فیلم سینمایی «سیاه باز» که قرار بود چهارشنبه ۲۳ تیرماه اکران شود هنوز به نمایش در نیامده است.

 

به گزارش آبادان خبر؛ «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی که پیش از این و بر طبق اعلام شوررای صنفی نمایش قرار بود ۲۳ تیرماه به اکران سراسری برسد تاکنون اکران نشده و سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش شرایط کرونایی را علت این تاخیر عنوان کرده است. تیزر این فیلم هم به تازگی و در آستانه اکران منتشر شده بود.

«سیاه باز» فیلمی اجتماعی است که حمید همتی در اولین تجربه کارگردانی‌اش مقابل دوربین برد و از تجربیات مسعود جعفری جوزانی به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی استفاده کرد. این فیلم در سکوت خبری مراحل تولید خود را سپری کرده بود و اول مهرماه ۹۹ تصویربرداری آن در تهران به پایان رسید. «سیاه باز» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. بازی شاهد احمدلو و فیلمبرداری این فیلم مورد توجه اهالی رسانه و مردم قرار گرفت و البته فیلم مخالفانی هم داشت.

سوژه جدید «سیاه باز» جواب می‌دهد؟/اولین فیلم یک کارگردان اهل تعامل

شاهد احمدلو در نقش سهراب در این فیلم ایفای نقش می‌کند. وی در مورد نقش خود و فیلم می‌گوید: سهراب از بچه‌های کف تئاتر است و نقش بسیار دوست داشتنی و خوبی بود. وقتی این نقش به من پیشنهاد شد با کمال میل آن را پذیرفتم و تمامی عوامل، عواملی بودند که می‌توانستم با خیال راحت بازی در فیلم را قبول کنم. هم نقش من و هم فیلمنامه ظرفیت خیلی بالایی داشت. من خیلی فیلم بازی نمی‌کنم مگر آنکه پیشنهاد و نقش خیلی خاصی باشد یا کارگردان و مجموعه خاص باشند. نه تنها سهراب که تمامی نقش‌هایی که در فیلم حضور دارند به خاطر نگاه واقع‌گرایانه فیلم قابل درک و پذیرفتنی هستند.

سید جمال ساداتیان از تهیه‌کنندگان سرشناس سینمای ایران و یکی از داوران جشنواره سی و نهم در گفت‌وگویی با فریدون جیرانی درباره این فیلم گفته بود: بنده دلم می‌خواست فیلم سینمایی «سیاه باز» دربخش مسابقه جشنواره حضور می‌داشت تا از فیلمبرداری آن تجلیل شود. اصغر رفیعی جم، مدیر فیلمبرداری پیشکسوت پس از سال‌ها پشت دوربین این فیلم رفته و اگر در بخش مسابقه جشنواره بود نظرم این بود که از کار او و حضور دوباره‌اش تجلیل شود.

«سیاه باز» اواین فیلم سینمایی ایرانی است که در آن به بیت کوین اشاره می‌شود. همتی کارگردان فیلم می‌گوید نگاه به بیت کوین در این فیلم به تاثیر آن در روابط میان افراد اشاره دارد. این فیلم با حضور بازیگران سرشناس سینما از جمله آتیلا پسیانی، افسانه بایگان، سام قریبیان و مهدی کوشکی و البته بازیگران تازه نفس مقابل دوربین رفت و برخی از هنرمندان این فیلم گریم‌های متفاوتی را در آن تجربه کردند.

افسانه بایگان درباره بازی در این فیلم می‌گوید: تابستان سال گذشته فیلمنامه «سیاه باز» به من پیشنهاد شد و کار را خواندم و دیدم بستر بسیار مناسبی برای چالش جدیدی است که لااقل من تجربه نکرده بودم. بعد از آن گروه جمع شدند و خوشبختانه گروه خیلی بود و کاری حقیقتا تیمی در سینما انجام شد.

وی معتقد است: کارگردان و تهیه‌کننده باز و پذیرا بودند و تعامل خیلی خوبی با بازیگران داشتند. امیدورام فیلم دیده شود و جایگاه خود را بدست آورد. مدیر فیلمبرداری، طراح صحنه، گریمور و .. همگی سعی داشتند فیلمی آبرومند و خوب تولید كنند.

المیرا دهقانی از بازیگران فیلم هم «سیاه باز» را فیلمی بازیگرمحور می‌داند و می‌گوید: آدم‌های فیلم «سیاه باز» گره‌های حل نشده‌ای دارند که در طول زیست‌شان این گره‌ها روی هم انباشته شده و آن‌ها بعد از چند سال، به شخصیت‌هایی خشمگین و غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده‌اند. این ویژگی‌ها کاراکتر‌های فیلم را به شدت به آدم‌های جامعه مدرن نزدیک می‌کند. این فیلمنامه به دلیل آنکه بازیگر محور بود، ایجاب می‌کرد که کارگردان ایده‌های بازیگران را پذیرا باشد. حمید همتی کارگردان فیلم اهل تعامل بود و دست بازیگران را در ایفای نقش باز می‌گذاشت.

«سیاه باز» و ورود يک سوژه جدید به سينما/اولین فیلم یک کارگردان اهل تعامل

با توجه به اینکه سوژه «سیاه باز» بکر است و قبل از آن کسی سراغ موضوع بیت کوین نرفته می‌توان به اکران آن در سینما‌ها خوشبین بود. این فیلم با موضوع اجتماعی خود اثر به روزی است و به لحاظ ساختاری و داستانی قابلیت جذب مخاطبین را دارد و در کنار فیلم کمدی «دینامیت» می‌تواند علاقه‌مندان سوژه‌های اجتماعی را راهی سینما کند.

حمید همتی کارگردان فیلم «سیاه باز» دانش آموخته رشته فیلمسازی است و کارگردانی «سیاه باز» اولین تجربه کارگردانی او در سینما است. وی در طول سال‌ها فعالیت هنری به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشته است. «اخلاقتو خوب کن»، «من و شارمین»، «بدون اجازه»، «قفس طلایی»، «لینا» و «صبح روز هفتم» از جمله فیلم‌هایی هستند که حمید همتی در آن به عنوان دستیار کارگردان حضور داشت.

عوامل این فیلم سینمایی عبارت‌اند از: کارگردان: حمید همتی، تهیه‌کننده: علی قائم مقامی، مدیرفیلمبرداری: اصغر رفیعی‌جم، مشاور کارگردان: مسعود جعفری جوزانی، تدوین: خشایار موحدیان، الاهه ایزدی، آهنگساز: فردین خلعتبری، طراح چهره‌پردازی: محسن ملکی، صداگذاری: بهمن حیدری، مهدی جمشیدیان، سرمایه گذاران: الهه سادات انتظار، علی قائم مقامی و پخش: هدایت فیلم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،فرهنگی،سیاه باز،سینما

منبع : میزان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: