کد خبر: ٢٥٠٧٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/02/24-١١:٥٨

اگر مدتی است که گیاهان شما پژمرده شده‌اند و دلیل آن را نمی‌دانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

اگر مدتی است که گیاهان شما پژمرده شده‌اند و دلیل آن را نمی‌دانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هر کاری برای زنده نگه‌داشتن گیاهان خود انجام می‌دهند؟ گاهی توجه زیادی و بی‌توجهی موجب از بین رفتن سبزی خانه شما می‌شود.

آبیاری بیش ‌از حد گیاهان آپارتمانی

معمولا مردم فکر می‌کنند هرچه آب بیشتری به گیاهان بدهند، بهتر است. در صورتی ‌که اولین علت مرگ گیاهان به علت آبیاری اشتباه و مخصوصا زیاده‌روی در آبیاری است.

راهکار: صبور باشید و فواصل آبیاری را بیشتر کنید. علاوه بر آن نیازی نیست هر دوره حجم زیادی آب وارد گلدان شود. مطمئن شوید در زمان آبیاری زیرگلدانی از دوره قبلی آبی نداشته باشد. آب اضافی باعث خفگی ریشه می‌شود. اگر بعد از یک ساعت در زیرگلدانی آب باقیمانده بود، آن را خالی کنید و اجازه خروج آب اضافی را به گیاه بدهید.

روش های نگهداری از گیاهان آپارتمانی در منزل

کمبود آب دادن به گیاهان

دومین مشکل اصلی در مرگ گیاهان نیز مربوط به آب است و از نبود آب به میزان کافی ایجاد می‌شود. شاید شما نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشید ولی آن‌ها با فریاد تشنگی سعی می‌کنند از راه نشانه‌های بیرونی به شما نشان دهند که آب می‌خواهند.

راهکار: اگر به آبیاری به‌عنوان یکی از وظایف روتین زندگی نگاه کنید، مطمئن باشید موظف‌تر از گیاهان مراقبت خواهید کرد. برای بررسی میزان رطوبت خاک، یک بند انگشت خود را در خاک فرو کنید تا ببینید بسته به نیاز آبی گیاه‌، آیا زمان آبیاری فرارسیده است یا نه؟

سرما، قاتل گیاهان آپارتمانی

گیاهان نیز مانند انسان‌ها با طیف متنوعی از دما تطبیق دارند ولی دمای پایین و سرما در این طیف قرار نمی‌گیرد. همان‌طور که ما دوست نداریم در اثر یخ‌زدگی و سرما انگشتان‌مان گزگز کند و بی‌حس شود، گیاهان هم از سرما بیزارند و ریشه‌های‌شان آسیب می‌بیند. پس چرا نباید در سرما به دمای محل نگهداری گیاهان خانه توجه کنیم؟

راهکار: اگر شما سردتان است، پس گیاهان هم همین حس را دارند. همیشه آن‌ها را در مکانی قرار دهید که حداقل در کمینه طیف دمای قابل‌ تحمل آن‌ها باشد.

آفات و بیماری‌های گیاهی

آفات و حشرات شیره گیاهی را می‌مکند و این برای گیاهان همچون کابوس می‌ماند. در بین روش‌های مرگبار، آفات از موارد غیرقابل ‌کنترل هستند.

راهکار: همیشه گیاهان را بازدید و به آن‌ها توجه کنید و از زیبایی‌ آن‌ها لذت ببرید. در این مواقع است که اگر چیزی به‌نظر مشکوک و غیرعادی برسد، می‌توان سریع به آن رسیدگی کرده و آن را تیمار کنید. 

روش های نگهداری از گیاهان آپارتمانی در منزل

مرگ گیاهان آپارتمانی با نور سفید سوزان

همه می­‌دانیم گیاهان برای رشد و نمو به نور نیاز دارند ولی قطعا نور به دام انداخته خورشید مفید نخواهد بود. باید گفت انتخاب مکان قرارگیری گیاهان خانگی باید حساب‌شده باشد.

راهکار: باید بدانید میزان نور مورد نیاز روزانه گیاه‌ شما چقدر است. تنها تعداد کمی از گیاهان نور مستقیم آفتاب را به مدت طولانی تحمل می‌کنند و آن‌ها نیز همچنان باید خوب آبیاری شوند.

تغذیه نادرست گیاهان آپارتمانی

علاوه بر آبیاری مناسب به سمت مراقبت از گیاهان بروید. دستورالعمل نوشته شده روی کود و محلول‌های غذایی را با دقت بخوانید و در شرایط مورد نیاز آن‌ها را مصرف کنید.

تغذیه نادرست گیاهان آپارتمانی

بی‌توجهی به تعویض گلدان

شما می‌توانید تعویض گلدان جدید را یک هفته تا ۱۰ روز بعد از ورودشان به منزل انجام دهید. همچنین حتما به ‌اندازه گلدان توجه کنید. گیاهان کوچک نیاز به گلدانی بسیار بزرگ‌تر از سایز خود ندارند. اگر گیاهان قبلی شما به‌ اندازه کافی بزرگ ‌شده‌اند، باید گلدان را بزرگ‌تر کنید. تعویض گلدان بسته به رشد ریشه یک تا دو سال یک‌بار انجام می‌شود.

بستر نامناسب گیاهان

هر گیاه نیاز به خاک متناسب با خود را دارد که برگرفته از زیستگاه و محیط طبیعی خودش است. ترکیب مناسبی از خاک را تهیه کنید که بهتر است بخشی از آن، حاوی خاک‌های ارگانیک با مواد آلی غنی باشد. برای گیاهان آپارتمانی از خاک‌هایی با مواد غذایی بالا استفاده کنید.

بستر نامناسب گیاهان

 

منبع:مجله دلتا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: