کد خبر: ٢٥٢٣٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/01-١٥:٥٣

داود مختاریانی

 

آبادان خبر - مسابقات آسیایی هانگژو به میزبانی چین با اعلام رسمی این کشور لغو شد و شوک بزرگی به ورزشکاران ملی پوش کشورمان که خود را برای حضور در این مسابقات آماده می‌کردند وارد کرد.

این اتفاق نشان داد که تشکیلات کمیته المپیک آسیا چقدر در برابر اعضای خود ناتوان و عاجز است.

قبل از مسابقات المپیک توکیو هم کشور میزبان(ژاپن) به دلیل شیوع کرونا قصد لغو مسابقات المپیک را داشت ولی کمیته بین‌المللی المپیک محکم جلو این تصمیم ایستاد و در نهایت دولت ژاپن مجبور شد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسابقات المپیک را برگزار کند، ولی در مسابقات آسیایی هانگژو دولت چین بدون هماهنگی و اطلاع قبلی تصمیم به لغو مسابقات گرفت و هیچ اعتراضی هم از طرف کمیته المپیک آسیا به این اقدام نشد که نشانه ضعف تشکیلاتی این کمیته است.

با اینکه مسابقات آسیایی لغو شده است و قهرمانان ملی ورزش ما فرصت به دست آوردن افتخار در آسیا را از دست داده‌اند، در عوض زمان مناسبی به دست آمده است تا ورزش ما بتواند با استفاده از بودجه‌ای که قرار بود برای حضور در این مسابقات هزینه شود، نسبت به تقویت زیر ساخت‌های ورزش که به شدت نیاز به توجه دارد اقدام کند.

بعد از لغو شدن مسابقات آسیایی، جسته و گریخته بعضی از فدراسیون‌ها صحبت از برنامه ریزی به منظور تشکیل اردوهای آمادگی بلند مدت برای مسابقات ۲۰۲۴ پاریس می‌کنند.

حتماً حضور قدرتمند در مسابقات المپیک پاریس مهم خواهد بود ولی تشکیل اردو‌های آمادگی از اکنون یعنی هدر دادن بودجه و وقت.

در ورزش قهرمانی دوران اوج یک قهرمان محدود است و تا المپیک بعدی هیچ ضمانتی نیست که اگر ورزشکاری امروز در اوج آمادگی قرار دارد، دو سال بعد هم همین آمادگی را حفظ کند و ورزشکار دیگری جایگزین او نشود.

ساختار مدیریتی ورزش ما به هیچ وجه در برنامه ریزی بلند مدت تخصص ندارد و اگر از حالا بخواهد اردوهای بلند مدت تشکیل دهد، در نهایت به غیر از حیف و میل کردن بودجه، دستاورد دیگری نخواهد داشت.

بودجه حضور در مسابقات آسیایی که حتماً مبلغ قابل توجهی است، می‌تواند بخش آموزش را در ورزش ما متحول و این حوزه مهم را از باری به هر جهت بودن فعلی خارج کند.

اعزام مربیان نخبه به دوره‌های آموزشی در کشورهای صاحب سبک در هر رشته ورزشی و بالا بردن سطح تسلط به زبان انگلیسی آنها برای ارتباط بهتر با سایر مربیان مطرح جهان یکی از اتفاقاتی است که سال‌هاست به دلیل غفلت به آن توجه نشده است.

امیدواریم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قبل از اینکه فدراسیون‌ها با تشکیل اردوهای بی اثر، طولانی مدت و فرسایشی، فاتحه این بودجه مازاد را بخوانند، چاره‌ای برای حفظ آن بیندیشند.

منبع:اطلاعات

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: