای آن اختصاص دهید.

  • آدرس روستای نیالا: شهرستان بهشهر، جاده گلوگاه به دامغان، روستای نیالا (مشاهده روی نقشه)

روستای دراسله

رودخانه خروشان و درختان سرسبز در روستای دراسله

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

روستای دراسله از زیباترین مناطق ییلاقی در شهرستان سوادکوه است که به‌دلیل آبشار زیبای آن، مورد توجه طبیعت دوستان قرار می‌گیرد. این روستا نیز در دامنه کوهستان‌های سرسبز البرز واقع شده است و وجود آبشار و رودخانه‌های خروشان در آن طرفداران ماهیگیری را به این روستا جلب می‌کند. ماهی قزل آلای رودخانه‌های اطراف این روستا شهرت زیاد و طعم لذیذی دارد.

در دامنه‌های اطراف روستای دراسله گیاهان معطر و دارویی متنوعی می‌رویند که از میان آن‌ها می‌توان به گل گاوزبان، پر سیاوشان، کاس و اورشمک اشاره کرد. درختان اطراف این منطقه نیز در تابستان پر از میوه‌های جنگلی می‌شوند و بوته‌های تمشک در سراسر جنگل به چشم می‌خورند.

روستای دراسله نیز از قدیمی‌ترین ییلاق‌های استان مازندران است که در زمان قاجار مورد توجه پادشاهان قرار داشت. بهترین زمان سفر به این روستا فصل‌های بهار و تابستان هستند.

  • آدرس روستای دراسله: سوادکوه، ۴۰ کیلومتری جنوب غربی زیرآب، روستای دراسله (مشاهده روی نقشه)

روستای پلور

چشم انداز کوه دماوند و دریاچه و دشت در روستای پلور

منبع عکس: سایت لست تورز، عکاس نامشخص

روستای پلور از خوش آب و هواترین ییلاق‌های استان مازندران است که به‌دلیل فاصله کوتاه تا تهران در طول سال از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. با شروع فصل بهار سراسر این روستا پر از شکوفه‌های زیبا می‌شوند و مناظری بسیار زیبا پدید می‌آورند. در طول فصل تابستان نیز درختان این منطقه پر از میوه‌های رنگارنگ می‌شوند.

روستای پلور در منطقه‌ای کوهستانی به ارتفاع نزدیک به ۲۳۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای آن بسیار دلپذیر است. در این روستا چشمه پر آب و گوارایی وجود دارد که مردم این منطقه از آب آن می‌نوشند. اطراف روستای پلور جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته‌ای قرار گرفته‌اند که در سفر به این منطقه می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. آبشار شاهاندشت، قلعه فرشت و دریاچه امامزاده از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک پلور هستند.

طبیعت پاییزی و آسمان ابری در روستای پلور

منبع عکس: سایت بازار خبر، عکاس نامشخص

روستای پلور در طول سال از کوهنوردان و صخره‌نوردان زیادی نیز میزبانی می‌کند. در کوه‌های اطراف این روستا، پناهگاه‌های مختلفی برای استراحت ورزشکاران تعبیه کرده‌اند که در ارتفاع‌های مختلفی از کوه قرار دارند. آبشار یخی در کوهستان مشرف به روستای پلور در طول فصل‌های سرد سال تشکیل می‌شود و بسیار تماشایی است. برای رسیدن به این روستا باید به جاده هراز بروید.

  • آدرس روستای پلور: جاده هراز، بعد از روستای مشا، روستای پلور (مشاهده روی نقشه)

روستای کندلوس

خانه های پلکانی روستای کندلوس

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

روستای کندلوس در شهرستان نوشهر و در منطقه‌ای تاریخی قرار دارد. این روستا یکی از پرطرفدارترین مناطق ییلاقی در استان مازندران است که زیرساخت‌های مناسبی برای پذیرایی از گردشگران دارد. نخستین موزه روستایی در این روستا قرار گرفته است که آثار و اشیای باستانی کشف شده در این منطقه در آن به نمایش در آمده‌اند.

معماری پلکانی خانه‌های روستای کندلوس و موزه‌های متنوع آن، گردشگران زیادی را در طول سال به این روستا جذب می‌کنند

روستای کندلوس یکی از زیباترین روستاهای شمال ایران است و ساکنان آن به‌خوبی از آن مراقبت می‌کنند. این روستا در نزدیکی شهر مرزن آباد قرار دارد و اطراف آن را دهستان‌های مختلفی پوشانده‌اند. مسیر دسترسی به این منطقه از زیباترین جاده‌های مازندران است و چشم اندازهای منحصربه‌فردی دارد.

در روستای کندلوس جاذبه‌های دیدنی متنوعی وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان موزه مردم شناسی، موزه گیاهان دارویی و امامزاده فضل و فاضل را نام برد. دیو چشمه و آبشار کندلوس نیز از جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند. معماری پلکانی این روستا با خانه‌های چوبی و گاه‌گلی و زمین سنگ‌فرش شده آن نمای متفاوت به این آبادی بخشیده‌اند و سبب رونق بیشتر گردشگری در این روستا شده‌اند. کوهستان‌های اطراف این روستا نیز برای کوهنوردی مناسب هستند و اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی برای اقامت شبانه در روستای کندلوس وجود دارند.

  • آدرس روستای کندلوس: شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس (مشاهده روی نقشه)

روستای لاویج

درختان پاییزی روی دامنه کوهستان ها در روستای لاویج

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

روستای لاویج در شهرستان نور و منطقه چمستان قرار دارد و وجود چشمه آبگرم در این روستا سبب شهرت آن در میان گردشگران شده است. جاده دسترسی محلی به این روستا بسیار زیبا است و چشم‌اندازهای زیبایی از جنگل‌های چمستان دارد. در روستای لاویج امکانات مناسبی برای اقامت و اتراق گردشگران تعبیه کرده‌اند و به همین دلیل مسافران زیادی در طول سال از این روستا دیدن می‌کنند.

قدمت روستای لاویج به بیش از دو هزار سال قبل می‌رسد و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی در اطراف آن به چشم می‌خورند. آب چشمه آبگرم لاویج برای درمان دردهای مفاصل مفید است و خاصیت آرامبخشی نیز دارد. بازار لاویج نیز از دیگر جاذبه‌های گرشگری در این روستا به شمار می‌رود و انواع محصولات محلی و سوغات شمال در آن به فروش می‌رسند.

کوهستان های سرسبز مشرف به روستای لاویج

منبع عکس: سایت تهران سوئیت، عکاس نامشخص

کوه‌ها و جنگل‌های اطراف روستای لاویج برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی بسیار مناسب هستند. در جنگل‌های این منطقه گونه‌های متنوعی از گیاهان و درختان روییده‌اند و در نقاط مرتفع جنگل، چشمه‌های زلال و گوارا جریان دارند. آبشار «حرام او» در مسیر جاده چمستان به لاویج، قلعه نسا در دیزنکلا و فیل سنگی از معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف و داخل این روستا هستند.

زیباترین ییلاقات مازندران

ییلاق آغوزحال

رودخانه و درختان سرسبز در ییلاق آغوزحال

منبع عکس نامشخص

آغوزحال از زیباترین مناطق ییلاقی در غرب استان مازندران است که در جاده تنکابن به‌سمت جنگل‌های دوهزار و سه هزار قرار دارد. بخش‌های زیادی از این منطقه تحت نظر سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارند. ابتدای جاده دسترسی به ییلاق آغوزحال از سه راه سلیمان آباد در بخش خرم آباد در فاصله پنج کیلومتری از شهرستان تنکابن، شروع می‌شود.

ییلاق آغوزحال در نزدیکی جنگل‌های دو هزار و سه هزار قرار گرفته است و دسترسی مناسبی به زیباترین جاذبه‌های طبیعی در ارتفاعات اطراف تنکابن دارد

جنگل‌های اطراف ییلاق آغوزحال پوشیده از درختان راش، ون، چنار و دیگر درختان هیرکانی شمال ایران هستند. برای تردد در جاده کوهستانی این ییلاق نیاز به‌وسیله نقلیه مناسب یا ماشین آفرود خواهید داشت. در بخش‌های مختلفی از این ییلاق کوهستانی چشمه‌های جوشان با آب گوارا به چشم می‌خورند و آبشارهای طبیعی میان صخره‌های سرسبز جنگلی جاری هستند.

از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در ییلاق آغوزحال می‌توان به آبشار میلاش اشاره کرد. حوضچه پایین این آبشار آبی بسیار زلال دارد و برای آبتنی و شنا مناسب است. هرچه به‌سمت عمق جنگل‌های هیرکانی در آغوزحال پیش بروید، با گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران روبه‌رو خواهید شد؛ اما به خاطر داشته باشید برای گشت‌وگذار در این منطقه به‌مدت طولانی حتما از راهنمای محلی آشنا به مسیر کمک بگیرید.

دشت پر از گل های زرد دریاسر در جوار کوهستان های سبز و قله برفی

منبع عکس: سایت ایران کالا، عکاس نامشخص

دشت دریاسر و جنگل‌های دوهزار و سه هزار نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی ییلاق آغوزحال هستند که در سفر به این منطقه می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. بهترین زمان سفر به این منطقه از نخستین روزهای فصل بهار آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد؛ اما به خاطر داشته باشید به‌دلیل ارتفاع بالای این منطقه از واپسین روزهای اردیبهشت ماه دشت‌ها سرسبز و پرگل می‌شوند.

  • آدرس ییلاق آغوزحال: تنکابن، سه راه سلیمان آباد، جاده جنگل دوهزار، ییلاق آغوزحال (مشاهده روی نقشه)

ییلاق خوشواش

خانه روستایی روی دامنه های سبز بالای اقیانوس لبر در ییلاق خوشواش

منبع عکس: سایت eneshat.com، عکاس نامشخص

ییلاق خوشواش مازندران در فاصله ۸۰ کیلومتری از شهر آمل قرار دارد و در نیمی از سال اقیانوس ابر در این منطقه تشکیل می‌شود. این ییلاق زیبا مانند روستای فیلبند در بعضی روزها به‌خصوص در فصل بهار، آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کند. در این روستا سحرگاه میان انبوهی از ابرها بیدار می‌شوید و ممکن است در طول روز با پدیده‌هایی مانند باران، تگرگ، آفتاب درخشان و رنگین کمان روبه‌رو شوید.

خانه‌های روستای خوشواش از چوب و کاهگل ساخته شده‌اند و پیاده روی در این منطقه به‌خصوص زیر نم باران بسیار لذت‌بخش است. در طبیعت اطراف ییلاق خوشواش کوهستان‌های بلند قرار گرفته‌اند که نظر کوهنوردان حرفه‌ای را به خود جلب می‌کنند. دشت‌های سرسبز، جنگل‌های انبوه و چشمه‌های خروشان نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف این منطقه خوش آب و هوا هستند.

درختان وی دامنه کوهستانی در اقیانوس ابر خوشواش

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت گردی و جنگل نوردی در طول فصل‌های بهار و تابستان ییلاق خوشواش را برای اقامت در طبیعت انتخاب می‌کنند. ارتفاعات اطراف این ییلاق چشم‌انداز زیبایی از دریا و دشت‌های مازندران دارند. هفت چشمه، مهدی چشمه، مروارید چشمه و انگلج از معروف‌ترین چشمه‌های این منطقه هستند و پوشش گیاهی متنوعی در جنگل‌های کوهستانی این ناحیه به چشم می‌خورد. بهترین زمان سفر به ییلاق خوشواش از اواخر فصل بهار تا اواخر فصل تابستان است.

  • آدرس ییلاق خوشواش: ۸۰ کیلومتری جنوب شهر آمل، روستای خوشواش (مشاهده روی نقشه)

جنگل واز چمستان

جاده جنگلی بین درختان بلند در پاییز در جنگل واز چمستان

منبع عکس نامشخص

جنگل واز در منطقه چمستان و در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب شهرستان نور قرار دارد. این منطقه خوش آب و هوا و تماشایی با کوهستان‌های سرسبز، جنگل‌های انبوه و دریا احاطه شده است و به همین دلیل مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. از طرفی امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی در این منطقه برای ارائه به مسافران وجود دارد.

در جنگل واز چمستان رودخانه‌های خروشانی جریان دارند و کوه‌های واز، لاویج، طارم، رودبارک و میرخمند برای صخره‌نوردی و کوهنوردی مناسب هستند. در جنگل‌های هیرکانی این منطقه گونه‌های مختلف جانوری زندگی می‌کنند و گیاهان مختلفی نیز روییده‌اند. جنگل واز چمستان از مناطق حفاظت‌شده در فهرست میراث طبیعی ایران است و از برجسته‌ترین گنجینه‌های طبیعی در ایران به شمار می‌رود.

  • آدرس جنگل واز چمستان: ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان نور، چمستان، جنگل واز (مشاهده روی نقشه)

جنگل لفور

بوته های سرسبز و درختان انبوه در جوار دریاچه در جنگل لفور

منبع عکس: خبرگزاری میزان، عکاس نامشخص

جنگل لفور از تماشایی‌ترین مناطق ییلاقی در سوادکوه و منطقه شیرگاه است. نزدیکی این جنگل به تهران سبب جذب گردشگران زیادی به این منطقه در طول سال می‌شود. جنگل لفور را به‌دلیل پوشش متنوع گیاهی موزه‌ای طبیعی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران می‌دانند و آبشارهای فصلی و دائمی در این جنگل، مناظری زیبا و منحصربه‌فرد ایجاد کرده‌اند.

هفت آبشار سوادکوه از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جنگل‌های لفور به شمار می‌روند و برای رسیدن به آن‌ها باید مسیری را درون جنگل میان درختان ازگیل، ممرز، توسکا، راش و انجیلی طی کنید. از این آبشارها با نام آبشارهای هفت‌گانه تیرکن نیز یاد می‌کنند. سد لفور نیز از دیگر جاذبه‌های این جنگل است که گردشگران زیادی اطراف آن اتراق می‌کنند.

جاده جنگلی میان درختان انبوه در جنگل لفور

منبع عکس: خبرگزاری میزان، عکاس نامشخص

جنگل لفور سوادکوه از بهترین ییلاق‌های مناسب برای گشت‌وگذار یک‌روزه برای ساکنان پایتخت است و به همین دلیل تورهای متنوعی در فصل‌های بهار و تابستان برای بازدید از این منطقه برگزار می‌شوند. اگر برای بازدید از آبشارها و جاذبه‌های طبیعی به این منطقه سفر می‌کنید ابزار و وسایل مناسب همراه خود ببرید و به خاطر داشته باشید برای بازدید از آبشارها حتما از راهنمای محلی آشنا به مسیر کمک بگیرید.

  • آدرس جنگل لفور: جاده فیروزکوه، شیرگاه، جاده جنگلی لفور، جنگل لفور (مشاهده روی نقشه)

کلاردشت

خانه های با سقف شیروانی روی تپه های سرسبز کلاردشت

منبع عکس: سایت هومسا، عکاس نامشخص

کلاردشت از قدیمی‌ترین ییلاق های استان مازندران در غرب این استان است که روی تپه‌های سرسبز و خوش آب و هوای کوهستانی قرار دارد. این ییلاق تماشایی از شمال به جنگل عباس آباد، از شرق به شهرهای چالوس و مرزن آباد، از غرب به قزوین و الموت و از جنوب به قله تخت سلیمان می‌رسد.

اطراف ییلاق کلاردشت را کوه‌های بلند و مرتفع پوشانده‌اند و قله علم کوه با ارتفاع بیش از ۴۸۰۰ متر، کوه معروف این منطقه به شمار می‌رود. ییلاق کلاردشت محل کشف بسیاری از آثار باستانی ایران است که امروزه از این آثار در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

جاده جنگلی کلاردشت به عباس آباد از زیباترین مسیرهای جاده‌ای در کشور ما است و از میان زیباترین مناظر طبیعی شمال ایران می‌گذرد

در اطراف کلاردشت جاذبه‌های دیدنی زیبایی وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به دریاچه ولشت، جنگل‌های عباس آباد، دریاچه هفت خوان، آبشار آکاپل و ییلاق مازیچال اشاره کرد. دریاچه ولشت در فاصله ۲۲ کیلومتری از شمال شرقی کلاردشت قرار دارد و یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین در ایران است. علاقه‌مندان به ماهیگیری در سفر به کلاردشت می‌توانند سری به این دریاچه زیبا بزنند.

ییلاق کلاردشت از دو مسیر به کناره دریای خزر می‌رسد که یکی از آن‌ها از مرزن آباد و چالوس و دیگری از جاده جنگلی عباس آباد می‌گذرد. جنگل عباس آباد نیز از زیباترین ییلاق‌های شمال ایران است که در حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد و از میان جنگل‌های انبوه کوهستانی می‌گذرد. در سفر به کلاردشت می‌توانید زمانی را به بازدید از این جنگل تماشایی اختصاص دهید.

  • آدرس ییلاق کلاردشت: جاده چالوس، شهرستان مرزن آباد، جاده کلاردشت، ییلاق کلاردشت (مشاهده روی نقشه)

مرتفع ترین ییلاق مازندران

درختان بلند در جوار روستای کلاونگا در دامنه های کوه

منبع عکس: سایت ویکی روستا، عکاس نامشخص

در بسیاری از منابع مختلف از روستای فیلبند با نام بام مازندران یاد کرده‌اند. این روستا با توجه به قرار گرفتن در دامنه‌های پر شیب ارتفاعی متغیر دارد و ارتفاع بیشترین قسمت آن به حدود ۲,۳۵۰ متر می‌رسد؛ اما برخلاف تصور بسیاری از گردشگران روستای فیلبند بلندترین روستا و ییلاق استان مازندران نیست.

روستای کلاونگا با ارتفاع بیش از ۲۸۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای ییلاقی مازندران است

روستای کلاونگا در بخش ییلاقی شهرستان نور، با ارتفاع بیش از ۲,۸۰۰ متر از سطح دریا بلندترین روستای ییلاقی مازندران است. اطراف این روستا را بلندترین قله‌های شهرستان نور پوشانده‌اند. این منطقه به‌دلیل ارتفاع زیاد، در بیشتر روزهای سال آب و هوایی خنک و سرد دارد و بارش برف در این منطقه از اواسط فصل پاییز آغاز می‌شود.

اطراف روستای کلاونگا را آبشارها، چشمه سارها، رودخانه‌ها و دشت‌های سرسبز پوشانده‌اند. بهترین زمان برای سفر به این روستا از اواخر فصل بهار آغاز می‌شود و تا اواخر فصل تابستان ادامه دارد. مدت زمان فصل‌های بهار و تابستان در این منطقه درمجموع در حدود سه ماه است و در باقی روزهای سال، روستای کلاونگا آب و هوایی زمستانی دارد. مرتع و دامنه‌های اطراف این روستا در طول ماه‌های خرداد و تیر پوشیده از گیاهان معطر و گل‌های رنگارنگ می‌شوند و بهترین زمان برای سفر به این منطقه نیز همین ماه‌ها هستند.

  • آدرس روستای کلاونگا: شهرستان نور، بخش بلده، روستای کلاونگا (مشاهده روی نقشه)

در این مقاله به معرفی بهترین و پرطرفدارترین ییلاق های مازندران پرداختیم. شما نیز در ادامه تجربه‌های خود از گشت‌وگذار در این جاذبه‌های طبیعی زیبا را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین ییلاقات مازندران کدامند؟

بهترین ییلاقات مازندران شامل مناطق کوهستانی خوش آب و هوا، جنگل‌های مرتفع و انبوه، دشت‌های سرسبز، روستاهای بکر، مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های طبیعی ملی می‌شوند.

ییلاق های مازندران چه جاذبه‌هایی دارند؟

در ییلاق‌های مازندران قله‌های پربرف مناسب برای کوهنوردی، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب مناسب برای شنا، دشت‌های سرسبز و جنگل‌های پردرخت مناسب طبیعت گردی و پیاده روی و مناظر تماشایی طبیعی وجود دارند. بعضی از این ییلاق‌ها در مناطقی تاریخی واقع شده‌اند و اطراف آن‌ها گورستان‌ها و بناهای تاریخی و باستانی به چشم می‌خورند.

بهترین زمان سفر به ییلاق های مازندران چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به ییلاق‌های مازندران از اوایل فصل بهار آغاز می‌شود و تا اوایل فصل پاییز ادامه دارد.

مرتفع ترین ییلاق‌ مازندران کدام است؟

روستای کلاونگا با ارتفاع بیش از ۲,۸۰۰ متر از سطح دریا در شهرستان نور، بلندترین روستای ییلاقی در مازندران است.
منبع : کجارو

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: