پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل سدهای مارد و چوئبده آبادان


کد خبر: ٢١٧٧٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/02-١٠:٢٧

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت : با سیزده هزار و ششصدو هفتادمیلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته، سدهای تنظیمی مارد و چوئبده تا سه سال آینده تکمیل می‌شوند.

 

به گزارش آبادان خبر، فرهاد ایزدجو رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: مجموع اعتبار اختصاص یافته برای سدهای مارد و چوئبده سیزده هزار و ششصدو هفتادمیلیارد ریال است که هشت هزار و سیصد میلیارد ریال آن برای سد مارد و پنج هزار و سیصدو شصت میلیارد ریال برای ساخت سد تنظیمی چوئبده در نظر گرفته شده است.

او اظهار داشت: از این میزان اعتبار ، با مصوبه هیات دولت در هفته گذشته، چهار هزار میلیارد ریال آن در حال پرداخت است.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: اگر تعهدات عملی شود تا سه آینده مرحله نخست این ۲ سد به بهره برداری می رسد.

ایزدجو بیان کرد: برای طرح نهایی این ۲ سد مبنی بر ساخت دریچه‌های آبی برای عبور شناورهای محلی و کشتی‌ها به اعتباری بالغ بر بیست و پنج هزار و پانصدو شصت میلیارد ریال نیاز است.

او افزود:هم اکنون در ایستگاه مارد یک مخزن آب شیرین تا دارخوین تشکیل شده است که حدود ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه ظرفیت این ایستگاه پمپاژ برای جلوگیری از شوری آب است.

بنابراین گزارش کار ساخت سدهای مارد و بهمنشیر تیر سال ۹۶ با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد.

سد در دست احداث مارد ۲۳۵ متر طول ، ۲۱ متر ارتفاع و از نوع انحرافی ( بتنی سلولی) خواهد داشت.این سد دارای هشت دهنه برای سرریز است.

با احداث این ۲ سد، آب خام پایدار برای مصارف صنعتی، کشاورزی تامین و آب مورد نیازی برای حدود چهار میلیون اصله نخل و ۳۲۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی در آبادان و خرمشهر تامین می‌ شود.

سد بهمنشیر نیز در پایین دست رودخانه بهمنشیر در دست احداث است که ۲۰۰ متر طول و ۲۳ متر ارتفاع دارد و از نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) است. این سد دارای ۶ دهانه برای سرریز است.

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: