پست الکترونیک شنبه ٠١ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > فرماندار:مهمترین اولویتمان تامین آب با کیفیت آبادان است


کد خبر: ٢١٣١٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/09-١٧:٤١

موسوی معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان در حاشیه بازدید از سد خاکی مارد با تاکید بر اینکه تامین آب با کیفیت شهرستان مهمترین اولویت وی است، خاطرنشان ساخت :احداث سد خاکی مارد، تاثیر بسیار مثبت و کم نظیری در رودخانه بهمن شیر و محیط زیست آبادان دارد.

 

به گزارش آبادان خبر و به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه آبادان، سید زین العابدین موسوی تصریح کرد:  اگر سد مارد انجام نمی شد وضعیت بسیار نامطلوبی ایجاد میشد. قدردان همه دست اندر کاران این طرح هستیم. 

وی افزود: با اطمینان عرض میکنم سد خاکی مارد اتفاق بی نظیری است که در  سال ۱۴۰۰ در آبادان به وقوع پیوست و آثار مثبتش را همشهریان در کوتاه مدت احساس خواهند کرد.
او افزود: خوشبختانه تا این لحظه در حدود ۳۰۰۰میکروموس از EC آب بهمن شیر به یُمن ایجاد این سد کاهش یافته است و این رقم بزرگی است.
موسوی گفت:یکی از عمده ترین عوامل بی کیفیتی آب بهمن شیر، ارتباط آب اروند با بهمن شیر از طریق رودخانه کارون است که سالها لاینحل مانده بود. ما توانستیم آب باکیفیت غدیر را به آبادان برسانیم.
اما در ترمیم و جبران کمیت آن نیازمند میکس کردن آب غدیر با آب بهمن شیر بودیم. تنها چاره با کیفیت کردن آب بهمن شیر، جلوگیری از ورود آب شور به رودخانه بود و باید ارتباط اروند با کارون بالادست قطع و یا کنترل میشد. چون قاعدتا پایین بودنEC بهمن شیر می تواند کیفیت آب شرب و کشاورزی ما را تضمین کند.

موسوی افزود :غیر از آب شرب، ما مشکل آب فاقد کیفیت بهمن شیر را خصوصا در تابستان داشتیم. چون دامهای ما مستقیما از این آب سیراب می شوند و مزارع و نخیلات ما تشنه آب شیرین هستند  که با اقداماتی که صورت گرفته امیدواریم کیفیت آب مورد نیاز دامها و مزارع تضمین شود.سد مارد در سایر فصول سال هم تاثیر مثبتی بر محیط زیست آبادان دارد. با احداث این سد خاکی آب شور برگشتی از دریا و اروندرود به بالادست و ایستگاه پمپاژ مارد مسدود و کنترل شد
و شوری آب دریا به بهمنشیر هرگز نخواهد رسید.

فرماندار ویژه آبادان تصریح کرد:  پروژه ساخت این دایک خاکی با عرض ۱۱ متر و ارتفاع از کف ۱۹ متر وطول از ساحل تا ساحل مقابل ۱۹۰ متر با جنس متریال خاک محل + لاشه سنگ از ۲۵ اردیبهشت ماه شروع و در سوم تیرماه بحمدالله با همت مسئولین به پایان رسید.

موسوی گفت: مقرر است در آینده برای بهره برداری بهتر و عبور آب زیست محیطی ۵ دهنه لوله سایز ۷۰۰ به صورت یکطرفه کارگذاری شود.

وی متذکر شد: در روز اول اتمام سد شاهد بودیم حدود ۱۰۰۰ میکروموس EC بهمن شیر پایین تر آمد و در روزهای بعد تا بالای ۳۰۰۰ میکروموس شاهد تقلیل EC آب بودیم و امیدوار هستیم از این حد هم پایینتر رود.

وی اظهار کرد: امروز که در نزدیکترین  تصفیه خانه شهری نزدیک به آبادانEC آب7822 بود در تصفيه خانه آبادان این
عددبه ۴۵۸۳ تقلیل یافت. این در حالیست که در سال گذشته EC تصفیه خانه آبادان لااقل همه روزه ۱۰۰ میکروموس بالاتر از  آن ایستگاه بود در حالیکه هم اکنون حدود ۳۲۰۰ میکروموس پایینتر از آن ایستگاه است.
وی خاطرنشان کرد: با تاکید استاندار محترم پیگیر رها سازی آب از بالادست هستیم تا آب بهمن شیر را به آب شیرین باکیفیت تبدیل کنیم.  البته در حال حاضر برخی روستاهای ما مشکلاتی دارند که با استقرار تانکر  در حال رفع مشکلات هستیم و با افزودن تانکر و رها سازی آب از بالادست این مشکلات موقت هم به حول قوه الهی و تلاش مسئولین و صبر و شکیبایی و همکاری مردم عزیزمان حل خواهد شد.

وی از دستورات به موقع استاندار  خوزستان و اقدامات خوب مدیر کل  اداره کل مدیریت بحران استان و تلاشهای به موقع سازمان آب و برق خوزستان و پیگیریهای  مستمر و میدانی دکتر مولوی نماینده مردم آبادان و معاونت عمرانی فرمانداری ویژه آبادان، دستورات به موقع جناب مرانی پور دادستان محترم آبادان و سایر دست اندر کاران تقدیر و تشکر کرد و از صدا وسیمای مرکز آبادان و رسانه ها خواست این خدمت بی نظیر را که وظیفه ذاتی مسئولین می باشد و در کمترین زمان ممکن به وقوع پیوست  به صورت  گسترده به اطلاع مردم شریف آبادان برسانند.

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: