پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > سهم مشارکتی من


کد خبر: ٢٠٥٨٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/03-٠١:٥٦

آبادان خبر

سهم مشارکتی من

دکتر محمدعلی فیاض‌بخش

 

آبادان خبر _ کودکان ده‌ساله‌‌ی هشت سال پیش و نوجوانان چهارده‌ساله‌ی چهار سال پیش، امروز در آستانه‌ی تصمیم برای اولین مشارکت اجتماعی خود هستند. این که چگونه به این تصمیم مهم می‌رسند و برای اولین تصمیمشان دست به چه انتخابی می‌زنند، تا حدود زیادی بستگی به آن دارد، که در روزهای پیش رو با چه صحنه‌هایی مواجه شوند.
خدا کند این بچه‌ها، نه در سال ۸۸ و‌ نه ۹۶، در کنار پدران و مادرانشان، صحنه‌های مناظراتی را ندیده‌ باشند.

البته نیک به خاطر داریم، که سدّ نزاکت و حدنگاه‌داری، چگونه برای اولین بار در سال ۸۸ در مناظرات شکسته شد و پرده‌هایی از حیای عمومی دریده. در جایی که قرار بود مناظره و‌ مباحثه پیرامون برنامه‌های نامزدها صورت گیرد و چالش‌ها معطوف به منافع عمومی در جهت کمک به بهترین انتخاب مردم باشد، عکس‌های خانوادگی رو شد؛ صفرهای حساب‌های بانکی شمرده‌شد؛ نقلی از یک محفل خصوصی در شیپور بر سر هر کوی و برزن دمیده شد- که خود، نشان از وزن شخصیتی برخی نامزدها داشت!- و آن دریدگی‌ها البته تا امروز توسط باعثان و بانیانش( بخوانید باعث و بانی‌اش!) همچنان ادامه دارد.

نمی‌دانم شکل و شمایل مناظره‌های پیش‌رو چگونه خواهدبود. اما لااقل به احترام فرزندان چهارده‌ساله‌ی این کشور، که چهارسال دیگر در معرض انتخابگری قرار می‌گیرند، به عنوان یک شهروند عادیِ دغدغه‌مندِ سرنوشت کشور، به شورای محترم نگهبان پیشنهادی دارم:

همان‌گونه که در چهارسال اخیر- بنا به مستنداتی که خود‌ می‌دانند- در مواردی حکم به ابطال رأی بخشی از مردم و رد صلاحیت نماینده‌ای از اصفهان و نماینده‌ای از شورای شهر یزد دادند، این بار، پیش از انتخابات و حتی بعد از تأیید صلاحیت، در صلاحیت این نامزدها، پس از مناظره‌ها تجدید نظر آورند:

-کسانی که از بحث در برنامه‌ها منحرف می‌شوند و در چشم یک ملت، به پستوهای خانگی حریف سرک می‌کشند.

-کسانی که به جای دفاع از برنامه‌ی خود و نقد برنامه‌ی حریف در کشورداری، به تمسخر و هتک حیثیت و ضایع‌کردن او می‌پردازند.

کسانی که یک نامزد پوششی را به عنوان سخنگوی خود کنار خود دارند و آشکار است که در روز آخر به نفع رقیب(!) کنار می‌رود.

-کسانی که با عوام‌فریبی وعده‌هایی را می‌دهند که تا چهل‌سال آینده نیز تحققشان دشوار می‌نماید.

-و بالاخره کسانی که در ادبیات سخن‌گفتنشان، سدهایی را دوباره می‌شکنند و ما را مجبور می‌سازند که تا چهارسال آینده، آن ادبیات سخیف و اصطلاحات رکیک را از دهان فرزندانمان بزداییم.

پیشنهاد بود دیگر! این هم سهم مشارکتی بنده!

 

مشارکت اجتماعی،انتخابات،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: