پست الکترونیک جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣
اخبار > هشدار دامپزشکی خوزستان در خصوص خطر شیوع تب کریمه کنگو


کد خبر: ٢٥١٥٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/02/27-٢٠:١٥

مدیرکل دامپزشکی خوزستان درباره خطر شیوع بیماری دامی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و لزوم توجه به پیشگیری از آن هشدار داد.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر مصطفی کنارکوهی افزود:با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه ها)، ضروری است گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستاییان و عشایر که به نحوی با دام سر و کار دارند، با جلوگیری از رفتارهای مخاطره آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز مجاز زیرنظارت دامپزشکی تهیه کرده و از خرید گوشت از دوره گردان، دستفروشان و افراد فاقد هویت که مبادرت به عرضه گوشت قرمز در حایه برخی جاده‌ها می‌کنند به طور جدی خودداری کنند.

کنار کوهی، چند توصیه دیگر نیز به شهروندان کرد از جمله اینکه برچسب بهداشتی و مهر دامپزشکی بروی لاشه‌های مجاز عرضه شده مورد توجه قرار گیرد، در موقع آماده سازی گوشت برای پخت حتما از دستکش استفاده شود و برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از لمس و مصرف گوشت تازه لاشه های کشتار غیرمجاز به جد خودداری شود.

به گفته وی ویروس دامی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گوشت و آلایش خوراکی جگر بعد از ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد غیر فعال می شود از این رو رعایت اصول بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی ( PPE ) توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت الزامی است.

همچنین توصیه شده افرادی که در تماس با دام زنده قرار دارند اصول بهداشتی فردی را رعایت کرده و به هیچ وجه در صورت مشاهده کنه بروی بدن دام اقدام به جداسازی کنه با دست نکنند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام های آلوده ندارد ولی در انسان ایجاد بیماری شدید و گاهی کشنده می می کند.

استان خوزستان ۳.۵میلیون دام سبک و ۴۵۰هزار راس دام سنگین دارد.

منبع:ایرنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: