کد خبر: ٧٥٧٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1397/01/05-١٢:٢٤

شبه جزیره ای شهرستان آبادان، به طول 46 کیلومتر و عرض بین 32 تا 20 کیلومتر در دلتای اروندرود بین رودهای بهمنشیر و کارون و اروند همه ساله میزبان جمع زیادی از گردشگران است.

 

شبه جزیره ای شهرستان آبادان، به طول 46 کیلومتر و عرض بین 32 تا 20 کیلومتر در دلتای اروندرود بین رودهای بهمنشیر و کارون و اروند با جاذبه های فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و هشت سال دفاع مقدس همه ساله میزبان جمع زیادی از گردشگران است.

آبادان نیوز : شهرستان آبادان از شمال به شادگان و خرمشهر، از شرق به ماهشهر و رودخانه بهمنشیر، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به کشور عراق و اروند رود محدود است.

جمعیت شهرستان آبادان بر اساس سرشماری سال 1395 بیش از 300هزار نفر برآورد شده است. 
آبادان از قدیمی ترین شهرهای ایران است که از زیبایی های طبیعی، تاریخی، گردشگری، تجاری و معنوی خاصی برخوردار است و بهترین زمان برای عزیمت و تفریح در آبادان روزهای پایانی اسفند و ابتدای فروردین است. 
حصیربافی از صنایع مهم دستی منطقه است و بافت انواع دست سازهای این صنعت که به واسطه وفور نخل های خرما در منطقه ایجاد و گسترش یافته است، از قدیم رونق داشته است. 
بقعه خضر، موزه آبادان، مسجد رنگونیها، سینما نفت و ساختمان آموزشگاه فرهنگ برخی از مکان های دیدنی و تاریخی آبادان به شمار می آیند. 
از مکان های دیدنی و طبیعی آبادان می توان از ساحل بسیار زیبای رودخانه های اروند و بهمنشیر نام برد که می توان برای ماهیگیری و تفریح استفاده کرد.

 برخی از اماکن تفریحی، زیارتی 


 مسجد رنگوری ها
با مطرح شدن پالایشگاه آبادان در سال ۱۲۹۱شمسی به عنوان یکی از شهرهای صنعتی، هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند.
از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه که بیشتر رنگونی و مسلمان بودند.
با موافقت شرکت نفت، ساخت مسجد به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و در سال ۱۲۹۹ خورشیدی بنای آن نهاده شد. مسجد رنگونی‌ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچ بری زیبا و برجسته و آرایه‌هایی سیمانی و منحصربفرد دارای شبستان، حیاط اصلی و ماذنه و در پیشانی بنا نقشینه‌ای منقش به آیه «بسم ا... الرحمن الرحیم» می‌باشد.
این اثر در ۹ فروردین ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

 موزه آبادان
موزه آبادان یکی از موزه‌های قدیمی ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره پیش از تاریخ، تاریخ، و آثاری ‌از دوره‌های متاخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی گشایش یافت.
ساختمان موزه آبادان در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی یکهزار و ۸۰۰ مترمربع در سال ۱۳۴۰بهره‌برداری قرار گرفت و ساختمان آن با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته است.

 موزه بنزین خانه آبادان 
نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور با عنوان موزه بنزین خانه آبادان است که شرایط و حال هوای 90 سال گذشته در موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین مرکز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین کشور، به تصویر کشیده شده است.
تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی، انواع دستگاه های پمپ بنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه ها در کشور، خودروهای قدیمی سوخت رسان، پمپ بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوختگیری؛ فضای شعبه های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانکرهای سوخت رسان و اسناد و مستندات تاریخی مربوط به توزیع فرآورده های نفتی از بخش های تشکیل دهنده موزه بنزین خانهآبادان است.
اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای از دیگر قابلیت های این موزه است.

مرکز بازدیدکنندگان تالاب و موزه حیات وحش آبادان
این مرکز در جاده قفاس واقع شده است. این مرکز دارای موزه حیات وحش، سالن اجتماعات، کتابخانه و بخش جداگانه ای با عنوان بازدیدکنندگان تالاب شادگان برای آشنایی بیشتر با تالاب های کشور است.

 یادمان های هشت سال دفاع مقدس آبادان


 یادمان شهدای ذوالفقاری
یادمان شهدای ذوالفقاری نخستین سنگر دفاع از آبادان در دوران دفاع مقدس با شماره ثبت 16 در تاریخ 25 شهریور 94 در فهرست میراث فرهنگی و معنوی کشور شد.
این مرکز این روزها شاهد حضور گسترده میهمان نوروزی و گردشگران است.

 یادمان شهدای گمنام عملیات والفجر8 در اروندکنار آبادان 
اروندکنار در دوران دفاع مقدس ، شاهد عملیات والفجر ۸ ، یکی از بزرگترین نبردهای دوران جنگ تحمیلی بود.
رزمندگان اسلام در این عملیات غرور آفرین در بیستم بهمن 1364 با رمز یا فاطمه الزهرا (س) با عبور از اروند رود حد فاصل خسرو آباد تا راس البیشه شهر فاو به تصرف خود درآوردند.
دربنای یادبود شهدای والفجر ۸ روبه روی شهر فاو عراق، پیکر هشت شهید گمنام، در نوروز سال ۱۳۸۰ در این محل و در ساحل رودخانه اروندرود به خاک سپرده شده اند.

یادمان شهید تندگویان
یادمان شهید محمد جواد تندگویان وزیر نفت اسبق جمهوری اسلامی که در اوایل جنگ تحمیلی به دست دژخیمان بعثی اسیر و بعدها به شهادت رسید در ایام تعطیلات نوروزی میزبان شمار زیادی از زائران کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از سراسر کشور است.
یادمان شهید تندگویان در جاده قفاس (آبادان به چویبده) شمال شهر آبادان و محل اسارت آن شهید قرار دارد و در ایام تعطیلات نوروز پذیرای تعداد زیادی از اعضای کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از سراسر کشور است. 

باغ موزه دفاع مقدس آبادان
باغ موزه دفاع مقدس آبادان با 27 هکتار مساحت در منطقه بِریم آبادان از مکان های منحصر به فرد و دست نخورده سال های دفاع مقدس در حاشیه اروندرود قرار دارد که قرار است برای بازدید اعضای کاروان های راهیان نور و هموطنان از مناطق جنگی به طور کامل آماده شود.
همجواری آن با اروندرود و وجود آثار بکر و دست نخورده دفاع مقدس، از ویژگی­ های منحصر به فرد این مکان است که به خوبی می تواند هجوم ناجوانمردانه نیروهای بعثی به کشور را در سال های جنگ تحمیلی به نسل جدید انقلاب منتقل کند.
اسفند 1394، پیکر هشت شهید گمنام در این باغ موزه دفن شدند.

یادمان 177 شهد گمنام
یکی دیگر از مکان های یادمانی آبادان یادمان 177 شهد گمنام در این شهر است که همه ساله شاهد حضور هزاران نفر از کاروان های راهیان نور است.
یادمان 177 شهید گمنام شهرستان آبادان این روزها مملو از زائرانی است که در نخست روزهای سال جدید خود را به این شهر رسانده تا سال جدید خود را در کنار این شهدا آغاز کنند.
آبادان در جنگ تحمیلی بیش از ۱۰۰ سردار و چهار هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم آرمان های نظام جمهوری اسلامی کرده است.

 زیاتگاه های آبادان


زیارتگاه سید عباس
سید عباس یکی از سادات محترم و صاحب کرامت شهرستان آبادان است.
زندگانی این سید بزرگوار بر خلاف شهرتش در هاله ای از ابهام فرو رفته و متاسفانه اطلاعات بسیار کم و ضدو نقیضی از حیات وی در دست است. او در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در همین شهر آبادان وفات یافته است ولی تاریخ تولدش مشخص نیست.

قدمگاه خضر نبی(ص)
قدمگاه خضر نبی(ص) در هفت کیلومتری شرق آبادان در ساحل رودخانه بهمنشیر و اروندکنار روبه روی روستای طرة الحضر (گذرگاه خضر) قرار دارد و در سال ۹۲۰ (ه. ق) بنا شده و به قدمگاه حضرت خضر نبی (مقام خضر) معروف است.
قدمگاه حضرت خضر نبی (ع) دارای صحنی وسیع و گرداگرد آن اقامتگاه های کوچکی است برای اسکان برگزارکنندگان آیین های مختلف و استراحت زائرانی که ازراه دور به این مکان متبرک می آیند.
قدمگاه خضر نبی در شهرستان آبادان در جوار نخلستان زیبا در کنار ساحل بهمنشیر جای دارد و افزون بر 500 سال از قدمتش می گذرد.

 قدمگاه امام رضا(ع)
قدمگاه امام رضا (ع) در شمال آبادان و در پشت بیمارستان آیت ا…طالقانی (آرین سابق) و در مسیر روستای فیاضیه واقع شده است.
براساس متون تاریخ موثق، محل دیدار مردم آبادان با امام عصر خویش، در این محل بوده و امام در این مکان برای مردم ایراد سخنرانی داشته اند.همچنین امام رضا (ع) با مومنین دیدار و گفت و گو داشته و در همین محل نماز گزارده و به استراحت پرداخته اند.
پس از عزیمت امام رضا (ع) از شهر آبادان و حرکت ایشان به سوی سرزمین توس (مشهد امروزی)مردمآبادان برای زنده نگهداشتن و جاودان ساختن این خاطره شیرین اقدام به ساخت بنای یادبود این مکان کرده که در ادوار مختلف تجدید بنا شده است.

 بازارهای آبادان
از آنجا که آبادان جزیی از منطقه آزاد اروند است بسیاری از مسافران در این شهر به دنبال خرید هستند.
بازار ته لنجی‌ها، بازار مرکزی آبادان، بازار ساحل اروند و بازار ماهی فروشان مکان های است که این روزها شاهد حضور میهمانان و گردشگران است.

نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1397/01/06 1:47
0
0
آبادان اسوه مقاومت در سالهای دفاع مقدس است,,باید آن را مقدس بداریم
کاربر مهمان
1397/01/06 1:22
0
0
آبادان برزیلته نه,,برزیل آبادانته
کاربر مهمان
1397/01/06 1:21
0
0
ما با جان و دل آبادان رو دوست داریم
کاربر مهمان
1397/01/06 1:18
0
0
آبادان بزیلته
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: