کد خبر: ٢١٧٨٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/02-١٣:٠٢

تیم ملی بسکتبال ایران که برای سومین بار حضور در میدان المپیک را تجربه می‌کند، به دنبال خلق شگفتی و شکست یک طلسم ۷۳ ساله است.

 

به گزارش آبادان خبر؛ بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به طور رسمی از صبح امروز (شنبه) دوم مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و تیم ملی بسکتبال ایران هم با حضور در این رقابت‌ها، سومین المپیک خود را تجربه می‌کند که باید در نخستین دیدار خود (افتتاحیه مسابقات بسکتبال)، فردا (یکشنبه) به مصاف تیم جمهوری چک برود.

ملی‌پوشان ایران که پس از پشت سر گذاشتن ۵ دیدار دوستانه پا به میدان المپیک گذاشته‌اند، به دنبال این هستند تا در گروه سخت خود عملکرد قابل قبولی را به نمایش بگذارند. اتفاقی که در جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین خصوصا مقابل اسپانیا (قهرمان جهان) رخ داد. تیم ملی ایران در این دوره با تیم‌های آمریکا، فرانسه و جمهوری چک همگروه است که کار را برای کسب برد توسط بلند قامتان ایران سخت می‌کند.

با توجه به شرایط تیم‌های حاضر در گروه ایران (شکست آمریکا در دو دیدار تدارکاتی پیش از المپیک، عملکرد خوب ایران مقابل تیم‌های بزرگی همچون اسپانیا و فرانسه در جام‌های جهانی و جمهوری چک به عنوان تیم کم نام و نشان‌تر)، برخی از هواداران بسکتبال و بازیکنان تیم ملی امیدوارند که بلند قامتان ایران حداقل بتوانند با پیروزی در یک بازی شگفتی ساز شوند و یکی از تیم‌های همگروه خود را شوکه کند.

ارسلان کاظمی در آخرین صحبت‌های خود گفت: «ما برای ثبت یک عملکرد خوب به توکیو می‌رویم و امیدواریم که حداقل یک تیم را شوکه کنیم». با این وجود مسلما نباید آمریکا را به دلیل باخت مقابل نیجریه حریفی راحت دانسته و تیمی چون جمهوری چک را دست کم گرفت. سطح مشخص بسکتبال آمریکا در جهان، سابقه فرانسه و شگفتی سازی چک در مسابقات انتخابی المپیک با شکست دادن یونان، همگی نشان از قدرت حریفان بلند قامتان ایران دارد که مشخص می‌کند با توجه به شرایط بسکتبال در کشورمان، نباید انتظار زیادی از تیم ملی داشت.

طبق آمار موجود، تیم ملی ایران در رتبه ۱۲ (تیم آخر المپیک) پاور رنکینگ المپیک قرار دارد و تنها تیم حاضر در  این دوره از بازی‌های المپیک است که حتی یک بازیکن شاغل در لیگ NBA ندارد. ضمن اینکه آخرین و تنها برد بسکتبال ایران در بازی‌های المپیک به ۷۳ سال قبل و المپیک ۱۹۴۸ لندن برمی‌گردد که تیم ایران ۴۹ - ۲۲ ایرلند را شکست داد. آماری که صحه پر رنگی بر سخت بودن کار بسکتبالبست‌های ایران در توکیو می‌گذارد.

با همه این موضوعات، شاید بتوان یکی از دلایل امیدوار کننده برای ایجاد شگفتی توسط تیم ایران را، تجربه بالای نفرات حاضر در ترکیب تیم دانست. در حال حاضر صمد نیکخواه‌بهرامی (کاپیتان)، حامد حدادی و سعید داورپناه سه بازیکن تیم ملی ایران هستند که پیش از این یکبار حضور در بازی‌های المپیک (۲۰۰۸ پکن) را تجربه کرده‌اند و بازیکنانی چون بهنام یخچالی و محمد جمشیدی هم هر کدام سابقه دو دوره شرکت در مسابقات جام‌جهانی را دارند. آشنایی ملی‌پوشان دو رگه‌ای همچون مایک رستم‌پور، آرون گرامی‌پور و پویان جلال‌پور با سبک بسکتبال آمریکا و اروپا نیز از دیگر موارد امیدوار کننده به شمار می‌رود.

حتی با وجود همه این صحبت‌ها مسلما کار بسکتبالیست‌های ایران برای کسب پیروزی در این رقابت‌ها بسیار سخت است، چرا که قطعا نمی‌توان شرایط بسکتبال (سخت افزاری‌ و امکاناتی) در ایران را با شرایط این رشته در سایر کشورهای همگروهش مقایسه کرد.

البته نباید غیر قابل پیش بینی بودن نتایج در ورزش حرفه‌ای خصوصا رشته‌های تیمی را هم نادیده گرفت، هر چند که کار بسیار مشکل است. باید صبر کرد و دید ایرانی که با کوله باری از تجربه، NBA پلیر سابق (حامد حدادی) و جوانانش پا به توکیو گذاشته است، در شکستن طلسم ۷۳ ساله موفق خواهد بود یا خیر؟

برنامه دیدارهای تیم ملی بسکتبال ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به شرح زیر است:

- بازی اول
ایران - جمهوری چک: یکشنبه ۳ مرداد، ساعت ۵:۳۰

- بازی دوم
ایران - آمریکا: چهارشنبه ۶ مرداد، ساعت۹:۱۰

- بازی سوم
ایران - فرانسه: شنبه ۹ مرداد، ساعت ۵:۳۰

آبادان خبر،آبادان نیوز،ورزشی،خبر ورزشی،اخبار ورزشی،بسکتبال
منبع : ایسنا
امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: