پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > ژاپن با یک ترور چهره عوض کرد


کد خبر: ٢٥٩٠٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/19-١٤:٢٨

مردم در ژاپن و خارج از آن از زمانی که خبر ترور و مرگ شینزو آبه منتشر شده است با این سوال بسیار بزرگ مواجه شده‌اند که چطور چنین چیزی در این کشور اتفاق افتاده است.

 

آبادان نیوز : برای ژاپنی‌ها، که چندان به جنایت،‌ آن هم به این شکل عادت ندارند، قتل نخست وزیر این کشور، بسیار شوکه کننده است.

شینزو آبه هرچند دیگر نخست‌وزیر ژاپن نبود اما چهره‌ ای سرشناس در جامعه کشورش بود و بسیاری او را معروف‌ترین سیاستمدار سه دهه اخیر می‌دانند. شوک بزرگ در خبر ترور او، شیوه انجام آن است. مردم در ژاپن، به این میزان از جنایت اصلا عادت ندارند.

ترور - آبه شینزو

در فرهنگ این کشور گروه‌های تبهکار یاکوزا وجود دارند اما  این افراد اصلا با مردم عادی سر و کار ندارند. حتی آنها هم چندان میل به استفاده از سلاح گرم ندارند چون حمل سلاح گرم، مجازات بسیار سنگینی دارد.

شرایط مالکیت سلاح در ژاپن بسیار سخت است. داوطلبان باید دوره‌های آموزشی اجباری را بگذرانند، در کلاس‌های ارزیابی روانی شرکت کنند و سوابق آنها به شدت توسط پلیس مورد بررسی قرار می‌گیرد، ‌تا جایی که پلیس از همسایگان فرد متقاضی هم درباره او پرس و جو می‌کند.

تروری که چهره ژاپن را برای همیشه تغییر می‌دهد | چرا ژاپن از قتل شینزو آبه شوکه شده است؟

به همین خاطر است که خشونت با اسلحه گرم عملا در ژاپن وجود ندارد. به صورت میانگین، سالانه کمتر از ۱۰ مورد مرگ به خاطر شلیک اسلحه در ژاپن ثبت می‌شود. این رقم در سال ۲۰۱۷ تنها ۳ مورد بود. از این رو شگفت‌آور نیست که این میزان توجه به ضارب شینزو آبه و اسلحه او جلب شده است.

رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند که ضارب، مردی ۴۱ ساله است که پیش‌تر سابقه حضور در ارتش کشورش را داشته است. با این حال او تنها ۳ سال در نیروی دریایی بوده است. اسلحه‌ای هم که او استفاده کرده، باعث کنجکاوی عمومی در ژاپن شده است. به نظر می‌رسد سلاح او دست‌ساز است و احتمالا خود او آن را در خانه ساخته است.

با این شرایط، آیا ضارب یک خیال‌پرداز منزوی بوده که می‌خواسته معروف شود یا کسی است که قصد و نیت خاص سیاسی داشته است؟ این هم چندان مشخص نیست.

ترور سیاسی در ژاپن بی‌سابقه نیست و در دهه ۱۹۶۰، در یک مورد معروف یک راست افراطی ذهن‌پریش، با یک شمشیر سامورایی به رئیس حزب سوسیالیست حمله کرد و او را کشت. راست‌های افراطی همچنان در ژاپن فعال هستند با این حال آبه، متعلق به جریان راست و ملی‌گرای ژاپن است و نمی‌تواند هدف طبیعی راست‌ها باشد.

در سال‌های اخیر، یک مدل دیگر از جرائم هم در ژاپن سربرآورده‌اند که معمولا توسط مردهای تنهایی روی می‌دهند که از کسی یا چیزی ناراحت هستند.

تروری که چهره ژاپن را برای همیشه تغییر می‌دهد | چرا ژاپن از قتل شینزو آبه شوکه شده است؟

در یک نمونه، یک مرد یک استودیو انیمیشن را آتش زد و ۳۶ نفر را کشت. پلیس بعدها گفت که این مرد مدعی بوده که این استودیو، یکی از کارهای او را دزدیده است. د رسال ۲۰۰۸ هم یک مرد با خودرو به جمعیتی که برای خرید جمع شده بودند زد و بعد از خودرو پیاده شد و با چاقو به جان آنها افتاد. هفت نفر در این حمله کشته شدند. این مهاجم پیش‌تر در فضای مجازی پیامی را منتشر کرده و گفته بود می‌خواهد دست به چنین کاری بزند چون، به گفته خودش، زشت است، هیچ دوستی ندارد و کمتر از زباله است.

مشخص نیست که ضارب آبه را در کدام دسته‌بندی می‌توان قرار داد. با این حال چیزی که قطعی است اینکه این ترور، چهره ژاپن را برای همیشه تغییر خواهد داد.

با توجه به امنیت بسیار بالا در ژاپن،‌ مسائل امنیتی در اینجا بسیار سهل گرفته می‌شوند. در کارزارهای انتخاباتی، مثل همین یکی که در جریان است، سیاستمداران گوشه‌ خیابان‌ها می‌ایستند و سخنرانی می‌کنند و با مغازه‌داران و عابران دست می‌دهند.

اما با این ترور، شرایط برای همیشه تغییر می‌کند.

منبع : همشهری

 

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: