پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > سه هفته از جنگ اوکراین گذشت


کد خبر: ٢٤٣٥٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/12/25-٢٢:٣٦

چهارشنبه، بیست‌ و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین با صدای انفجارهایی آغاز شد که کی‌یف، پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد. ناو های جنگی روسیه، اودسا را با موشک هدف گرفتند و این درحالی است که شهروندان پایتخت پس از حمله‌ های هوایی سنگین روسیه در وضعیت منع رفت و آمد به‌ سر می‌برند.

 

به گزارش آبادان خبر به نقل از ایسنا؛ امدادگران اوکراینی صبح روز چهارشنبه اعلام کردند که ساختمانی ۱۲ طبقه در مرکز کی‌یف به دنبال حملات توپخانه‌ای آسیب دیده است.

در پایتخت اوکراین از شامگاه سه‌شنبه تا صبح روز پنجشنبه مقررات منع رفت و آمد به اجرا درآمده است. 

سنای آمریکا روز سه‌شنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه را جنایتکار جنگی می‌خواهند و اقدامات او را در اوکراین محکوم می‌کند.

قرار است ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری روسیه چهارشنبه صبح به وقت واشنگتن برای کنگره آمریکا سخنرانی کند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد یک بسته کمک مالی جدید به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را به اوکراین اختصاص دهد.

استلا کایریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا، در یک نشست ویدیویی درباره بحران اوکراین به وزیران بهداشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «پوشش واکسیناسیون برای کووید ۱۹ و همچنین برخی دیگر از بیماری‌های پیشگیری‌پذیر، بویژه برای کودکان، همچون سرخک، فلج اطفال، و سل در اوکراین بسیار پایین است.» در اوکراین تنها ۳۵ درصد جمعیت در برابر کووید ۱۹ واکسینه‌اند.

واشنگتن پست: قربانیان جنگ یمن، سوریه و افغانستان هم به اندازه اوکراین مهم هستند

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، رسانه‌های خبری، حمله روسیه به اوکراین و کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی را یا از قصد و یا به صورت ناخودآگاه "بسیار شفاف" منعکس کرده‌اند و "با دقت" بر روی مسئله قربانیان و پناهجویان متمرکز شده‌اند. اما در عین حال، رسانه‌ها و خبرنگارانی هم هستند که با "شجاعت و شفقت" به همان اندازه که به مردم اوکراین اهمیت می‌دهند، با سایر قربانیان جنگ در سراسر دنیا نیز احساس همدلی می‌کنند.

کیشیدا: ژاپن به وضعیت تجاری ویژه روسیه پایان می‌دهد

نخست وزیر ژاپن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، دولت توکیو تصمیم گرفته تا وضعیت ویژه تجاری با روسیه را در ارتباط با رویدادهای مرتبط با اوکراین لغو کند.

سفیر چین: از قبل درباره حمله روسیه مطلع نبودیم/مساله تایوان و اوکراین کاملا متفاوت هستند

سفیر چین در آمریکا با انتشار مقاله‌ای به تشریح مواضع کشورش در قبال جنگ اوکراین پرداخت. این مقام با تاکید بر اینکه کشورش از قبل درباره برنامه‌های مسکو مطلع نبوده است، مرتبط کردن اوکراین و تایوان را اشتباه و دو مساله کاملا متفاوت دانست.

کرملین ایده بی‌طرفی به سبک سوئد و اتریش داد؛ کی‌یف رد کرد

کرملین اعلام کرد که توافق با اوکراین بر سر "بی‌طرفی" به سبک اتریش و سوئد ممکن است. کی‌یف اما این پیشنهاد را رد کرد.

لاوروف: مذاکرات روسیه-اوکراین دشوار است اما جای امیدواری هست

وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، مذاکرات بین روسیه و اوکراین مشکل است اما جای امیدواری برای سازش وجود دارد.

زلنسکی خطاب به مقام‌های روس: تا دیر نشده استعفا کنید!

رئیس‌جمهور اوکراین از مقام‌های ارشد روسیه و چهره‌های رسانه‌ای این کشور خواسته از شغل خود استعفا دهند و علیه حمله به اوکراین موضع بگیرند.

لایحه سناتورهای آمریکا برای توقیف و فروش اموال روس‌ها به نفع اوکراین

یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی لایحه‌ای را ارائه کردند که به مقام‌های دولت فدرال این اجازه را می‌دهد تا چندین میلیون دارایی روسیه و دیگران را به نفع کمک به اوکراین مصادره کرده و بفروشند.

سفیر روسیه رسانه‌های بنگلادش را به "جانبداری" به نفع اوکراین متهم کرد

سفارت روسیه در داکا در نامه‌ای سرگشاده روزنامه‌ها و شبکه‌های بنگلادش را به متزلزل کردن روابط میان این دو کشور متهم کرد. سفیر روسیه اظهار داشت که رسانه‌های بنگلادشی "پروپاگانداهای ضد روسی" از رسانه‌های غربی را با انگیزه "جانبداری، پیش‌داوری و حتی نفرت و انزجار از روسیه" منعکس می‌کنند.

گروه "انانیمس" از حمله هکری به سایت‌های روسی خبر داد

گروه هکری انانیمس (Anonymous) ادعا می‌کند که دوباره اقداماتی را درخصوص حمله سایبری علیه وب‌سایت‌های روسی انجام داده‌ است و آن‌ها علت این حرکت را حمله روسیه به اوکراین عنوان کردند.

جن ساکی: پدر مرحوم جو بایدن هم در لیست تحریمی‌هاست!

سخنگوی کاخ سفید با لحنی تمسخرآمیز گفت که احتمالا نام پدر مرحوم جو بایدن در لیست تحریم‌های روسیه آمده است، نه نام رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا! نام قانونی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، «جوزف رابینت بایدن جونیور» است. اما در لیستی که وزارت خارجه روسیه منتشر کرده، پسوند "جونیور" حذف شده است.

ترامپ: از حمله پوتین به اوکراین شگفت‌زده شدم/فکر می‌کردم مذاکره کند

رئیس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت از مشاهده این که ولادیمیر پوتین تهدیدش برای حمله به اوکراین را عملی کرد "شگفت‌زده"‌ شد. ترامپ در اظهاراتش گفت این احساس را داشته که پوتین قصد دارد با اوکراین وارد نوعی مذاکره شود.

بحران اوکراین؛ روسیه پیش‌نویس مورد نظر خودش را به شورای امنیت می‌برد

روسیه با انتشار قطعنامه پیشنهادی برای شورای امنیت سازمان ملل، خواستار حمایت از غیرنظامیان "در شرایط آسیب‌پذیر" در اوکراین و "عبور امن برای کمک‌های بشردوستانه" و افرادی شد که در تلاش برای خروج از این کشور هستند، اما به مسئولیتش در این جنگ اشاره‌ای نکرد. این پیش‌نویس پس از آن منتشر شد که فرانسه و مکزیک گفتند با هم یک "راه‌حل بشردوستانه" درباره اوکراین مطرح و در نهایت آن را به مجمع عمومی ارسال کردند.

روسیه خودش شورای اروپا را ترک کرد

روسیه از شورای اروپا، ناظر و مدافع حقوق بشر قاره اروپا خارج شد و از اخراج احتمالی خودش به علت حمله به اوکراین جلوگیری کرد.

زلنسکی: مواضع طرفین در مذاکرات واقع‌ گرایانه‌تر شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی گفت: موقعیت روسیه و اوکراین در گفت‌وگوهای صلح واقع‌گرایانه‌تر شده، اما هنوز به زمان بیشتری نیاز است.

هشدار بلینکن به روسیه در مورد استفاده از سلاح‌ های شیمیایی: پاسخمان جدی خواهد بود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی در مورد "احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی" هشدار داد در این ضورت واشنگتن " پاسخ جدی" خواهد داد.  بلینکن در مصاحبه‌ با CNN گفت: "می‌خواهم به شما بگویم که ما نگرانی‌ جدی در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی داریم. این چیزی است که ما به شدت روی آن تمرکز می‌کنیم".

سنای آمریکا پوتین را "جنایتکار جنگی" دانست

مجلس سنای آمریکا با اکثریت آرا مصوبه‌ای را به تصویب رساند که در آن ولادیمیر پوتین یک "جنایتکار جنگی" شناخته می‌شود.

 این مصوبه همچنین از دیوان کیفری بین‌المللی لاهه و دیگر کشورها می‌خواهد ارتش روسیه را در تمامی تحقیقات جنایات جنگی که در ارتباط با حمله روسیه به اوکراین انجام می‌شود، هدف قرار دهند.

قدیروف پاسخ ایلان ماسک را داد

رمضان قدیروف، متحد اصلی پوتین که کنترل منطقه شبه‌خودمختار چچن روسیه را در دست دارد، با انتشار پیامی طولانی در تلگرام گفت: رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند ایلان ماسک را در نبرد شکست دهد. به شما توصیه نمی‌کنم که با پوتین رقابت کنید!

ایلان ماسک در پاسخ دوباره روی مبارزه با پوتین تاکید کرد و در پیامی توییتری گفت: اگر او می‌ترسد مبارزه کند، قبول می‌کنم که تنها از دست چپم استفاده کنم، در حالی که اصلا چپ‌دست نیستم!

سخنرانی ویدیویی زلنسکی در پارلمان کانادا؛ نمایندگان ۳ دقیقه ایستاده تشویق کردند

 جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در صحن مجلس عوام، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را «دوست ما»، معرفی کرد و گفت: دموکراسی‌ های سراسر جهان شما را به عنوان قهرمان ما دارند.

نمایندگان مجلس، سناتورها و میهمانان دعوت شده حاضر در این جلسه تقریبا یک دقیقه کامل ایستادند و کف زدند.

روسیه تحریم‌هایی علیه ۱۳ مقام آمریکایی از جمله جو بایدن إعمال کرد

روسیه از درج نام ۱۳ مقام آمریکایی از جمله رئیس جمهور این کشور در فهرست تحریم‌ها خبر داد. نام جو بایدن، رئیس جمهور و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ، مایک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش؛ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی؛ ویلیام برنز، رئیس سیا؛ جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در لیست تحریم‌ها قرار دارند.

نخست وزیر مجارستان: وارد جنگ اوکراین نمی‌شویم

نخست وزیر مجارستان در تجمع هوادارانش گفت که مجارستان به اوکراین تسلیحات ارسال نخواهد کرد و از مسئله جنگ دوری خواهد جست؛ وی همچنین اپوزیسیون را به دلیل کشاندن مجارستان به سمت درگیری در مرز شرقی متهم کرد.

تماس تلفنی وزیر خارجه قطر با همتای اوکراینی‌ اش

محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود به آخرین تحولات بحران میان روسیه و اوکراین پرداخته و اقدامات بین‌المللی برای حل آن را بررسی کردند.

اولین گفتگوی تلفنی وزرای خارجه اسرائیل و اوکراین از زمان آغاز جنگ

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، آخرین تحولات سیاسی و راه‌های پایان دادن به جنگ در اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار داد.

بلینکن: نپیوستن اوکراین به ناتو امتیازی برای روسیه نیست

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره اینکه آیا سخنان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، زمانی که وی لزوم به رسمیت شناختن عدم عضویت این کشور در ناتو را اعلام کرد، به عنوان امتیاز تلقی می شود؟ گفت: من فکر نمی‌کنم این یک امتیاز باشد؛ به نظر من، این فقط بازتابی از وضعیت واقعی امور است، یعنی حتی قبل از تجاوز روسیه، اوکراین قرار نبود روز بعد به ناتو بپیوندد.

ناتو به اسلواکی نیرو می‌فرستد

با حمله روسیه به اوکراین، پارلمان اسلواکی طرح ناتو برای اعزام 2100 سرباز به این کشور را تایید کرد. اعزام این نیروها با اسلواکی بخشی از برنامه ناتو برای این است که به اعضای جناح شرقی خود اطمینان دهد که از آن‌ها محافظت خواهد کرد.

رهبران لهستان، چک و اسلوونی به کی‌ یف رفتند

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان که در عکسی دسته‌جمعی در کنار دیگر رهبران حاضر در این سفر دیده شد، گفت: اوکراین می‌تواند روی حمایت دوستانش حساب کند.

ملکه انگلیس ادوات جنگی قدیمی را به کرملین قرض نداد

ملکه انگلیس هم به بایکوت فرهنگی روسیه پیوست و اجازه نداد یک سری شمشیر و کلاه سواره‌نظام و دستکش دوئل برای نمایش به موزه‌هایی در مسکو انتقال یابند.

روسیه نخست‌وزیر و وزرای دفاع و خارجه کانادا را تحریم کرد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تحریم‌هایی را علیه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و وزرای دفاع و امور خارجه این کشور اعمال کرده است.

 دبیرکل ناتو: فرماندهان نظامی ما با روسیه در تماس هستند

دبیرکل ناتو اعلام کرد که این سازمان وضعیت اوکراین را زیر نظر دارد و رهبران نظامی آن با روسیه در تماس هستند تا از هر حادثه‌ای جلوگیری کنند.

آمریکا ۱۵ شخص و نهاد روس را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که علیه ۱۵ شخص و نهاد روس تحریم‌های جدیدی وضع کرده است. تحریم‌های جدید شامل رئیس‌جمهور بلاروس و یکی از نزدیکانش هم می‌شود.

روسیه: اطلاعات به دست آمده اجرای برنامه‌های بیولوژیکی نظامی در اوکراین را تأیید می‌کند

دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت که مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اوکراین در اجرای برنامه‌های بیولوژیکی نظامی با مشارکت مستشاران خارجی و تحت حمایت مالی بودجه آمریکا دخالت داشته است.

کاخ سفید تحت فشار کنگره و زلنسکی برای بررسی تحویل سلاح‌های زمان شوروی به اوکراین

بر اساس گزارش سی.ان.ان، با گذشت حدود سه هفته از حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن هنوز در حال ارزیابی موثرترین راه برای رساندن کمک‌های نظامی به اوکراین بدون زدن جرقه یک جنگ گسترده‌تر است.

مقامات دولتی آمریکا می‌گویند تلاش برای ارائه تسلیحات ساخت آمریکا به نیروهای اوکراینی مانند سلاح ضد تانک جاولین و موشک‌های ضد هوایی استینگر تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده‌اند، اما کاخ سفید تحت فشار قرار گرفته تا در این زمینه اقدامات بیشتری صورت دهد.

 

 

 

 

 

بین الملل،خبربین الملل،اخباربین الملل،خبر بین الملل،اخبار بین الملل،جنگ اوکراین،آبادان خبر، آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: