کد خبر: ٢٤١١٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/12/01-١٣:٤٧

گل مارانتا زبرا ( Maranta Zebrina) می‌تواند به عنوان یک نماد زیبایی و طراوت در محیط آپارتمان شما باشد. مارانتاها به طور کلی از گل های خاص آپارتمانی می باشند، که برگ های بزرگ و همیشه سبز آنها سنبل زندگی است. این گیاه زینتی بومی مناطق گرمسیر آمریکای مرکزی و جنوبی است و در غرب هند نیز یافت می شود. نام گیاه مارانتا از کاشف این گیاه بارتولومئو مارنتا، گیاه شناس و پزشک ایتالیایی قرن شانزدهم میلادی گرفته شده است. گیاه مارانتا زبرا نیز مانند بقیه اعضای خانواده‌اش برگهایی بزرگ و سبز دارد و نوار سفید رنگ کنار آنها، طرحی مانند گورخر ایجاد کرده است. این برگ های نسبتا بزرگ در حدود 15 الی 18 سانتی متر طول دارند و با طرح راه راه خود، چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کنند. مارانتا زبرا در شرایط ایده آل در گلدان می تواند در حدود یک متر رشد داشته باشد.

 

معرفی گل مارانتا زبرا
به گزارش آبادان خبر، مارانتا زبرا بومی کشور برزیل می‌باشد، به همین دلیل هوای نسبتا گرم و مرطوب را دوست دارد. مارانتا زبرا در این محیط به خوبی شاخ و برگ خود را شکوفا می‌کند و زیبایی ذاتی خود را به نمایش می‌گذارد. برگ های مارانتا زبرا بیضی شکل و به رنگ سبز روشن با نوار های سبز تیره است. این برگها در حالت عادی به صورت افقی رشد می‌کنند البته در شرایطی برگ ها به صورت خمیده و یا قائم نیز شکل می‌گیرند. یک نکته مثبت درمورد این گیاه، قرار گرفتن آن در لیست گیاهان مناسب و غیر سمی برای کودکان و حیوانات خانگی است. مارانتا زبرا دارای گل هایی به رنگ بنفش یا سفید کم رنگ است ولی متاسفانه به ندرت در فضای خانه گلدهی می‌کند.

گیاه مارانتا زبرا عاشق یک نقطه گرم اما سایه دار در گلخانه می‌باشد. اما در هر مکانی که میخواهد قرار بگیرد، نباید به آن نور مستقیم خورشید برسد و در جریان هوای سرد مانند درز پنجره ها در زمستان و روزهای سرد سال نباشد. به علت زادگاه این گیاه خوش نقش و نگار، قرار گرفتن در حمامی که نور مناسب و رطوبت مورد نیاز مارانتا را تامین کند، مکان مناسبی برای رشد مارنتای گورخری است. با رعایت چند نکته ساده می‌توان مارنتا زبرا را جزو گل های آپارتمانی مقاوم دانست. قیمت گل مارانتا به دلیل منحصر بفرد بودن برگها، بیشتر از گیاهان دیگر است.

روش نگهداری مارانتا زبرا
دما
دمای مناسب برای رشد مارانتا زبرا در حدود 18 الی 24 درجه سانتی گراد می‌باشد. توجه داشته باشید هرگز دمای محیط رشد گیاه نباید کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود و مارانتای شما در معرض وزش باد سرد قرار نگیرد که باعث صدمه جدی به این گیاه می‌شود.

نور
مارانتا در محیط رشد طبیعی خود در جنگل های سایه دار و یک مکان روشن زیست می کند. برای نور این گیاه می‌توانید از نور غیر مستقیم در یک مکان سایه دار استفاده کنید‌. هرگز مارانتا را در معرض نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهید چرا که ممکن است زیبایی برگها از بین رفته و سبب سوختن آنها شود.

آبیاری
در طول فصول رشد یعنی بهار و پاییز سعی کنید خاک گیاه همیشه مرطوب باشد ( نه خیس ). در طول فصل سرما و توقف رشد آبیاری را کمتر کنید و بگذارید سطح بالای خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری نمایید. بهترین آب برای مارنتا زبرا، آب مقطر و ولرم است. می‌توانید برای آبیاری، آب شیر را مدتی در فضای خانه نگهداری کنید تا املاح موجود در آن از بین برود، سپس با همان آب به گلدان آب دهید. توجه کنید که هرگز از آب سرد برای آبیاری استفاده نکنید.

خاک
ترکیب 2 قسمت از پیت ماس و 1 قسمت پرلیت خاک ایده آل برای رشد گل مارنتا زبرا است.

کود دهی
از کود مایع به نسبت 1 گرم در لیتر هر دو هفته یک بار از اردیبهشت تا شهریور ماه استفاده کنید.

رطوبت
گیاه مارانتا زیرا دوستدار رطوبت فراوان است و این یکی از شرایط سخت نگهداری این گیاه است. همواره حفظ رطوبت برای گیاه لازم است و باید راههای تامین رطوبت گیاهان را به خوبی بدانید تا بتوانید رطوبت مورد نیاز گیاهتان را تامین کنید. می‌توانید از غبار پاشی برای ایجاد رطوبت و یا استفاده از جزیره در زیر گلدان نیز استفاده کنید.

تعویض گلدان
به طور معمول هر 2 سال در اوایل بهار می‌توانید گیاه را به گلدانی دیگر انتقال دهید. در هر زمان که ریشه های گیاه از گلدان خارج شد، زمان تعویض گلدان با گلدانی بزرگتر است.

تمیز نمودن برگ ها
می‌توانید با استفاده از اسفنج مرطوب برگ های این گیاه را تمیز کنید این کار به حفظ رطوبت گیاه نیز کمک می کند.

 

 

گلهای آپارتمانی،گیاهان آپارتمانی،گیاهان آپارتمانی مقاوم،مارانتا،مارانتا زبرا،آبادان خبر،آبادان نیوز

 منبع:ایران درخت

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: