کد خبر: ٢٢٦٦٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/06/26-١٣:٢٥

سومین هفته شهریور با کاهش نرخ ارز و سکه همراه بود و شاخص بورس نیز نسبت به هفته گذشته اندکی افت کرد.

 

به گزارش آبادان خبر؛ سومین هفته شهریور شاهد روند نزولی سکه و ارز در بازار بوده ایم به طوری که سکه از کانال 12 میلیون تومانی به پله 11 میلیون تومانی برگشت و نرخ دلار نیز در پله 26 هزار تومانی پایدار ماند و فراتر نرفت، از طرف دیگر این کاهش نرخ ها بر بازار بورس بی تاثیر نبود و شاخص کل هم همسو با دیگر بازار های مالی روند کاهشی در پیش گرفت.

شاخص بورس در اواخر شهریور ۱۴۰۰ منفی شد

شاخص کل بورس تهران، در روز شنبه( 20 شهریور ) در ابتدای معاملات با رشد ۶ هزار و ۸۷ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۲ هزار واحدی قرار گرفت. در دقیقه‌های پایانی فعالیت بازار سرمایه، شاخص کل بورس با رشد ۴ هزار و ۵۱۰ واحد روی پله یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی قرار گرفت. «فملی»، «رمپنا» و «شپدیس» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند و «سپید»، «شستا» و «برکت» سه نماد پر تراکنش بودند.

از طرف دیگر شاخص کل بورس تهران، در آخرین روز معاملات هفته (24 شهریور) در دقیقه‌های پایانی فعالیت بازار سرمایه، با افت ۸ هزار و ۶۶۴ واحد، روی پله یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحدی قرار گرفت.«شستا»، «فولاد» و «اخابر» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند و «سپید»، «آبادا» و «شستا» سه نماد پر تراکنش بودند.

بورس

سکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی برگشت 

در این هفته که سکه و طلا با روند نزولی همراه بود از قیمت  12 میلیون و 40 هزار تومان به مبلغ 11 میلیون و 740 هزار تومان رسید که این اعداد بیانگر کاهش 300 هزار تومانی سکه در یک هفته  است. هر گرم طلای 18 عیار نیز از مبلغ یک میلیون و 170 هزار تومان به نرخ  یک میلیون و 147 هزار تومان رسید. 

سکه

دلار ارزان شد

در این هفته نرخ دلار از قیمت 26 هزار و 882 تومان به نرخ 26 هزار 701 تومان رسید و حدود 200 تومان در این هفته ارزان شد همچنین یورو با کاهش 80 تومانی از قیمت 31 هزار و 607 تومان به رقم 31 هزار و 532 تومان رسید. 

رویداد های بین المللی بر نرخ ارز تاثیر گذاشت!/ بورس همچنان درگیر قیمت گذاری دستوری

بازار طلا و سکه همچنان در رکود به سرمی برد

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت بازار طلا وسکه در سومین هفته شهریور 1400 گفت: در طول این هفته قیمت اونس جهانی با روند افزایشی  همراه بود و تا یک هزار و 805 دلار پیش رفت  اما در روز پنجشنبه به قیمت اول هفته یعنی به نرخ یک هزار و 786 دلار  بازگشت که به نسبت اولین روز هفته حدود یک دلار افزایش یافت.

او افزود: در این هفته شاهد تغییر قیمت دلار در بازار آزاد بوده ایم  بطوری که در این هفته حدود 390 تومان کاهش  نرخ را تجربه کرده است و این روند نزولی بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشت و موجب شد قیمت آن کاهش یابد.

کشتی آرای تصریح کرد: کاهش شدید  داد و ستد ها و  تقاضا در بازار باعث ایجاد رکود فصلی شدیدی شده است و سطح معاملات کاهش یافت و این امر منجر به کاهش حباب سکه شده است.

او اظهار کرد: در مجموع بازار در شرایط آرامی به سر برد و قیمت طلا و سکه روند نزولی داشته است به طوری که سکه طرح قدیم حدود 200 هزار تومان در این هفته ارزان شد همچنین سکه طرح جدید حدود 300 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است از طرف دیگر نیم سکه و ربع سکه با کاهش 150 هزار تومانی به ترتیب به مبلغ 5 میلیون و 950 هزار تومان  و 3 میلیون و 550 هزار تومان رسیدند.

کشتی آرای بیان کرد: سکه های یک گرمی با کاهش 50 هزار تومانی به رقم 2 میلیون و 250 هزار تومان رسید و هر مثقال طلا آب شده نیز حدود 100 هزار تومان ارزان شد و در نهایت به نرخ 4 میلیون و 975 هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای 18 عیار حدود 22 هزار و 500 تومان از ارزش آن کاسته شد و به مبلغ یک میلیون و 148 هزار تومان رسید. حباب سکه نیز با کاهش 100 هزار تومانی در رقم 480 هزار تومان ایستاد. 

او گفت: هم اکنون برای  پیش بینی بازار طلا کمی زود است چراکه متغیر های وابسته به نرخ طلا و سکه دستخوش تغییرات لحظه ای هستند اما به طور کلی به نظر نمی رسد شاهد تغییر شدید قیمتی در روزهای آینده باشیم. 

چهار عامل باعث افت شاخص بورس شد

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در باره وضعیت بازار سرمایه  در سومین هفته شهریور گفت: بازار در طول هفته با چهار عامل کاهنده مواجه شد. در ابتدای هفته عرضه اولیه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی که در مقایسه با حجم معاملات کاهش یافته عدد بزرگی بود، بازار را منفی کرد. در ادامه شوک اعلام سفر رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی و منتفی شدن قطعنامه شورای حکام که خبر عکس آن در هفته قبل تر منعکس شده است، منجر به تقویت ریال و افت بورس شد.

او افزود: زمزمه های سیمان ۲۲ هزار تومانی و فولاد ۱۰ هزار تومانی از مجلس هم شوک دیگری بر بازار بود و انتقادها نسبت به تحرکات برای قیمت گذاری دستوری را افزایش داد. اعلام نرخ های پیشنهادی برای اوراق بدهی دولتی با سررسیدهای مختلف هم که عموما بالای ۲۱ درصد بود، ریزش ها در بازار سرمایه را افزایش داد به نحوی که هم سهام و هم ابزارهای بدهی هم زمان منفی شدند و عرضه های اولیه در پایان هفته هم منجر به بازاری منفی در طول هفته شد.

قلی پور تصریح کرد: در مجموع ۵۴۰ میلیارد تومان توسط حقیقی ها خارج شد و این در حالیست که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه وجود داشت و پول حقیقی ها را جذب کرده بود. حقوقی ها بویژه در سهام شاخص ساز فلزی و معدنی و بانکی و چند رشته ای و شیمیایی و فراورده های نفتی، خودرو‌ و سرمایه گذاری ها خریدار بودند و حقیقی ها علاوه بر عرضه های اولیه، در صنایع محصولات کاغذی، خدمات فنی مهندسی، دارویی، ماشین آلات و تجهیزات، غذایی، لاستیک و پلاستیک و بیمه خریدار بودند.

او بیان کرد: نرخ ارز افت زیادی نداشت ولی افزایش خوشبینی ها نسبت به مذاکرات برجامی و منتفی شدن صدور قطعنامه از طرف شورای حکام آژانس تضعیف ریال را متوقف کرد. از چهار عامل عرضه های اولیه، افت دلار، سفر رییس آژانس و زمزمه های قیمت گذاری دستوری، به نظرم دلار کمترین نقش را در این هفته داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: چشم انداز بازار به شدت به تحولات برجامی، بازار ارز، سیاست های اقتصادی دولت بویژه برای جبران کسری بودجه و نیز سیاست دولت در به رسمیت شناختن مکانیزم بازار آزاد وابسته است. پیش بینی شخصی ام تعادل و ثبات بازار در کوتاه مدت است.

نتیجه: 

با توجه به تحولات بین المللی که بی تاثیر در نرخ ارز و سکه نبود فعالان بازار بر این باورند قیمت ارز و سکه نوسان شدیدی را تجربه نخواهند کرد و بازار سرمایه به مرحله استراحت رسیده است و برای مدتی نوسان محدود را تجربه خواهد کرد. 

آبادان خبر،آبادان نیوز،اقتصاد،اقتصادی،خبر اقتصادی،اخبار اقتصادی،دلار،یورو
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: