کد خبر: ٢٤٥٨٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/01/15-١٥:٥١

چشمه مرتضی علی از معروف‌ترین جاهای دیدنی طبس است که به‌دلیل خاصیت درمانی‌اش، طرفداران زیادی بین گردشگران دارد، اما وجود چشمه‌های آب گرم و سردی که آبشان با هم مخلوط نمی‌شود، نظیرش را در کمتر جایی خواهید دید.

 

به گزارش آبادان خبر، اگر می‌خواهید به یک منطقه کویری بروید و در عین حال پرآب هم باشد شاید در نگاه اول پرتوقع به نظر برسید. مگر می‌شود هم کویر باشد و هم آب داشته باشد؟ اما ایران سرزمین عجیبی است و پر از جاذبه‌های منحصر به‌فرد. نمونه همین ویژگی که ذکر شد در طبس وجود دارد. شهری که هم چشمه دارد هم شالیزار و هم رودخانه‌هایی پرآب.

چشمه آب گرم مرتضی علی یکی از جاذبه‌های گردشگری طبس است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو واقع شده است. این چشمه جوشان هم آب سرد و هم آب گرم دارد که این ویژگی منحصربه‌فردی است. برای رسیدن به این چشمه ۵ کیلومتر را در دل آب پیاده طی می‌کنید. بزرگ‌ترین چشمه از درون دالانی بیرون می‌آید که به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.

این چشمه می‌تواند برای گردشگری سلامت مورد استفاده قرار گیرد. وقتی در مسیر این چشمه پیاده‌روی می‌کنید برخی از نقاط پا در آب گرم قرار می‌گیرد و در برخی نقاط دیگر در آب سرد. این ویژگی چشمه را منحصربه‌فرد کرده است زیرا آب چشمه‌ها با هم مخلوط نمی‌شوند. ویژگی‌ای که هیچ‌یک از چشمه‌های ایران ندارند.  

بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که دیگر آبی از آن نمی‌گذرد و در آن طاق شاه عباسی بنا شده است که خود از شگفتی‌های معماری ایرانی برای مهار سیلاب‌های سهمگین است. طاق شاه عباسی بلندترین سد قوسی جهان دقیقا در انتهای مسیر چشمه مرتضی علی واقع شده است.  

عکس | پدیده‌ای نادر در دل کویر ایران؛ اینجا آب سرد و گرم با هم مخلوط نمی‌شوند | چشمه مرتضی علی کجاست؟ | بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را در طبس ببینید

عکس | پدیده‌ای نادر در دل کویر ایران؛ اینجا آب سرد و گرم با هم مخلوط نمی‌شوند | چشمه مرتضی علی کجاست؟ | بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را در طبس ببینید

طاق شاه عباسی بلندترین سد قوسی جهان است

چگونه به چشمه مرتضی علی برسیم

برای رسیدن به چشمه مرتضی علی باید به شهر طبس بروید. در ادامه باید وارد بلوار معلم شوید تا از طریق جاده خرو خود را به چشمه برسانید. جاده چشمه مرتضی علی درست دو کیلومتر بعد از روستای خرو قرار دارد که در انتها به یک پارکینگ ختم می‌شود و باقی مسیر را باید با پای پیاده طی کنید. خودرویتان را در محوطه پارکینگ پارک کنید و از تعداد زیادی پله بگذرید و پنج کیلومتر دلنشین را در آب پیاده روی کنید.

 

چشمه آب گرم/چشمه آب سرد

منبع:همشهری آنلاین 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: