کد خبر: ٢٥١٩١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/02/31-١٠:٥٦

"گردنه حیران" از جاذبه های گیلان می باشد . حیران، نام روستایی ییلاقی، زیبا، و مسافرپذیر درشهرستان آستارا واقع در استان گیلان می باشد.

 

به گزارش آبادان خبر، روستایی ییلاقی به نام حیران در فاصله 30 کیلومتری شهرستان آستارا واقع در استان گیلان قرار دارد که یکی از روستاهای بسیار زیبا و مسافر پذیر محسوب می شود ، این روستا شامل روستاهای حیران وسطی ، حیران سفلی و حیران علیا می باشد. منطقه حیران مساحتی به وسعت دو هزار و 200 هکتار دارد که از این مقدار هزار هکتار آن متعلق به منابع ملی میباشد و 1200 هکتار به مستثنیات اشخاص تعلق دارد.

گردنه حیران

گردنه حیران

همه چیز درباره ی گردنه حیران

 از مهم ترین و با اهمیت ترین جاذبه های روستای حیران در دید گردشگران گردنه حیران می باشد که در مسیر آستارا-اردبیل قرار دارد از یه طرف به دره ای که از رود ارس عبور می کند مشرف است و از طرفی دیگر به کوه های سرسبز. جلوه رویایی این مسیر به خاطر وجود مه در آن منطقه است. این جاده چشم انداز بسیار بی نظیر و رمانتیکی از طبیعت را تجلی می کند که به جرات می توان گفت رقیبی در ایران ندارد. 

این گردنه زیر ابرهای پر از مه پنهان شده و چشم اندازی بسیار زیبا از کوهپایه های پوشیده از گل و گیاه و دره ها خلق کرده است و این جلوه به چشم هر رهگذری که می افتد او را شیفته خود می کند. جاده ای که همچون یک مار غول پیکر به دور کوه بزرگی پیچیده است و تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته است. زمانی که این مسیر شگفت انگیز را سپری می کنید هر چند دقیقه یکبار با پیچ تندی مواجه خواهید شد که بایستی آن را دور زد. کمی که پیش می روید به استراحتگاه های کوتاهی در لب پرتگاه ها میرسید که نمایی از طبیعت و همچنین وجود ماشین ها در جاده پر پیچ و خم را به زیبایی برای شما نشان می دهد.

 زیبایی گردنه حیران

 مناطق دیدنی گردنه حیران

 این منطقه از لحاظ جغرافیایی در تابستان آب و هوای معتدلی داشته و در فصل زمستان آن آب و هوایی سرد و کوهستانی را دارا است. در هر نقطه از این منطقه جاذبه های بی نظیری وجود دارد که لحظات تکرار نشدنی برای هر کس رقم می زند ما در این مطلب قصد داریم نگاه کوتاهی به جاذبه های دیدنی این جاده داشته باشیم تا شما کاربران عزیز ضمن آشنایی با آن ها بتوانید آنطور که باید از زیبایی های این مسیر بهره مند شوید.

 تله کابین حیران از جاذبه های مهیج گردنه حیران

 تله کابین حیران بخشی از یک مجموعه گردشگری و تفریحی خصوصی محسوب می شود. چند سالی است که از افتتاح تله کابین حیران میگذرد این تله کابین شامل 30 کابین 6 نفره معمولی و سه کابین وی آی پی میباشد ، اگرچه این تله کابین طول زیادی ندارد اما اختلاف ارتفاعی که دارا است بسیار جذاب و مهیج به نظر می رسد. تقریباً در اواسط گردنه حیران ایستگاه تله کابین وجود دارد.

تله کابین حیران

دهکده گردشگری زیبا و دل انگیزه حیران

 در کنار تله کابین حیران دهکده ای بسیار زیبا قرار دارد که شامل مجموعه پیست های کارتینگ ، ترامبولین و همچنین بلند ترین سورتمه ایران می باشد که این مجموعه پروژه هایی جدید همچون استخر ، شهربازی و همچنین اقامتگاه ها و سوئیت های ویلایی را در دست اجرا و احداث نیز دارد.

 زیپ لاین ، سورتمه و کارتینگ

 یک سورتمه مارپیچ در ایستگاه پایینی تله کابین وجود دارد که در ارتفاع بالا از لابلای درختان حرکت می کند. نوجوانان و جوانان عاشق هیجانی که در سورتمه سواری تجربه می کنند هستند. اگر جرآت هیجان بیش از اندازه را دارید پیشنهاد می کنیم زیپ لاین حیران را نیز در برنامه گردشگری خود بگنجانید چراکه آویزان شدن از یک کابل و حرکت با سرعت بالا برای هر کس یک تجربه هولناکی به دنبال دارد.

 کمی آن طرف تر پیش بروید با پیست کارتینگ حیران رو به رو می شوید رانندگی شما با پیچ های تند به چالش کشیده می شود البته ناگفته نماند که خود جاده حیران دست کمی از کارتینگ ندارد.

سورتمه

کافه VIP و رستوران ها در گردنه حیران

 در ایستگاه بالایی تله کابین رستوران هایی برای  تهیه غذا وجود دارد که می توانید به آنجا جهت استراحت و صرف غذا مراجعه کنید. جالب ترین بخشی که متعلق به ایستگاه بالایی می باشد وجود کافی شاپی دایره ای شکل است که پنجره تمام نمای آن به طرف حیران باز شده است و منظره حیرت انگیز ی به نمایش گذاشته است چنانچه در فرصت مناسبی به این منطقه سفر کنید لحظه ای نشستن در این کافی شاپ احساسی همچون سوار شدن بر روی ابر ها به شما دست خواهد داد.

 طبیعتی پنهان در مه

 زمانی که از گردنه حیران عبور می کنید اولین چیزی که چشمتان را نوازش میکند پوشش جنگلی حیرت انگیزی می باشد که از دو سمت شما را احاطه می کند به تدریج سر و کله مراتع پیدا می شود و در میان آنها کلبه های کوچک بسیار دلربایی به چشم می خورد و سپس به این سو و آن سو دویدن اسب ها در میان دام های در حال چرا تصویری ماندگار در ذهن شما حک می کند.

البته باید بدانید که همه چیز به اینجا ختم نخواهد شد تمامی این زیباییها در گردنه حیران در فضای مه آلود جاده غرق خواهد شد و برایتان بهشتی رویایی و بی نظیر خلق خواهد کرد و در نهایت هر لحظه بر لذت سفرتان افزوده خواهد شد.

بلندترین نقطه این گردنه از سطح آبهای آزاد به ارتفاع تقریبی 1500 متر می باشد امکان دارد این سوال در ذهنتان ایجاد شود که در این ارتفاع مه چگونه به وجود آمده است؟ در حقیقت دلیل اصلی مه در گردنه حیران رطوبت دریای خزر می باشد و این اتفاق ارتباطی به ارتفاع این گردنه ندارد.

طبیعتی پنهان در مه

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلو

 در ارتفاع 1700 متری جنگل فندقلوی نمین پیست اسکی روی چمن واقع است که این چمن استانداردهای بین المللی را دارا می باشد و شما می توانید شاهد مسابقات مارپیچ کوچک و بزرگ در داخل آن باشید. جالب است بدانید در بعضی مواقع اردوهای تیم ملی اسکی روی چمن کشورمان در این مکان برپا می شود.

 پارک ملی هیرکان در مرز ایران و آذربایجان

 از ویژگی های بارز این گردنه قرارگیری آن در یک نقطه مرزی می باشد و با قرار گرفتن آن در یک سمت جاده شما جنگلی انبوه که به پارک ملی هیرکان در کشور آذربایجان تعلق دارد را مشاهده خواهید کرد. وسعت این پارک بزرگ برابر با 40 هزار و 358 هکتار می باشد که در تاریخ نهم فوریه سال 2004 میلادی توسط ریاست جمهوری آذربایجان افتتاح شد و به عنوان یک منبع غنی از جانوران و گیاهان مورد توجه قرار گرفت. پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی به خاطر دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد مطرح شده است و ممکن است در آینده ای نه چندان دور قرار گرفتن آن را در لیست میراث جهانی یونسکو شاهد باشید.

پارک ملی هیرکان

 روستاهای دیدنی و زیبای گردنه حیران

 در مسیر گردنه حیران شما می توانید با روستاهایی آشنا شوید که بسیار تماشایی و جذاب هستند ما در اینجا به معرفی روستا های شگفت انگیز پرداخته ایم تا شما کاربران عزیز آشنایی بیشتری از این منطقه کسب کنید.

 روستای کشفی

 از روستاهای زیبای گردنه حیران می توان به روستای کشف اشاره کرد که زیبایی های طبیعی بسیاری دارد و به خاطر داشتن طبیعتی بهشت گونه به یکی از جاذبه های گردشگری بسیار بی نظیر در این منطقه مبدل شده است و اکثر ورزش دوستان در روزهای مختلف سال جهت کوهپیمایی در این منطقه عازم این روستا می شوند.

 روستای حیران

 این روستا که پیش از این هم درباره آن صحبت کرده ایم در 30 کیلومتری آستارا واقع است و از روستاهای نمونه گردشگری محسوب می شود که در میان طبیعتی بسیار چشم نواز و سحرانگیز و با یک آب و هوای ییلاقی قرار گرفته است و شامل سه روستای وسطی ، سفلی و علیا می باشد. کشاورزی شغل مردمان این روستا می باشد که دیده شده است در سالهای اخیر به خاطر رونق گرفتن گردشگری ارائه غذاهای محلی و سوغات نیز سوق پیدا کرده اند.

روستای حیران

 روستای مِشِند

 در کیلومتر 18 جاده آستارا - اردبیل روستایی به نام مشند واقع است که با مناظر بسیار زیبا پذیرای مهمانان بی شماری از اقصی نقاط کشور می باشد. در زبان تالشی معنی واژه مش ، زنبور می باشد و اسم این روستا به معنی جایگاه زنبور است. در این روستا تقریباً 117 خانوار زندگی می کنند که همگی به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و با پرداختن به کارهای خدماتی در حوزه گردشگری امورات زندگی خود را می گذرانند.

 جنگل فندقلوی شهرستان نمین

 از دیگر جاذبه های بکر این منطقه جنگل فندقلو می باشد که در فاصله 30 کیلومتری شهر اردبیل و 10 کیلومتری شهر نمین واقع شده است و به خاطر برخورداری از جاذبه های خاص و منحصر به فرد مرتعی و جنگلی تبدیل به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری شده است. این جنگل با قرارگیری در مجاورت انواع و اقسام درختان میوه همچون گوجه سبز ، سیب وحشی ، به ، فندق ، ازگیل ، توت فرنگی و تمشک و داشتن استخر آب گرم درمانی به اسم مشه سویی به عنوان یک منطقه گردشگری بسیار پر بازدید محسوب می شود. وسعت این جنگل به اندازه 25 کیلومتر مربع می باشد که در مسیر جاده بین شهری نمین - آستارا از شرق خانقاه علیا شروع شده و با جهت شمال غربی - جنوب شرقی به شرق روستای حور ختم می شود. چنانچه سفری در اواسط فصل بهار به این منطقه داشته باشید با انبوهی از گل های بابونه در دشت های این منطقه رو به رو خواهید شد که بهشتی رویایی و بسیار دل انگیز در نگاه شما خلق می کند.

جنگل فندقلوی 

 بهترین زمان برای سفر به این منطقه

 به خاطر کوهستانی بودن جاده و منطقه شما فصل بهار و تابستان را برای دیدن این منطقه انتخاب کنید چراکه در این فصول آب و هوای خنک و مطبوعی در انتظار شماست و شما می توانید به راحتی از زیباییهای شگفت انگیز حیران بهره مند شوید.

 البته ناگفته نماند که رنگارنگ شدن برگ درختان در فصل پاییز چهره بسیار متفاوت و خاصی به این منطقه می بخشد و همچنین نمای بسیار زیبا و دل انگیزی در زمستان با سفیدی برف در این منطقه خودنمایی می کند اما به خاطر سوز سرما و یخبندان سفر در این ایام کمی پر خطر است و حتماً باید تجهیزات زمستانی شما تکمیل باشد.

 آدرس گردنه حیران:

جاده اصلی اردبیل به آستارا - ابتدای تونل اردبیل تا 5 کیلو متری آستارا، فاصله تا مرکز شهر ، 40 کیلومتر

 

منبع:نمناک

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: