رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در ورشو، پایتخت لهستان به همتای روس خود هشدار داد که حتی یک لحظه هم به اینکه یک وجب وارد خاک ناتو شود، فکر نکند. او در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده با تمام قدرت به تعهدات حفاظت جمعی مندرج در منشور ناتو متعهد است.

 

آبادان نیوز : جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا در سخنرانی خود تاکید کرد: در درگیری‌های کنونی در اوکراین نیازی به دخالت ایالات متحده آمریکا وجود ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «نیرو های آمریکایی برای درگیری با نیروهای روسیه در اروپا نیستند. آنها اینجا هستند تا از متحدان ناتو دفاع کنند.»

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به مردم روسیه گفت: «من همیشه مستقیم و صادقانه با مردم روسیه صحبت کرده‌ام. اجازه دهید این را بگویم که شما مردم روسیه دشمن ما نیستید. من باور ندارم که شما از کشتن کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بی‌گناه استقبال می‌کنید. من فکر نمی‌کنم که شما از اینکه مردم بیگناه در بیمارستان‌ها، مدارس و زایشگاه‌ها با موشک‌های روسی مورد هدف قرار گیرند استقبال کنید.» 

بایدن همچنین گفت که اقدامات پوتین در اوکراین اقدامات یک ملت بزرگ همچون روسیه نیست. او همچنین در ادامه افزود: این آینده‌ای نیست که شما و فرزندانتان شایسته آن باشید. من به شما حقیقت را می‌گویم. این جنگ شایسته مردم روسیه نیست. اقدامات پوتین سبب انزوای شما از بقیه جهان شده و پوتین می‌تواند و باید به این جنگ پایان دهد.

رئیس‌ جمهور آمریکا گفت: پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند و نباید رهبر این کشور باشد. به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.

جو بایدن جنگ در اوکراین را نبرد بین دموکراسی و خودکامگی و بین آزادی و سرکوب خواند و با بیان اینکه این نبرد در روزها و ماه‌های آینده به پایان نخواهد رسید، افزود: «ما باید خودمان را برای مباره‌ای طولانی که در پیش داریم آماده نگه داریم.» 

آقای بایدن همچنین هنگامی که از سوی گروهی از پناهجویان اوکراینی که در جمع حاضر بودند مورد تشویق قرار گرفت خطاب به آنها گفت: «ما در کنار شما می‌مانیم. امشب پیام مهمی به وزیر خارجه و وزیر دفاع اوکراین که اینجا حضور دارند منتقل کردم. به آنها گفتم که ما در کنار شما می‌مانیم.  پیام من برای شما مردم اوکراین این است که ما در کنار شما ایستاده‌ایم. تمام دموکراسی‌های جهان وظیفه دارند به مردم اوکراین کمک کنند.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه گفت برای تحریم‌های غرب علیه روسیه، این پوتین است که باید سرزنش شود.

جو بایدن گفت: روسیه تحت بهانه ساختگی همبستگی قومی به اوکراین حمله کرده است. پوتین مانند تمام خودکامگان معتقد است این قدرت است که تعیین می‌کند چه چیزی درست است درحالیکه برعکس باور وی، این اندیشه و عمل درست است که قدرت می‌آورد.

وی تاکید کرد تنها هزینه‌های «سریع و تنبیهی» می‌تواند روسیه را وادار به تغییر رفتارش کند.

جو بایدن در ادامه به تحریم‌ های وضع‌شده علیه روسیه از جمله بانک مرکزی و نیز ممنوعیت صادرات بخش انرژی این کشور به آمریکا اشاره کرد و افزود هم‌اکنون ارزش یک دلار آمریکا برابر با ٢٠٠ روبل است و اقتصاد روسیه که اینک در رده یازدهم جهان قرار دارد به زودی حتی در بین ٢٠ اقتصاد برتر جهان نخواهد ماند.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه حمله روسیه از همین الان به «شکستی راهبردی» برای پوتین تبدیل شده و ناتو را بیش ازهمیشه متحد کرده، گفت روسیه با مشکلات فراوانی از جمله فرار بی‌سابقه مغزها و سرکوب رسانه‌ها و آزادی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

بایدن در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه اروپا باید به وابستگی خود به انرژی روسیه پایان دهد، افزود جنگ کنونی جنگ در راه آزادی است و برای همه هزینه‌بردار خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت مطمئن نیست که اعلام جدید روسیه برای تمرکز حمله خود بر منطقه دونباس اوکراین به معنای تغییر استراتژی مسکو در جنگ باشد. 

او همچنین بار دیگر اجرای ماده ۵ پیمان ناتو را که در آن حمله به یک کشور عضو به مثابه حمله به کلیه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی محسوب می‌شود برای کشورش یک «وظیفه مقدس» خواند.

رئیس جمهوری ایالات متحده نسبت به اجرای ماده پنج ناتو به آندری دودا، همتای لهستانی خود که کشورش بیم حمله روسیه را دارد، اطمینان داد و گفت برای ایالات متحده عمل به این بخش از پیمان ناتو وظیفه‌ای مقدس محسوب می‌شود.

وی سپس با اشاره به یک نقل قول قدیمی لهستانی با مضمونِ «برای آزادی ما و شما» خطاب به رئیس جمهوری لهستان گفت که  می‌تواند روی این تعهد ایالات متحده نسبت به اجرای ماده پنجم ناتو حساب کند.

شعارِ «برای آزادی ما و شما» به زمان شورش لهستانی‌ها علیه اشغال روسیه تزاری برمی گردد، زمانی که قرار بود با این شعار به روس‌ها یادآوری شود که قیام مردم لهستان آنها را نیز از استبداد تزارها رها خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با پناهجویان اوکراینی در ورشو در پاسخ به سوالی در باره همتای روس خود، وی را «قصاب» خواند.

در جریان این دیدار که به صورت مستقیم از شبکه‌های خبری لهستان پخش می‌شد خبرنگاری از بایدن پرسید با توجه به آنچه بر سر این پناهجویان آمده در باره ولادیمیر پوتین چه نظری دارد؟ وی نیز گفت «او یک قصاب است.»


وزیر خارجه انگلیس گفت که اگر روسیه حملاتش به اوکراین را متوقف کرده و از این کشور خارج شود تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و افراد روسی می تواند برداشته شود.

به نوشته دیلی تلگراف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه "عملیات ویژه نظامی" را با هدف "نازی زدایی" علیه اوکراین شروع کرد که در پی آن با تحریم‌های گسترده کشورهای غربی و انگلیس روبرو شد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ ای با روزنامه تلگراف عنوان داشت که اگر مسکو شرایط موجود را تغییر دهد، "امکان برداشته شدن تحریم‌ها" وجود دارد.

وی گفت: چیزی که می‌دانیم این است که روسیه نسبت به چندین توافقنامه متعهد شده اما از هیچکدام آن‌ها پیروی نکرده است. بنابراین تحریم‌هایی سخت علیه این کشور نیاز است. این تحریم‌ها تنها در صورت اعلام آتش‌بس، خروج روسیه از اوکراین و تعهد روسیه مبنی بر پایان حمله‌ علیه اوکراین می‌تواند برداشته شود. اما اگر این حملات در آینده شدیدتر شود ما هم تحریم‌های سخت‌تری اعمال خواهیم کرد.

دولت انگلیس اعلام کرده که تاکنون تحریم‌هایی را علیه بانک‌های روسی، الیگارش‌های این کشور و اعضای خانواده‌های آن اعمال کرده است.

لیز تراس اظهار کرد: ما همکاری بسیار بسیار نزدیکی با اتحادیه اروپا درخصوص بحران اوکراین داریم.

وی افزود که این بحران باعث شده است که روابط انگلیس و اتحادیه اروپا پس از "بریگزیت" به هم نزدیک‌تر شود.

منبع : ایسنا
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: